D09
Be som du tänker efter förtydligande per post. Vad ingår egentligen, så ni alla är överens om när ni ligger i fas... Och inte..

D09 skrev:
Det är nog att rekommendera som Byggis skriver.... Kontraktet är ju en form av start...
Blir lätt, "skit in, skit ut" .
Jag haft advokathjälp, gav dock inte så mycket då han aldrig jobbat med delad entr. Det är just det som är huvudfrågan: vad exakt borde det stå i elavtalet för att det ska vara tryggt och ha säkerhet kvar. Just nu är det bara målaren som frivilligt tar sista betalning efter godkänd slutbesiktnibg. Borde inte alla signa upp på det, trots att exempelvis grunden är "klar" 20v innan.

D09 skrev:
Ja, känner som du. Får du inte med datum så har du inget konkret att jobba mot.

Du ska nog minst ha 10 % innestående tills allt är klart... Ska man bygga in en motor i kontraktet dvs att få alla entreprenörer att att vilja bli klara så bör 10% av totalsumman hållas inne tills hela bygget är klart.... Då är dom mer måna om att kommunicera med varandra...
Vet dock inte om dom skulle acceptera det då markentreprenören får vänta väldigt länge.

Gällande markentreprenören, vad finns för ev friskrivningar? Berg/sprängning, viss volym gällande urschakt/fyllnad, hårdgjord yta hur mycket?
I nark ingår en viss mängd fyllnad från slät mark. Sprängning kommer att handhas av samma entr som grund. Och här har vi bara enhetspriser i offert då det inte går att veta exakt sprängyta och urschakt/fyllnad.

D09
Davidw skrev:
I nark ingår en viss mängd fyllnad från slät mark. Sprängning kommer att handhas av samma entr som grund. Och här har vi bara enhetspriser i offert då det inte går att veta exakt sprängyta och urschakt/fyllnad.
Har du räknat på om mängden som ingår är realistisk kontra yta som ska schaktas upp?

T ex om huset har 100m2, dom ska schakta 30 cm. 100x0,3 blir ca 30 tfk ( teoretisk fast kubik ) detta växer säkert med x2 när det grävs upp... Ca 60m3

Ja, det kommer växa dubbelt. Har därför igång en tråd om hur man kan spränga måttligast och vad det innebär. Hoppas det ska hålla sug rimligt i kostnad.

Ingen som har riktmärke för hur mycket man bör hålla inne till efter besiktning?
5% 10% 20%
Jag lutar åt 10.

Det man får hålla inne är 10 %, allt enligt ABT (Allmänna bestämmelser för totalentreprenader) och AB (Allmänna bestämmelser för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader). Vilka är dom regler man har att rätta sig efter.

@elmont Bra svar, men gäller då AB för delad entreprenad? Eftersom du understryker ABT är för totalentreprenad och jag bygger med delad.

Delad entreprenad är något som hustillverkarna kör med som inte finns. Se upp med det då DU blir samordningsansvarig. Skulle något gå fel med tider och dylikt så kan det falla tillbaka på dig. Jag skulle satsa på en totalentreprenad då får du bara en som tar allt ansvar och inte kan skylla ifrån sig på någon annan, men i en delad så kan du få problem med var och en av dom olika entreprenörerna. Det blir då du som får ta smällen och inte totalentreprenören. Småhusleverantörerna försöker på detta vis komma ifrån problematiken med dom olika hantverkarna. Så se upp med delad entreprenad!!

Detta är min åsikt.

@Matti_75 Håller med om att delad entreprenad är vanskligare. Hade aldrig valt det när jag började husresan för två år sen. Hade heller aldrig valt det om jag bodde i en anonym storstad där entreprenörer är svåra att få referenser på och de har lätt att byta namn eller dyka upp i annan kommun för att tvätta sitt rykte. De entreprenörer jag använder har jag dubbelkollat på tre tidigare byggen och de bygger i stort sett alltid tillsammans och har byggt 100+ hus med denna husleverantören i byggden, så det finns referensmaterial. I övrigt gör jag det för kontrollen, och flexibiliteten, men jag vet att det är svagare juridiskt skydd. Det är det jag vill göra så bra som möjligt med den delad entreprenad jag nu ska använda mig av.
Kommer köra på hårdare datum och att hålla på 10%, och i bästa fall även en förseningsvite, men tror inte det blir det.

Förresten, någon som reagerar över summorna som anges för respektive entreprenad? Ser ni några prutmåner?

170kvm
1 3/4 -plan
Skaraborg

Nej, understrykningen var ett misstag så glöm den. Hade jag sett det så hade jag nog ändrat lite, men så kan det gå när man inte är så noga med att kolla vad man gjort :o
Problemet med delad entreprenad brukar inte vara firmorna utan att byggherren inte klarar av samordningen. Man måste ju ha bra framförhållning och bra kontakt med firmorna om jobbet ska flyta bra. Jag har tyvärr sett många "egnahembyggare" som vill spara in lite på samordningen och det i stort har slutat i "katastrof" med både stora förseningar och höga kostnader pga att "rätt sak i rätt tid" inte funkat.

D09
Har läst i andra trådar här Ang när entreprenören slutar dyka upp och Alla moment som måste göras innan du kan ta in en annnan entr.
Vitet är ju en hållhake på att om entr. Slutar komma så har du ju ett motmedel mot om denne skulle kräva dig på ersättning för att du tagit in en annan som slutfört så vitet tycker jag du ska hålla fast vid...

risk som finns är ju att en entreprenör inte håller tidsplanen, då kräver en annan entreprenör dig på ersättning för att denne varit inbokad. Sen så dyker den första upp igen och kräver att få slutföra... Osv...

Kommer du att hinna med att koordinera dom eller skriv in i avtalet att entreprenörerna skall kommunicera med varandra gällande de olika momenten.

men ett plus är ju att dom verkar jobba ihop, just för tidsplanen.. Du drar ju inte nytta av tidsvinsten omräknat i pengar..

D09, Ingen entreprenör är väl så korkad att har säljer bort samordningen för att sedan sköta den i alla fall??

D09
Elmont.

Allt brukar ju vara en förhandlingsfråga. :)

Min tanke var främst till att TS hittar ett upplägg som passar hans projekt och hans situation.
Kan förmodligen vara så som du säger att dom totalvägrar men dom har själva mycket att tjäna på att prata med varann även om TS håller i dom stora bitarna.

Kom att tänka på att det framgår inte vilken tid ( framförhållning ) TS har att kalla in entreprenörerna då förmodligen dessa har flera projekt igång samtidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.