3 207 läst ·
40 svar
3k läst
40 svar
Dell högtalare med DB9 kontakt
Nu är eBay-bilden otydlig.
Men jag misstänker att du på soundbaren har on/off-knapp/ratt, huvudvolymkontroll, eventuellt volymkontroller för center, subb, surround. Själva soundbarens högtalare är antagligen bara gjorda för det ljudregister som normalt går i centerhögtalare, en centerhögtalare är ofta monohögtalare.
Om du vill gå vidare med att försöka använda soundbaren som högtalare så blir du antagligen tvungen att öppna den och se hur det är kopplat, då går det även att byta ut befintlig sladd mot en lämplig sladd.
Men jag misstänker att du på soundbaren har on/off-knapp/ratt, huvudvolymkontroll, eventuellt volymkontroller för center, subb, surround. Själva soundbarens högtalare är antagligen bara gjorda för det ljudregister som normalt går i centerhögtalare, en centerhögtalare är ofta monohögtalare.
Om du vill gå vidare med att försöka använda soundbaren som högtalare så blir du antagligen tvungen att öppna den och se hur det är kopplat, då går det även att byta ut befintlig sladd mot en lämplig sladd.
Den adapter som länkats till ovan är avsedd för helt andra syften, vore närmast en sensation om den funkade i denna tillämpning.[/QUOTE]
Adaptern borde ju i alla fall vara till ljud då det sitter 3,5 mm minilurs kontakt på den.
Man använder inte sådana till något annat än ljud på datorer.
Adaptern borde ju i alla fall vara till ljud då det sitter 3,5 mm minilurs kontakt på den.
Man använder inte sådana till något annat än ljud på datorer.
DB9 = DSUB9 används bla som kontakt för seriell komunikation, seriell komunikation använder tex protokollet RS-232.
Seriella protokollet RS-232 används bla för att ansluta skrivare (väldigt ovanligt, oftast bara i industrin), uppringt modem (tex 56.6 kbit modem), larmanläggning, mm till en dator.
Som (passiva) högtalaranslutning används bla skruv/banan, 2-polig din, RCA (phono), tele (3,5(/6,3) mm), snäppanslutning, speakon (PA-anläggning).
Seriella protokollet RS-232 används bla för att ansluta skrivare (väldigt ovanligt, oftast bara i industrin), uppringt modem (tex 56.6 kbit modem), larmanläggning, mm till en dator.
Som (passiva) högtalaranslutning används bla skruv/banan, 2-polig din, RCA (phono), tele (3,5(/6,3) mm), snäppanslutning, speakon (PA-anläggning).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, du har naturligtvis rätt i att det vanligtvis är ljud om du hittar en 3.5mm kontakt. Men eftersom man bara behöver tre signaler för fungerande seriekommunikation, sänd/mottag/jord (man tappar en del finesser med protokollet som man kan få ut i en DB9 eller DB25, men de kan man för de mesta klara sig utan de), så har naturligtvis någon lurat ut att "Hmm, det där skulle ju en 3.5mm stereo-kontakt fungera alldeles utmärkt till". Robust, litet hål, man kan använda en vanlig stereokabel (om inte hastigheten blir för stor) osv. osv. och i de flesta fall så finns det ingen risk för förväxling. Skulle nu någon förväxla så är spänningsnivåerna sådana att det antagligen inte blir någon katastrof för det.Micro skrev:
Så, även om vissa kontakter vanligtvis används till en viss sak, så kan man ge sig f-n på att åtminstone någon har använt dem till något helt annat.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Precis. Jag tänkte ju i hastigheten inte på att samma argument naturligtvis gäller åt andra hållet. Annars så hade vi ju inte haft den här tråden!Mikael_L skrev:
Men vad det gäller DB9-3.5mm så har jag sett 3.5mm kontakt för seriekommunikation, även om det inte är supervanligt. Jag har dock aldrig stött på en DB9 för ljud där man bara skulle ta in en "vanlig" stereosignal, utan bara i integrerade sammanhang som i TS-fall, så mina pengar sitter nog på seriekommunikation över "ljudkontakt" snarare än tvärtom.
Det har du ju rätt i, men jag fick uppfattningen att avsaknaden av ljud i högtalaren var problemet.Mikael_L skrev:
Om TS kunde lägga upp lite mer bilder på grejorna så kanske man kan lista ut vad det är för soundbar som sitter där, och kanske få fram någon slags kopplingsschema för att lista ut vad man ska göra med grejorna.
Billigast och enklast är nog att montera bort soundbaren och köpa sig ett par PC-högtalare.
Billigast och enklast är nog att montera bort soundbaren och köpa sig ett par PC-högtalare.
Jag behagade endast skämta lite.
Men hursomhaver, att fixa till sådana här gamla, icke kompletta, speciallösningar i efterhand är inte alltid helt lätt eller billigt.
Jag tror också att det kan vara värt att överväga inköp av ett par nya högtalare helt enkelt.
Skalman65 skulle väldigt gärna få ett par gamla datorhögtalare ur högen med oanvända jag har. Men jag misstänker att fraktkostnaden överstiget värdet, på ett ungefär.
Men hursomhaver, att fixa till sådana här gamla, icke kompletta, speciallösningar i efterhand är inte alltid helt lätt eller billigt.
Jag tror också att det kan vara värt att överväga inköp av ett par nya högtalare helt enkelt.
Skalman65 skulle väldigt gärna få ett par gamla datorhögtalare ur högen med oanvända jag har. Men jag misstänker att fraktkostnaden överstiget värdet, på ett ungefär.
Bara för att vara extra petig så kallas den där kontakten för DE-9, även om det är en vanlig missuppfattning att den heter DB-9. Det kommer av att RS-232-standarden från början använde DB-25 kontaktdon men man bytte till denna lite mindre och då fick DB hänga med. DB/DE står för storleken på kontaktdonet och siffran är antalet pinnar.