Hej,
Funderar på om det är möjligt att koppla in överspänningsskydd och jordfelsbrytare på min gamla elcentral.
Huset är byggt 1968 så jag antar att det är ett TN-C system.
Vad jag förstår skall jordskenan och nollskenan separeras för att jordfelsbrytaren skall fungera.
Detta skall göras genom att man tar bort förbindningsskruven mellan de båda skenorna.
När jag tittar på centralen ser det inte ut att vara möjligt på denna modellen.
På vänstra sidan verkar jordskenan isolerad genom upphängningen som är fäst i en säkringshållare.
På högra sidan verkar jordskenan och nollskenan vara sammankopplade genom det fäste som håller högra sidan av jordskenan. Skall man ta bort denna kopplingen måste man hänga upp jordskenan i ett nytt isolerat fäste.
Är detta något man brukar bygga om eller är det enklare att byta ut centralen till ny standard?
Funderar på om det är möjligt att koppla in överspänningsskydd och jordfelsbrytare på min gamla elcentral.
Huset är byggt 1968 så jag antar att det är ett TN-C system.
Vad jag förstår skall jordskenan och nollskenan separeras för att jordfelsbrytaren skall fungera.
Detta skall göras genom att man tar bort förbindningsskruven mellan de båda skenorna.
När jag tittar på centralen ser det inte ut att vara möjligt på denna modellen.
På vänstra sidan verkar jordskenan isolerad genom upphängningen som är fäst i en säkringshållare.
På högra sidan verkar jordskenan och nollskenan vara sammankopplade genom det fäste som håller högra sidan av jordskenan. Skall man ta bort denna kopplingen måste man hänga upp jordskenan i ett nytt isolerat fäste.
Är detta något man brukar bygga om eller är det enklare att byta ut centralen till ny standard?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Visst går det, men denna central är så pass gammal att det nog är bättre att byta den. Ser ut att finnas flera N-plintar dessutom.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Och i vissa fall bör/tvingas man montera två JFB då den sammanlagda naturliga läckströmmen kan överstiga utlösningsströmmen för en ensam JFB.
Gissningsvis är det en nollskruv, dvs du skiljer dem åt elektriskt genom att skruva ut den stora skruven något. De kommer fortfarande vara mekaniskt ihoppkopplade men inte elektriskt.mikst skrev:
Precis, eftersom det är från -68 bör det finnas nollskruv som skruvas ur tills det tar stopp (ta inte i för mycket!). Då separeras jord- och nollskenorna och det fungerar med jfb. Låt däremot gärna värmesystemet gå via en annan/ny säkring som inte är kopplad via jfb om denna skulle råka lösa ut mitt i vintern när ingen är hemma.
Det finns en röd skylt på centralen som säger att man skall dra åt 0 skruven ordentligt. Tittar man noga så är förbindningen sammankopplad med två nitar i jordskenan men avståndet mellan jordskena och sammanbindning är obefintligt så det var därför jag antog att det var kontakt mellan skenorna. Är det bara att lossa skruven och mäta om det är kontakt mellan skenorna eller lurar man sig själv om man gör så?
Centralen består av tre separata enheter. En för själva huset, belysning uttag mm, en för den före detta elvärmen ocn en för den gamla varmvattenberedaren och ventilationen, se bild nedan.
Förutom spishällar, belysning, uttag etc har jag en värmepump på 10kW samt ventilation och köksfläkt med EC motorer. Räcker det med 2 st jordfelsbrytare på 30mA för huset eller behövs det en separat, 300mA?, för värmepump och EC motorerna? Om det räcker med två skulle man kunna dela upp huset på den stora centralen samt centralen för före detta elvärmen. Sedan skulle man kunna ha en separat jordfelsbrytare till den lilla centralen för matning till garage och uttag på utsidan av huset ...
Det kommer att tillkomma en ny mindre central för belysningsstyrning.
Ett alternativ är att ersätta alla tre centralerna med en stor central, tex FW64US2.
I den skulle man placera starkstöm installationen med jordfelsbrytare, säkringar, överspänningsskydd. Tippar att den installationen behöver ca 72 moduler.
Belysningsstyrningen lika mycket och resten av utrymmet till installation av drivdon. Det är möjligt att man får mycket plats över men då kanske man kan sätta i en skiljevägg och sätta in ett framtida larm om det inte störs av starkstömmen och drivdonen. Utrymmet som behövs för drivdonen är det som känns mest osäkert. De genererar en del värme men framför allt är de inte avsedda för din-skenemontering.
Centralen består av tre separata enheter. En för själva huset, belysning uttag mm, en för den före detta elvärmen ocn en för den gamla varmvattenberedaren och ventilationen, se bild nedan.
Förutom spishällar, belysning, uttag etc har jag en värmepump på 10kW samt ventilation och köksfläkt med EC motorer. Räcker det med 2 st jordfelsbrytare på 30mA för huset eller behövs det en separat, 300mA?, för värmepump och EC motorerna? Om det räcker med två skulle man kunna dela upp huset på den stora centralen samt centralen för före detta elvärmen. Sedan skulle man kunna ha en separat jordfelsbrytare till den lilla centralen för matning till garage och uttag på utsidan av huset ...
