Hur skulle ni göra med delbetalning på takläggning där endast 15% av totala kostnaden ska betalas när taket är klart?

Min bror ska lägga lägga om sitt papptak på 120kvm ”platt” tak. Offerterna har legat mellan 140’-280’ efter rot. Alla offerter är inkl material som inkluderar ny plåt vid skorstenar, hängrännor, stuprör etc.
Den som min bror kan tänka sig vill nu ha 30% vid arbetsstart, 55% när pappen läggs och vid slut 15%.
Spontant känns det som lite skevt, att endast ha 15% kvar att (om nödvändigt) hålla inne med.
Konsumenttjänstlagen säger att man inte behöver betala förrän efter utfört arbete.
Kan tänka att betala material vid leverans men hur tänker ni andra?
 
Ja du ska inte betala för material förrän det är levererat hem till dig. Inte betala för arbete förrän det är utfört.

Vi hade en snickare som jobbade själv. Han fakturerade per vecka för att vara säker på att få sina pengar, helt ok tycker jag.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.