D
Hej

Från elcentralen till badrummet går det ett rör.

jag vill att golvvärmen i badrummet ska gå på en säkring och resten av badrummet på en annan säkring.

Jag tänker att fyra ledningar dras fram. 2 fas, N och jord.

Får elektrikern dra fasen, N och jord via dosan för lysknappen?

Apparatdosan för lysknappen är ihopkopplade med en dosa vid taket som är första kopplingspunkten efter centralen.

D
Ska försöka förtydliga

L1 L2 N och jord från centralen till apparatdosa vid tak.

Från den dosan går L1 N och jord vidare till uttag, handdukstork mm

L1 L2 N och jord dras ner till en apparatdosa för strömbrytare (lysknappen i badrummet).

L2 N och jord går därifrån vidare till en apparatdosa för termostaten.

L2 går hela vägen från centralen till termostaten.

Borde inte vara några problem. Å andra sidan, det låter som detta är en del av en större badrumsrenovering? Då kanske det är lika enkelt att dra L2, jord och N i ett nytt rör från kopplingsdosan (antar att det är en kopplingsdosa, inte apparatdosa?).

D
Tack!

Det är en VP2 som sitter vid taket. Ja det är renovering. Nej det är för trångt vid apparatdosan (skriver ofta fel appdosa vs kopplingsdosa). VP2 är väl en apparatdosa men också en kopplinhsdosa.

Två olika grupperi samma rör är inte ok.
Två grupper i samma kopplingsdosa är inte heller ok.
Har inte järnkoll på om det står något om det i föreskrifterna
Det är definitivt inte god elpraxis och jag skulle aldrig dra på det sättet.
Om jag råkar ut för att upptäcks något sådant ringer varningsklockor och jag kan misstänka att det finns annat i anläggningen som måste undersökas

• Gilla
Anders_Tranås
  • Laddar…
D
Så man få aldrig dra två fasledare (två olika säkringar) i samma rör menar du?

Det är det jag menar

D
Jag skulle heller aldrig dra så men nu är det en renovering.

jag tror visst det är ok. Har läst otaliga trådar om just detta. Jag kanske uttrycker mig slarvigt kring fas, grupp, säkring mm.

Hur löser jag det?

2 fasgrupp är tillåten men är det nödvändigt? Golvvärmen kan väl inte dra så mycket att det är motiverat med egen säkring.

Protte

D
Tack Protte!

Nä golvvärmen kommer bara upp i typ 600w.

hårfön 2000w
Handdukstork 200w
Belysning, fläkt 100w
goövvärme 600w

tot 2900w

något måste alltså lyftas ut och då är det kanske rimligast att lyfta ut hårfönen/uttagen men den förläggningen hade blivit mycket svårare och längre.

• Skärmdump av en Google-sökning med sökordet "två grupper i samma rör" och utdrag ur forumdiskussion om elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kör samma som dig. runt 550-600W på golvv, belsyning, uttag för diverse saker som hårfön, handdukstork och en paxfläkt. Allt går på samma 10A säkring. Inga problem. Även såpass att elektrikern som drog allt menade på att gästtoan som kommer renoveras bredvid badrummet även kan gå på den säkringen. Väldigt sällan att förbrukarna maxar samtidigt.

Redigerat:
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
D
JLyck JLyck skrev:
Vi kör samma som dig. runt 550-600W på golvv, belsyning, uttag för diverse saker som hårfön, handdukstork och en paxfläkt. Allt går på samma 10A säkring. Inga problem. Även såpass att elektrikern som drog allt menade på att gästtoan som kommer renoveras bredvid badrummet även kan gå på den säkringen. Väldigt sällan att förbrukarna maxar samtidigt.
Ja absolut, funkar säkert 99 ggr av 100 men varför inte dra en extra tråd och sätta extra säkring i skåpet. Jag har 150 kr över och massor av plats i skåpet.

E
D Derbyboy skrev:
Ja absolut, funkar säkert 99 ggr av 100 men varför inte dra en extra tråd och sätta extra säkring i skåpet. Jag har 150 kr över och massor av plats i skåpet.
Dra 3 eller 5 ledare, det här forumet är rent av besatta av allt allt ska vara 2-fasgrupper.

En 2-polig dvärg är nog betydligt dyrare än en 3-polig också men nu ser jag att du kör med enpoliga.

Det är din anläggning och du har tänkt över det hela, jag tycker du gör precis som du vill nu, är det 2-fas du är sugen på så kan du köra det, men den korta tid man kör apparater i badrum kan knappast påverka dvärgen något.

Tyckte det var mycket med 2 kW för en hårfön så jag sökte på Netonnet och den första som kom upp, där räcker inte en 10 A säkring, den drar 2400W.
Borde vara ansluten med blått CEE uttag och säkrad 16 A

Nu är ju teori en sak och praktik en annan, troligen kommer det att hålla med 10 A säkring då den tål viss överlast och sammanlagringen av lasterna aldrig är 100 %.
DET KAN vara möjligt att säkra med 13 A om 10:an löser ofta.
Protte

• Haha
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E
prototypen prototypen skrev:
Tyckte det var mycket med 2 kW för en hårfön så jag sökte på Netonnet och den första som kom upp, där räcker inte en 10 A säkring, den drar 2400W.
Borde vara ansluten med blått CEE uttag och säkrad 16 A

Nu är ju teori en sak och praktik en annan, troligen kommer det att hålla med 10 A säkring då den tål viss överlast och sammanlagringen av lasterna aldrig är 100 %.
DET KAN vara möjligt att säkra med 13 A om 10:an löser ofta.
Protte
Har du inte koll på fönarna, första man gör på morgonen ju! :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.