14 539 läst ·
34 svar
15k läst
34 svar
Dela nolla och jord till 2 faser
Nej, det är inte ok. Det kan vara ok men det kan också falla på fel sida av marginalen. Du ska göra en korrekt ledningsdimensionering för att veta om du kan säkra upp. Om du inte kan göra en korrekt ledningsdimensionering så ska du inte säkra upp.
Ingående parametrar är förimpedans, ledningslängd i gruppledningen, materiel samt förläggningssätt.
Ingående parametrar är förimpedans, ledningslängd i gruppledningen, materiel samt förläggningssätt.
Det stämmer visserligen inte det heller. Om man har last på två faser och olika fasförstjutning eller en ström som inte är sinusformad så kan det bli högre nollström. Men med resistiva laster stämmer det.L Leif i Skåne skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Du och Daniel har rätt. Jag hade minustecken istf plus mellan faserna och då blev det fel av mig.GK100 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Det argumentet brister. Det kan vara så att den som projekterat ert hus har räknat på att 13 A / 1.5 mm² fungerar i just ert hus. Det betyder inte att det fungerar i andra hus med andra förutsättningar. Går man utanför tumregeln 10 A / 1.5 mm² så behöver det alltid kontrolleras.E Ellertz skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Jag har ett bestämt minne av att jag skrev det i nåt tidigt inlägg från 2008 nånting...D Daniel 109 skrev:
Om det är en enkel lösning eller om det är att be om problem i framtiden vet du bara sedan du räknat på det. Att ditt hus säkrats med genomgående 13 A säger inget, jag vet prefabhus som levereras med just 13 A som standard, troligen vet dom inte riktigt vad dom sysslar med. Troligtvis TROR dom att det blir OK och just tro ska man inte utan man ska veta.
Vårt hus är ett modulhus byggd av Sveriges största hustillverkare, så jag har svårt att se att just detta hus skulle vara special på nått sätt.Bo.Siltberg skrev:
Visst, jag kan hålla med om att 10A är standard, men allt fler hus byggs med 13A på 1,5 kvmm ledare så jag har svårt att se det som "fel".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Det spelar ingen roll om ditt hus är massproducerat, 13 A / 1.5 mm² är ett specialfall som måste kontrolleras.
Okej, då litar jag på det.Bo.Siltberg skrev:
Det kanske är ett nybörjarmisstag att lita på hur hustillverkaren gör och försöka implementera de i egna projekt.
Är det då en bättre idé att dra fram en extra ledare och köra med två 10A säkringar?
Förutsatt att de hamnar bredvid varandra i centralen så de drivs med olika matning.
Minns att någon av de stora dvärgbrytartillverkarna för några år sen promotade 13B framför 10C med argumentet att utlösningsvillkoret lättare uppfylldes då, det vill säga felström.
Det är vid långvarig överbelastning kabeln och kopplingspunkter kan skadas, vilket 13A ökar risken för vid fel förhållanden, därför det ska räknas på.
Man kan även få effekter som är tvärtom vad man önskar som leder till utlöst dvärg, vid exempelvis belastad grupp där hög startström läggs till, då kommer 10 A C fungera bättre.
Vad gäller Diazed kan vem som helst trycka dit en 13A på en 1,5 mm2 vilket är ganska intressant då denna med sin karakteristik gG är trög vid överström, vilket borde kunna innebära problem vid fel förhållanden, denna kombination av förhållanden torde vara relativt ovanliga då man mest hör om brända skarv- och anslutningspunkter och inte så mycket om brända kablar, det senare kanske mest ingår i gruppen okänd orsak då huset väl brunnit ner..
Det är vid långvarig överbelastning kabeln och kopplingspunkter kan skadas, vilket 13A ökar risken för vid fel förhållanden, därför det ska räknas på.
Man kan även få effekter som är tvärtom vad man önskar som leder till utlöst dvärg, vid exempelvis belastad grupp där hög startström läggs till, då kommer 10 A C fungera bättre.
Vad gäller Diazed kan vem som helst trycka dit en 13A på en 1,5 mm2 vilket är ganska intressant då denna med sin karakteristik gG är trög vid överström, vilket borde kunna innebära problem vid fel förhållanden, denna kombination av förhållanden torde vara relativt ovanliga då man mest hör om brända skarv- och anslutningspunkter och inte så mycket om brända kablar, det senare kanske mest ingår i gruppen okänd orsak då huset väl brunnit ner..