7 610 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Dela tegel
larsson1 skrev:
Det beror på vilket tegelmått din bekanting har. Normal mursten (massiv, håltegel med 19 hål och 78-håls gittertegel) har måtten 65x120x250 mm. Ska det kapas till 32,5x120x250 är det för det mesta en diamantkapskiva med vattenbegjutning som gäller för att såga tegel.
Att köpa lägre tegel av utländskt fabrikat kan ju gå, men då får ni dels passa stenmåttet, dels färgen (gulröd, gul, gulgrön, rosa, djupröd) och dels strukturen (slät, räfflad/kammad, borstad, sandad osv.) för att det ska se snyggt ut på fasaden. Därför bättre att låta en stensågare (sådana som tillverkar gravstenar t.ex.) med diamantkap såga upp rätt tjocklek åt er. Att använda vinkelslipen blir inte snyggt eftersom kapskivan avsätter svart i skäret och är svår att spåra rakt med. Skivorna brukar oxå ta rätt mycket stryk och inte nå helt igenom. Det finns visserligen speciella stenskivor av metall, belagda med 'HM-korn', som ger ett renare skär, men de är inget att satsa på prismässigt i förhållandet till jobbet de ger.
_________________
Byggaren
Klicka här för att svara