Hej,

I vårt funkishus från -39 så har det suttit tunna dekorlister på väggarna i vissa rum: I trappan så satt det en i brösthöjd, som avskiljare mellan två olika kulörer på väggen, och i vardagsrummet ovanför tapeten där takfärgen börjar (ner ett par dm på väggen). Jag har varit tvungen att ta bort dem, och även om en del skulle gå att återanvända så måste jag åtminstone komplettera om jag ska ha något liknande igen. Jag hittar inget i den stilen på de vanliga byggvaruhusen, de har bara betydligt större och tjockare lister. Här är ett exempel på en list från trappen:

list.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I vardagsrummet satt en enklare modell, med rundad profil, som kan ha varit av senare datum. Den här gissar jag är original, inklusive den brun-och-guldiga färgen som kanske kan anas.

Kan någon säga om det går att hitta liknande idag? Behöver inte vara lackat för de ska förmodligen bli vita i alla fall om de ska upp. Helst i Malmötrakten. Eller finns det nåt kul verktyg som man själv kan tillverka med? :cool:

Tack på förhand!

Man kan ju alltid hyvla till själv, men man kan också kontakta ett snickeri/hyvleri som kan tillverka. Jag köpte en list med liknande profil som din, fast tjockare, hos en lokal snickare. Kostade kanske lite mer metern än på XL-bygg, men då fick jag de lister jag ville ha.

Ser ut som en smäcker och fin list. Förstår att det inte är så lätt att hitta en liknande. Byggvaruhusen blir nog svårt. De har mest ett rätt intetsägande standardsortiment. Finns kanske lite hopp om att någon byggnadsvårdsbutik kan ha. Kolla byggnadsvårdsföreningens hemsida för att hitta en butik i närheten (www.byggnadsvard.se) Men vill du riktigt likt är det förstås bara att prata med ett hyvleri som gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.