Familjen köpte nyligen sommarstuga, vilket inkluderade ett förråd med bastu och dusch. När vi tittade närmre på det såg vi att syllen delvis var angripen av röta och var tvungen att bytas ut, vilket inte är något större problem då golvet ändå ska bytas.
Men där syllen inte är angripen tänkte vi förebygga genom att lägga ett syllband mellan syllen och betongramen (jag bifogar några bilder på hur det ser ut).
bild 1: http://i236.photobucket.com/albums/ff89/yok3/DSC03980.jpg
bild 2: http://i236.photobucket.com/albums/ff89/yok3/DSC03981.jpg
Vi tänkte att vi skulle lyfta hela rasket nån cm så vi kan få in syllbandet, men nu kommer vi till den stora frågan... Hur gör man detta på bästa sätt?
Som ni ser på bild 1 så finns det ett par ventiler (markerat med en ring), har för mig att det var 2 på varje långsida. Men om man tar bort den lilla trälådan som finns inuti så finns det gott om plats att få in någon balk eller liknande så man kan hissa upp det med domkraften, dock bågnar syllen så att lyftet bara blir lokalt. Hur borde man gå tillväga?
/Jocke
-
-
7 apr 2009 22:51 #2
lyfta väggen
Då jag håller på med nåt liknade...
Jag har satt en 2*6 tum på utsidan och en på insidan och fäst i stående reglar med skruv.
sedan har jag tagit gängstång+brickor+mutter i ett borrat hål mellan de stående reglarna och dragit ihop de två 2*6 tum.
Sedan har jag kunnat lyfta i 2*6 tums plankorna.
/ATW -
7 apr 2009 23:11 #3
Låter vettigt, dock kan de blir problem med att lyfta på insidan då betongen skjuter ut för mkt, sen på utsidan är marknivån för hög.
Dock kan man ju plocka fram spaden å ösa ur lite grann bara
tack för tipset
//jocke. -
7 apr 2009 23:49 #4
Går det inte att komma åt och lyfta med en "kärring", en sån domkraft som fanns i armén förr. Detta är en nyare modell men principen är densamma.
-
8 apr 2009 00:20 #5
jo kanske om man gräver upp lite jord runt betong-grunden. Dock blir den stora frågan hur man ska få in domkraften under syllen, eftersom den inte sticker ut något utanför betongen:S synd att jainte har nån bild på de:/
-
8 apr 2009 17:12 #6
Jag skulle föreslå ungefär som Arne. Skruva en planka (gärna 50*200) i väggen (skruv i varje väggregel). Insida eller utsida spelar mindre roll. Sen är det bara att rigga med domkrafter och lämpligt sätt att överföra kraften till plankan (stående 100x100 skruvad i väggen??).
Liknande trådar
-
Fuktskada efter syllbyte.
Juridik -
Firmor syllbyte/ventilerat golv
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Akut hjälp: Kontakt med Timmerman i Stockholm för syllbyte!?
Lösvirke & Timmerhus -
Syllbyte i 70-talshus med betongplatta och delvis tegelutsida
Byggmaterial & Byggteknik -
Syllbyten (delvis)
Byggnadsvård