Hej,
Normalt sett skall man ju ansöka om bygglov, bygga, slutbesiktiga och sen får man flytta in.

Men kan man på något sätt delvis bygga klart ?
Jag tänker mig en utbyggnad där vi relativt snabbt vill ha klart sovrummen så hela familjen kan bo i huset (som idag är väldigt litet), men sedan kommer ett badrum och kontor/gästrum också inrymmas, och dom väntar vi gärna med (det finns readn existerande badrum så det är inte akut), och dels för att kunna upphandla det separat och delvis bygga eget, samt dels för att få mer ROT-avdrag senare år.

Så kan man slå upp tillbyggnaden så att det yttre är klart, göra iordning sovrummen, men sedan vänta med inredningen i de andra rummen ?

Eller skall man kanske då bara ansöka om en "tom" utbyggnad, besiktiga den, och inreda allt efteråt efter egen tidplan ? Mig veterligen behövs inte lov för att sätta upp innerväggar så länge den bärande konstruktionen inte ändras?
 
Byggnadsnämnden kan i vissa fall utfärda ett så kallat "interimistiskt slutbesked" i väntan på ett slutgiltigt. Detta betyder att du får flytta in i bostaden/tillbyggnaden, men att det slutgiltiga intyget inte har utfärdats än. Bolla detta med din kommun.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
När vi byggde vårt hus 2010 (har nu tyvärr flyttat till bostadsrättslägenhet) så var avtalet med byggfirman att huset skulle byggas klart utvändigt, våtrummen skulle vara klara, och golvet skulle vara lagt i alla rum.
Men innerväggar, innertak och kök lämnades till oss att göra klart.
Det var inget problem då 2010 att få flytta in i ett halvfärdigt hus.
De första månaderna lagade vi mat på ett gasolkök på matsalsbordet, och diskade i tvättstugan :)
Efter några veckor fick vi hem kylskåp, frysskåp, spishäll, ugn och tvättmaskin.
Kul att leva lite enkelt några månader. Vi fick igång induktionshällen dagen före julafton :love:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När vi byggde vårt hus 2010 (har nu tyvärr flyttat till bostadsrättslägenhet) så var avtalet med byggfirman att huset skulle byggas klart utvändigt, våtrummen skulle vara klara, och golvet skulle vara lagt i alla rum.
Men innerväggar, innertak och kök lämnades till oss att göra klart.
Det var inget problem då 2010 att få flytta in i ett halvfärdigt hus.
De första månaderna lagade vi mat på ett gasolkök på matsalsbordet, och diskade i tvättstugan :)
Efter några veckor fick vi hem kylskåp, frysskåp, spishäll, ugn och tvättmaskin.
Kul att leva lite enkelt några månader. Vi fick igång induktionshällen dagen före julafton :love:
Ditt bygge gjordes innan den nya Plan- och bygglagen började gälla. Då gällde andra regler kring slutbesked (och mycket annat i bygglovshanderingen).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hej,
Normalt sett skall man ju ansöka om bygglov, bygga, slutbesiktiga och sen får man flytta in.

Men kan man på något sätt delvis bygga klart ?
Jag tänker mig en utbyggnad där vi relativt snabbt vill ha klart sovrummen så hela familjen kan bo i huset (som idag är väldigt litet), men sedan kommer ett badrum och kontor/gästrum också inrymmas, och dom väntar vi gärna med (det finns readn existerande badrum så det är inte akut), och dels för att kunna upphandla det separat och delvis bygga eget, samt dels för att få mer ROT-avdrag senare år.

Så kan man slå upp tillbyggnaden så att det yttre är klart, göra iordning sovrummen, men sedan vänta med inredningen i de andra rummen ?

Eller skall man kanske då bara ansöka om en "tom" utbyggnad, besiktiga den, och inreda allt efteråt efter egen tidplan ? Mig veterligen behövs inte lov för att sätta upp innerväggar så länge den bärande konstruktionen inte ändras?
Vi gjorde om ett hus från lokal till bostad, med den korta inflyttningstiden som ochså inrymde flytt från stockholm till skåne begärde vi interimistisk slutbesked för ena våningen.
Kraven var enkla, det skall vara så klart att man har alla behov en normal (inte tillfällig) bostad har. Dvs Sovplats, Tvätt av kropp och kläder, vardagsrum, matplats samt kök. De delar som forfarande är under renovering/tillbyggnad skall vara hermetiskt tillslutna så byggdamm inte smutsar ner bostaden. "byggarbetsplatsen" skall ha egen ingång i det fall ni har firma som gör jobb, och det är en arbetsmiljöföreskrift och eg mycket strängare än PBL.

Sen kan jag VARMT rekommendera att INTE fuska med det, det sliter som f-n på relation och kropp att bygga så länge som det tar. Du och familj behöver ett rent och normalt boende för att koppla av.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.