Är det tillåtet att låta två apparater dela på samma säkerhets-/arbetsbrytare (i mitt fall bastuaggregat och bubbelpool)? De ska dela på samma 16A-trefasgrupp och det är ok för mig att stänga av båda vid ev service.

Kan inte garantera, men tror att det skall vara en brytare för varje apparat.
så för att svara på din fråga, nej.

men kan du inte sätta en dosa och grena ut därifrån?
men bastuagg? vart hade du tänkt sätta den s-brytaren då?

Är det inte meningen att man ska kunna ha uppsikt över säkerhetsbrytaren när man arbetar på anläggningen?
Har du i så fall pool i bastun? Kanske kunde vara trevligt iofs att sitta i poolen och basta med några kalla öl ;)

På en godkänd säkerhetsbrytare finns det plats för 3 st hänglås så nån uppsikt över den behöver man inte.

mrfrenzy skrev:
Är det inte meningen att man ska kunna ha uppsikt över säkerhetsbrytaren när man arbetar på anläggningen?
Har du i så fall pool i bastun? Kanske kunde vara trevligt iofs att sitta i poolen och basta med några kalla öl ;)
har du säkerhetsbrytaren i bastun?

Tanken var att säkerhetsbrytaren skulle sitta i rummet bredvid badrummet vid centralen och sedan gå med 5G2,5 till dosa i taket (i badrummet) och där grena av till bastu och bubbelbad. Alternativet är förstås två säkerhetsbrytare och två dosor osv, men jag har för närvarande ändå bara en ledig trefasgrupp i centralen så då blir det ännu en dosa eller mata den andra brytaren via den första.

En brytare och en dosa sparar både jobb och lite pengar plus att säkerhetsbrytarna är ju inte direkt de snyggaste som finns... I detta fall skulle jag bara sätta två brytare för att jag *måste*, inte för att det skulle fylla någon som helst praktisk funktion.

Nej, den var ganska snygg. Men priset... Då tar jag heller http://www.elbutik.se/product.html?product_id=110857&search_page= och lever med utseendet.

Men fortfarande har jag inte fått något "el-direktivs-svar". Jag är ju som sagt inte ute efter vad som är praktiskt sen utan vad som är smidigt nu. Och blir det problem så är det ju bara att bryta strömmen, plocka loss det som behöver servas, och sedan koppla på strömmen igen (anslutningsdosorna har ju plintar).

Och bada/basta samtidigt som serviceteknikern är på plats känns ju föga lockande... :D

tänkte mer på om delarna till karet ska beställas från kina med 4 månaders levtid tex....

Jo och det är ju inte bara kineserna som kan ha långa (och oberäkneliga) leveranstider... Men även i det fallet så är det ju bara vid inkopplingstillfället som man behöver bryta strömmen.

Mikael_L
dalle skrev:
Men fortfarande har jag inte fått något "el-direktivs-svar". Jag är ju som sagt inte ute efter vad som är praktiskt sen utan vad som är smidigt nu....
Intressant fråga, som även jag är intresserad av svaret på... :cool:

Att ha flera objekt på en säkerhetsbrytare är inga problem föreskriftsmässigt. Står ett par sidor i elinstallationsreglerna om detta (tyvärr går det inte att kopiera text från det PDF-dokumentet) sen hur det funkar praktiskt är ju en helt annan sak. Det viktiga med en säkerhetsbrytare är bl.a. att man tydligt sätter märkskyltar på den om vad den bryter och att man låser den om man inte kan hålla uppsikt över den.

Håller med föregående talare. Man kan ju välja att bryta bort hur mycket som helst. Bara att se till att det är tydligt märkt och gärna logiskt tänkt! ;)

Mikael_L
Det där med märkning...
Är det då så att; om säkerhetsbrytaren är väldigt tydligt inkopplad till ett objekt (som det oftast är, endast en kort anslutningskabel mellan brytaren och apparaten) så kan man vara utan märkning.
Men om det inte är uppenbart vad för utrustning som frånskiljs, så krävs en skylt, typ.

Det känns iaf rimligt..

Säkerhetsbrytare skall vara lätta att identifiera, så visst går det utan märkning i vissa fall om man vill tolka det så, men själv sätter jag alltid en märkskylt på de säkerhetsbrytare jag sätter upp, så uppstår aldrig några tvivel (jobbar man i en industri med kanske sammanlagt ett par tusen objekt med säkerhetsbrytare går det inte att fuska).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.