4 335 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Dela ut Hårddisk/katalog utanför hemmanätverk.
känns som lite väl komplicerade lösningar. Får kanske hyra in ett svindyrt "it proffs"
Jag har filer jag vill dela mellan olika datorer i Dropbox. Filerna ligger då på en server (i USA) och synkas sedan automagiskt ner lokalt till alla datorer. Ändar man på en dator, så synkas det över till de andra. Då behöver du inte komma åt ditt kontorsnät direkt med den bärbara. Samtidigt får man en bra backup.
Är det jättehemliga filer kanske man inte vill släppa ut dem i molnet.
Om det funkar bra i ditt fall är svårt att veta, beror på vilka filer programmet använder, hur många som ska köra samtidigt mm....
2GB är gratis, finns på www.dropbox.com
Är det jättehemliga filer kanske man inte vill släppa ut dem i molnet.
Om det funkar bra i ditt fall är svårt att veta, beror på vilka filer programmet använder, hur många som ska köra samtidigt mm....
2GB är gratis, finns på www.dropbox.com
Bokföringen är inte mycket data, gör fulla backuper varje gång. Enklare att återställa och mindre sårbart.
Vad händer den dagen DropBox går in konkurs/stängs ner/försvinner?
Instämmer. Fjärrskrivbord är enklast och säkrast.
C-M: Eftersom det verkar röra sig om ett litet företag så är det fullt godkänt enligt licensen att använda en windows home server, vilket flera av oss använder redan. Där skulle du kunna ta en automatisk backup om så önskas. Har inte testat det själv, men det borde kunna gå att få en VPN mellan hemmet och jobbet om du vill ha servern hemma istället och ta backup mot den för att ha backupen offsite. Vi har en separat tråd för whs här: http://www.byggahus.se/forum/teknik/137956-windows-home-server.html
Redigerat:
Att det skulle brytas "helt plötsligt" med mobilt bredband är inget du behöver oroa dig, om du inte åker i bil eller tex tåg förståss då kan det hända, även om det inte behöver ske.
Mobilt bredband är en utmärkt lösning till att leverera internet även om det inte är den snabbaste.
Vilket os kör du på servern idag?
Mobilt bredband är en utmärkt lösning till att leverera internet även om det inte är den snabbaste.
Vilket os kör du på servern idag?
Redigerat:
En lösning som min firma använder är en NAS-server som jag kommer åt via webben. Jag gillar den lösningen och rätt prisvärd med om man köper dem över nätet.
Nackdelen för många är väl att det är Linux i den burken vilket ställer till det vid administrationen men säker är den i alla fall och risken den går ner får ses som minimal. De flesta servrar på webben kör ju liksom Linux så det är stabilt.
/Kent
Nackdelen för många är väl att det är Linux i den burken vilket ställer till det vid administrationen men säker är den i alla fall och risken den går ner får ses som minimal. De flesta servrar på webben kör ju liksom Linux så det är stabilt.
/Kent
Klicka här för att svara