Håller på och slutför mitt kök och tänkte höra om lite tips och saker att tänka på för att få det så bra som möjligt.

1. Finns det något som ni tycker blev särskilt lyckat eller misslyckat mer ert kök som ni vill tipsa om eller varna för?

2. Är det någon här som har ett kök med en innerlåda (utan lucka) för bestick som bilden? Det är förstås snyggt men blir det opraktiskt att man alltid måste öppna båda lådorna för att få tag på bestick? Hade ni som har ett sådant kök valt annorlunda om ni gjort om ert kök idag? Finns det fördelar med upplägget som ni uppskattar?
lada-glas-gra-se.jpeg

janwide
1) Extra djup bänkskiva om du har plats. Vår skiva är drygt 70 cm djup och det är suveränt att kunna ställa saker bakom både spis och ho.
2) Endast en stor ho Istället för två stycken mindre. Kanon när man behöver skölja av stora saker. Saknar i stort sett aldrig två hoar.

• Gilla
Bosse Skogis och 2 till
  • Laddar…
Min syster har en sådan där inuti-låda, gör mig tokig o hon är heller inget fan av den. Hoppa över om inte släta fronter och få linjer är extremt viktigt för dig.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Bästa med vårt kök är följande:

1. Stort skafferi (hörnskåp) som sväljer otroligt mycket som micro m.m.

2. Stor rostfri diskbänk som är 2m lång och fönstret mitt för hoarna.

3. Inga inbyggnads vitvaror utan helt vanlig vita som är lätta att hålla rena och behöver de bytas ut så är det också enkelt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att extra djup bänkskiva er fantastiskt om du har plats.
Jag köpte även extra djupa utdragslådor under hällen för kastruller mm. Rekommenderas starkt.

• Gilla
mugatu
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
1) Extra djup bänkskiva om du har plats. Vår skiva är drygt 70 cm djup och det är suveränt att kunna ställa saker bakom både spis och ho.
2) Endast en stor ho Istället för två stycken mindre. Kanon när man behöver skölja av stora saker. Saknar i stort sett aldrig två hoar.[/QUOTE

man jobbar olika i köket. Tycker ofta man vill påbörja lite handdisk under matlagningen i ena hon och samtidigt skölja, skala, sila av pasta i den andra hon.
Men om man inte har plats för två större hoar så tycker jag det är bättre med en ho ist för en sån där liten som knappt rymmer en kaffekopp

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Jag valde ett Kvik kök lite pga av deras xxl kök.
Deras höjd är som Ikeas dvs lägre sockel än många andra (och då mer plats i lådorna)
Deras xxl är då också 700 mm djupa så totalt sett är där 40 procent mer plats än typ Ballingslöv eller Marbodal för betydligt mindre pengar.
Lite mer jobb att skruva ihop jämfört med Ikea då allt kommer packat tillsammans och inte låda för låda som Ikeas.
Har valt utan överskåp och breda lådor som där får plats mycket i.
Valde även då att sätta överliggande handtagslist som då fästs inuti lådan dvs inga skruvar på framsidan av lådan.
Tröttnar man på dessa kan man i framtiden välja valfritt handtag utan att behöva ha några hål att ta hänsyn till.
Då jag byggde nytt lösvirke så kunde jag anpassa huset lite efter hur jag ville ha köket så mittemot diskmaskinen så har jag en köksö där alla glas, tallrikar och bestick finns.
Bara att öppna bägge och stå och lasta över;)
Fundera och rita på många lösningar, lås dig inte på första lösningen utan rita upp många olika för att komma framåt till ett bra kök för er (vi har alla olika smak för hur vi vill lösa vårt kök med allt från färg, storlek på skåp till planlösningen)
Ett tips är ju att Ikeas köks program, suveränt att för en amatör rita upp och kunna ställa sig i köket och titta sig runt omkring för att se hur det kommer att bli.
Blir då lätt att jämföra olika lösningar innan det är försent att ändra sig.

slår också ett slag för extra djup bänkskiva. Vi har nu satt dit ca 82 cm djup.
ang. inne lådor så har vi flertalet sådana. Inget jag stört mig på, tvärt om är det skönt att få plats med saker. Ska väl tillägga att vi har en fallenhet för at bygga strama kök som har väldigt få lådor. Hade jag inte brytt mig om det estetiska finns det väl bara kostnadsskäl som motiverar en sådan lösning.

Dubbla diskmaskiner. Förstår inte hur vi överlevde innan;)

Fulkemisten
E Ecke1 skrev:
Är det någon här som har ett kök med en innerlåda (utan lucka) för bestick som bilden? Det är förstås snyggt men blir det opraktiskt att man alltid måste öppna båda lådorna för att få tag på bestick?
Jag har några innerlådor men absolut inte för bestick. Det är sjukt praktiskt då man liksom blir av med saker man inte använder varje dag som t ex pepparkaksformar, brödkavel, stektermometer med sladd, saftsil, osv... men absolut inte för bestick. Då blir du tokig.

F
Hur använder ni dubbla maskiner i praktiken?
I teorin tänker jag att det alltid ska finnas en tom maskin och rena bestick och glas i den andra, men i vårt hus tror jag snarare att båda ofta skulle vara halvfulla av ren disk som ingen orkar tömma och längst in i maskinen står några plastburkar dom blir körda gång efter gång för att de bara blivit kvar…
Funkar det på riktigt?

• Gilla
Ballottola
  • Laddar…
Düsseldorff
Jepp, jag har en sån där innerlåda. Helt värdelös. Driver mig vansinnig. Barnen gråter och frun vill skiljas. Misstänkt asbest, fukt i källaren och nåt problem med en brunn. Ja, du hör ju. 0/10, would not recommend.

F fredrik.johansson skrev:
Hur använder ni dubbla maskiner i praktiken?
I teorin tänker jag att det alltid ska finnas en tom maskin och rena bestick och glas i den andra, men i vårt hus tror jag snarare att båda ofta skulle vara halvfulla av ren disk som ingen orkar tömma och längst in i maskinen står några plastburkar dom blir körda gång efter gång för att de bara blivit kvar…
Funkar det på riktigt?
Hallå,
Har bara med kapacitet att göra, inte att slippa plocka ur till skåp. I vår familj fyller vi ofta en maskin under dagen vilket innebär att det samlades disk på bänken under kvällen. Eftersom ingen orkar plocka ur på morgonen blev även frukostdisken kvar till eftermiddagen.

Nu tömmer vi 1 -2 maskiner per dag och det finns alltid plats att stoppa in smutsig disk. Dessutom kör vi bara maskinerna på natten för att slippa oljudet. Kan tillägga att vi har rätt öppen planlösning vilket innebär att både oljud och smutsig disk stör mer.

Fördelarna när man har gäster behöver jag väl knappast gå in på.

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Jag håller inte med om låda-i-låda för bestick.

Tycker det funkar riktigt bra. Retar mig däremot låda-i-låda i större lådor för kastuller, formar osv, tycker man glömmer bort de extra lådorna och inte hittar det man söker.

Upphöjd diskmaskin tycker jag är en av de bästa sakerna man kan ha i ett nytt kök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.