Hej allesammans!

Vi fick nyligen fönster från SP Fönster installerade i vår bostadsrätt, det vi däremot inte fick var instruktioner för hur man går tillväga för att dela på dessa!

Vi skulle nämligen behöva komma in i dom för att kunna ta bort diverse klistermärken och smuts :)

Jag bifogar en bild på fönstrets yttre "gavel", det är de tre grå plast-grejerna som håller samman de två fönsterdelarna.

Tacksam för förslag!

2014-08-29 18.27.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har Inte sett deras objektsfönster innan så har inget bra svar men det ser ut som det bara är att dra isär om man tittar på beslagen.
 
Jag har försökt dra isär det med handkraft, men det är orubbligt. Man vågar ju inte ta i så fasansfullt heller, man vill ju inte paja något :)
 
  • Gilla
Pär Andersson
  • Laddar…
Ta en skruvmejsel och vrid skåran vid den röda markeringen så att den står lodrätt. Gör så vid alla tre spärrarna.

skruvskara.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ring svenska fönster i Edsbyn på måndag så får du svaret. Dumt o ta sönder något.

Edit...missade att du redan fått svaret.
 
Skruvmejseln gjorde susen, tusen tack för tipset!
 
Hej,
Jag har samma problem men lyckas inte öppna med skruvmejsel heller.
Det ser ut som att någon innan mig har bytt ut skruvarna på ena sidan, förmodligen när dom inte heller har lyckats öppna upp dessa fönster.
Skulle någon ha möjlighet att bifoga ett par bilder på hur mekanismen ser ut inuti? Eller en kort video på hur man gör?
I värsta fall får jag väl också skruva loss fästena 😅
 
  • Fönstermekanism med flera skruvar och ett blått spänningslås, potentiellt modifierad med utbytta skruvar på en sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterhängsel och skruvmekanism syns i närbild på en vitmålad fönsterkarm med flera metallskruvar och beslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet.

Det där ser ut som ett snäpplås, som bara ska dras isär.

Här finns en film som visar hur man byter, och efter 3 minuter och 20 sekunder ungefär öppnar killen beslaget.

Byta koppelbeslag


Edit:

Länken går inte direkt till filmen, man får klicka på fliken "produktfilmer"
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hej och välkommen till forumet.

Det där ser ut som ett snäpplås, som bara ska dras isär.

Här finns en film som visar hur man byter, och efter 3 minuter och 20 sekunder ungefär öppnar killen beslaget.

Byta koppelbeslag


Edit:

Länken går inte direkt till filmen, man får klicka på fliken "produktfilmer"
Hej Stefan,
Tack för ditt snabba svar och välkomnandet! :)
Jag kollade på videon och tog i lite hårdare än vad jag vågade de första gångerna och nu funkade det! Lyckades dela på fönstret och fixa persiennen!

Stort tack för hjälpen 🙂
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Jag postar youtubeklippet direkt
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.