Hej!

Har lite problem med elen. Upptäckte idag när jag skulle sätta igång diskmaskinen att den inte fick ström. Inte heller delar av spisen (endast två plattor, inte varmluften, endast en svag lampa i ugnen), köksfläkten och ett uttag i källaren. Spisen har trefas och inga proppar verkar vara trasiga där. Köksfläkten och diskmaskinen, uttaget i källaren verkar vara kopplade på en eller två proppar. Men inga av dessa är trasiga (TROR jag efter test). Köksfläktslampan lyser mycket svagt, ökar något i styrka när jag sätter på en platta på spisen, de ska dock vad jag förstår inte vara kopplade på samma propp.

Till uttaget i källaren har jag kopplat en varmvattenberedare och den funkar inte då såklart eftersom uttaget inte levererar nån ström men när jag stänger av den börjar On-lampan att lysa...skumt?

Till saken hör också att jag har några som dränerar huset just nu och jag vet att de grävt runt elkabeln som går in i huset (vet ej om detta kan ha betydelse). All annan el som jag testat i huset funkar inkl. elpannan som värmer huset (ca 12 proppar utöver de jag beskrivit).

MYCKET tacksam för hjälp!

Kollat huvudsäkringarna? Spisproblemet tyder på att en fas är borta.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Du har blivit av med en fas. Det första stället att kolla är dina huvudsäkringar. Du har 3 st. och de bör sitta i närheten av mätaren.

Grävarbetena är klart misstänkta. Det är inte ovanligt att en grävmaskin sträcker en kabel så att en eller flera ledare dras av. Kan även ge skador på ledare utan totalt avbrott.

OM huvudsäkringarna verkar hela, så kan det ändå vara bra att byta dem eller ev. flytta dom (1 - 2 2- 3 osv). Det är inte alltid man kan se på dem om de har löst ut. Flyttningen skulle i så fall flytta runt felet till olika funktioner i huset.

Är hvuvudsäkringarna hela så är nästa moment att mäta spänning på de inkommande faserna, i botten på säkringshållarna, men om du inte är skapligt elkunnig så är det då dags att ringa efter en elektriker, eller ev. ringa nätägaren direkt. Om matningen före mätaren är skadad så är det ett jobb för nätbolaget. Saknas en spänning vid mätningen så måste du ändå kalla in proffs.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Flyttade runt men samma problem bestod. Ska byta huvudsäkringar om en stund. Vem står för fiolerna om det är en ledare som är sträckt? Fick ledningsanvisning på plats av vattenfall och vad jag sett har inte grävarna gjort något vårdslöst.

Redigerat:
peternicklas
Kolla så inte en fas har hoppat av i din elcentral, det gäller den inkommande elledningen. Vi råkade göra detta när vi grävde för dränering. Vi lyckades dra tillbaka kabeln och sätta fast den igen.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Hur gör jag detta utan att dö? :)

Har för övrigt bytt alla huvudsäkringar nu och samma problem kvarstår.

peternicklas
frihopper skrev:
Hur gör jag detta utan att dö? :)

Har för övrigt bytt alla huvudsäkringar nu och samma problem kvarstår.
Borde finnas en lucka vid inkommande kabel. Skruva av denna och se. in lucka sitter med 4 skruvar, plomberade.

Ring en elektriker!!

peternicklas
cem77 skrev:
Ring en elektriker!!
Klart det bästa men det är ju nätägaren som äger fram t.o.m. mätaren. Detta får väl inte en vanlig elektriker röra i?

Ring en elektriker som konstaterar vad som är fel, behövs det ringer han nätägaren som troligtvis kommer rätt omgående för dom brukar ha servicefolk som är "ute och snurrar".

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Jag gick på peternicklas linje. Jag har bytt alla huvudsäkringar nu och när jag drar ut just en av dem händer ingenting (den högra... =) ) så det verkar som om den inte får nån ström. Hur som helst så ringde jag Vattenfall så de ska komma ut under kvällen, så förhoppningsvis är det en ledare som dragits ut. Elskåpet vid huvudsäkringarna, som jag iofs inte vill öppna pga min stor okunskap, är plomberad.

Står det "1 , 2" i displayen på elmätaren ?

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Exakt. I de nya Elmätarna så brukar det stå L1, L2, L3 i displayen. Ibland finns det en knapp som man kan knappa fram det via.

Annars ring nätägaren så kollar de om de har kontakt med din elmätare. Beroende hur deras loggsystem funkar så kan de ha fått en flagga i systemet när en fas försvann isf.
Bara kolla tiden så kanske man ser om det var under tiden som ni grävde.
Det kan ju givetvis ha gått en säkring i skåpet ute på gatan. eller i stationen, Men isf hade det nog varit fixat nu.

Har du fått kabelvisning och kabeln ligger där det är visat så är det du och grävarna som får stå för kostnaden.
Hade kabeln legat på andra sidan huset så hade nätägaren betalat detta misstag.

Redigerat:
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Exakt. I de nya Elmätarna så brukar det stå L1, L2, L3 i displayen. Ibland finns det en knapp som man kan knappa fram det via.

Annars ring nätägaren så kollar de om de har kontakt med din elmätare. Beroende hur deras loggsystem funkar så kan de ha fått en flagga i systemet när en fas försvann isf.
Bara kolla tiden så kanske man ser om det var under tiden som ni grävde.
Det kan ju givetvis ha gått en säkring i skåpet ute på gatan. eller i stationen, Men isf hade det nog varit fixat nu.

Har du fått kabelvisning och kabeln ligger där det är visat så är det du och grävarna som får stå för kostnaden.
Hade kabeln legat på andra sidan huset så hade nätägaren betalat detta misstag.
Det var ett brott på kabeln, saknade L1, snubben från Eltel ska göra en skarv, skulle ta en timme ungefär. Han hade ingen aning om vad det skulle kosta. Gav uppgifterna till grävfirman. Jag kommer väl sannolikt bli fakturerad ändå. Kabelanvisningen var rätt. Vad kan sånt här kosta? Vattenfall är nätägaren.

1 - 2 000:-

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.