Det kommer att tillkomma en ny mindre central för belysningsstyrning.
Ett alternativ är att ersätta alla tre centralerna med en stor central, tex FW64US2.
I den skulle man placera starkstöm installationen med jordfelsbrytare, säkringar, överspänningsskydd. Tippar att den installationen behöver ca 72 moduler.
Belysningsstyrningen lika mycket och resten av utrymmet till installation av drivdon. Det är möjligt att man får mycket plats över men då kanske man kan sätta i en skiljevägg och sätta in ett framtida larm om det inte störs av starkstömmen och drivdonen. Utrymmet som behövs för drivdonen är det som känns mest osäkert. De genererar en del värme men framför allt är de inte avsedda för din-skenemontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det går bra. Det ligger ingen spänning mellan jordskenan och nollskenan så avståndet mellan dem kan vara minimalt. Eller rättare sagt, det kan finnas små spänningar men de är just små.mikst skrev:Det finns en röd skylt på centralen som säger att man skall dra åt 0 skruven ordentligt. Tittar man noga så är förbindningen sammankopplad med två nitar i jordskenan men avståndet mellan jordskena och sammanbindning är obefintligt så det var därför jag antog att det var kontakt mellan skenorna. Är det bara att lossa skruven och mäta om det är kontakt mellan skenorna eller lurar man sig själv om man gör så?
Allt ser ju närmast perfekt ut för att kunna bygga in åtminstone tre JFB om man vill. Och det utan några som helst problem med delning av skenor mm. Synd att byta ut en så modern och fin uppsättning DZ-centraler, kan inte bli bättre och allt ser ju konskvent och välgjort ut även vid utökning med andra färger osv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Så länge det inte finns jordfel i anläggningen (att N och PE ligger ihop någonstans) så kan du ohmmäta mellan skenorna.
Ang JFB så beror det på om värmepumpen har inverterdrift för pumpen. Det bör framgå av dokumentationen. Då kan den behöva en 300 mA JFB, eller läggas helt utanför. Beroende på typ finns kanske inga berörbara utsatta delar som har nytta av en JFB. Fläkten bör gå bra med en vanlig 30 mA JFB.
Se hellre till att el utomhus och andra riskgrupper får en egen JFB.
Ang JFB så beror det på om värmepumpen har inverterdrift för pumpen. Det bör framgå av dokumentationen. Då kan den behöva en 300 mA JFB, eller läggas helt utanför. Beroende på typ finns kanske inga berörbara utsatta delar som har nytta av en JFB. Fläkten bör gå bra med en vanlig 30 mA JFB.
Se hellre till att el utomhus och andra riskgrupper får en egen JFB.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Värmepumpen är en vanlig Nibe 1145 så det är ingen inverterdrift. Bara på och av och med möjlighet till avkänning av aktuell belastning per fas.
De tre EC motorerna är tillverkade av embpapst och är på ca 180W styck.
Har frågat båda tillverkarna om läckström men det har de inte kunnat svara på. Bara ett de kan utlösa en JFB. Att jag vill ha en JFB på dessa är pga brandskyddet.
Färgerna i centralen är relativt konsekventa. Dock är svart och vit antingen nolla eller fas i den stora centralen. I mellancentralen är det konsekvent en färg som nolla resp fas. Tändtråd till taklampor beror på i vilket rum man är. Den kan vara grön eller gul eller som i köket, två olika nyanser av blått.
Bytte takamartur i tvättstugan och där hade man kopplat röd (jord) som nolla och vitt i metallchassit ...
Kan man mäta på ett enkelt sätt om det finns flera sådana kopplingar eller behöver man titta på alla anslutningspunkter för att hitta om flera uttag/lampor är felkopplade?
De tre EC motorerna är tillverkade av embpapst och är på ca 180W styck.
Har frågat båda tillverkarna om läckström men det har de inte kunnat svara på. Bara ett de kan utlösa en JFB. Att jag vill ha en JFB på dessa är pga brandskyddet.
Färgerna i centralen är relativt konsekventa. Dock är svart och vit antingen nolla eller fas i den stora centralen. I mellancentralen är det konsekvent en färg som nolla resp fas. Tändtråd till taklampor beror på i vilket rum man är. Den kan vara grön eller gul eller som i köket, två olika nyanser av blått.
Bytte takamartur i tvättstugan och där hade man kopplat röd (jord) som nolla och vitt i metallchassit ...
Kan man mäta på ett enkelt sätt om det finns flera sådana kopplingar eller behöver man titta på alla anslutningspunkter för att hitta om flera uttag/lampor är felkopplade?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Att PE och N är förväxlade märks direkt efter installation av JFB
. Det går även att mäta fram i förväg genom isolationsmätning följt av kontinuitetsmätning av skyddsjorden. Du behöver alltså först sära på N och PE i centralen, och sedan springa runt och mäta kontinuiteten mellan PE-skenan och alla skyddsjordade delar i huset, uttag, lamputtag, fast inkopplade apparater etc. Hoppa inte över isolationsmätningen för då vet du inte om det är N eller PE som du kontinuitetsmäter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden