2 842 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dela ut 3G-anslutning till nätverk
Hej.
Skulle vilja surfa med min iPhone över wi-fi nätverket här hemma. Men lyckas inte få till det.
Har ett 3G-modem anslutet till min dator via USB. Till det har jag en trådlös router som är ansluten till mina två datorer via TP-kabel.
Nu skulle jag vilja dela ut internet-anslutningen så att jag kan surfa med min iPhone.
Har provat att bocka i "dela anslutningen" i egenskaperna för 3G-anslutningen. Men får ingen kontakt med internet från min andra dator eller från iphonen.
Routern i fråga är en D-link DI-624+ och jag kör windows Vista x64 på datorn där 3G-modemet är anslutet
Vet att det finns 3G-routrar för ändamålet. Men det borde gå att lösa på något annat sätt. Har tidigare delat ut internet-anslutningen via ett USB-anslutet ADSL-modem utan problem. Dock var detta för flera år sedan med annan utrustning.
Är det någon som har en lösning på detta problem?
Skulle vilja surfa med min iPhone över wi-fi nätverket här hemma. Men lyckas inte få till det.
Har ett 3G-modem anslutet till min dator via USB. Till det har jag en trådlös router som är ansluten till mina två datorer via TP-kabel.
Nu skulle jag vilja dela ut internet-anslutningen så att jag kan surfa med min iPhone.
Har provat att bocka i "dela anslutningen" i egenskaperna för 3G-anslutningen. Men får ingen kontakt med internet från min andra dator eller från iphonen.
Routern i fråga är en D-link DI-624+ och jag kör windows Vista x64 på datorn där 3G-modemet är anslutet
Vet att det finns 3G-routrar för ändamålet. Men det borde gå att lösa på något annat sätt. Har tidigare delat ut internet-anslutningen via ett USB-anslutet ADSL-modem utan problem. Dock var detta för flera år sedan med annan utrustning.
Är det någon som har en lösning på detta problem?
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Oftast om man delar ut trådlösa nätverkskortet på datorn så blir det en ad-hoc (dator-dator) koppling direkt till din dator. Det är då den som du ska ansluta till med Iphonen, inte accesspunkten. Accesspunkten fyller ingen funktion i detta läge. Du kan heller inte ansluta datorn till trådlösa nätet för access till de andra datorerna.
Om du istället, från din dator, ser till att anslutningen till accesspunkten fortfarande är i infrastruktur alternativt delar ut en kabelanslutning som sitter ansluten till routern så kan andra enheter ansluta till accesspunkten och gå via din 3G i din dator. MEN det kräver att du ändrar ipnummer till gateway (i varje ansluten enhet) till ipnumret som datorn med 3G har.
Om du istället, från din dator, ser till att anslutningen till accesspunkten fortfarande är i infrastruktur alternativt delar ut en kabelanslutning som sitter ansluten till routern så kan andra enheter ansluta till accesspunkten och gå via din 3G i din dator. MEN det kräver att du ändrar ipnummer till gateway (i varje ansluten enhet) till ipnumret som datorn med 3G har.
it-snubben skrev:Oftast om man delar ut trådlösa nätverkskortet på datorn så blir det en ad-hoc (dator-dator) koppling direkt till din dator. Det är då den som du ska ansluta till med Iphonen, inte accesspunkten. Accesspunkten fyller ingen funktion i detta läge. Du kan heller inte ansluta datorn till trådlösa nätet för access till de andra datorerna.
Nu är det så att jag inte har något trådlöst nätverkskort i någon av datorerna (Endast iPhone).
Jag lyckades komma ut på nätet med iphonen nu
Om jag gör samma sak på min andra dator så borde jag kunna surfa på den också?! Men kommer jag att kunna använda nätverket för att föra över filer mellan datorerna?
På datorn där modemet är anslutet står det "odentifierat nätverk" på nätverksanslutningen. Varför står det så? Behöver jag skiva in något mer än IP-adressen och nätmask på denna datorn?
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Rätt tänkt att stänga av dhcp i routern. Vet inte riktigt hur Vista beter sig, men du ska inte manuellt behöva sätta ipnummer. Anslutningen ska automatiskt sättas till en fast tilldelad adress som kan ändras om du vill ha annan serie. Om du dessutom bockar i dhcp som tjänst på nätet så ska de som ansluts bli tilldelade alla uppgifter som behövs. Inget behov av fasta adresser i klienterna allstå.Bloink skrev:
JaBloink skrev:
Ja, som vanligt.Bloink skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Visst, men vill ha en färdig router med direkt möjlighet att ansluta ett 3G-modem så finns det billigare:
http://www.kjell.com/content/templa...6&path=97000000,208000000,234500000,235000000
Den stora skillnaden mellan denna och ovanstående Ericsson W35 är att denna inte ha inbyggt 3G-modem utan kräver att man ansluter en dongle. Samt 4500 kr billigare
http://www.kjell.com/content/templa...6&path=97000000,208000000,234500000,235000000
Den stora skillnaden mellan denna och ovanstående Ericsson W35 är att denna inte ha inbyggt 3G-modem utan kräver att man ansluter en dongle. Samt 4500 kr billigare
Klicka här för att svara