2 887 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Dekorfönster på vindsutrymme?
Vi letar efter ett billigt runt fönster att sätta i gaveln på vindsutrymmet i huset. Hittade dekorfönster 1-glas på www.dromfonstret.se. Går dessa att sätta i en yttervägg eller är de bara till för inomhusbruk? Riskabelt att sätta ett sådant i en yttervägg trots att det bara är en vind på huset?
Jag har gjort precis så. Har haft problem med att det blir is på insidan av fönstret, men det är ju inte fönstret som är problemet utan för mycket fukt på vinden. Börjar få ordning på det nu. Jag antar att din vind är en ouppvärmd vind?
Problemet generellt med dessa enkla oisolerade fönster är att dom blir den kallaste punkten på vinden och om du då är i närheten av luftens daggpunk så kommer det fälla ut vatten där.
Foder kan du såga till av tex plyfa.
Sammanfattningsvis - ja det funkar.
Problemet generellt med dessa enkla oisolerade fönster är att dom blir den kallaste punkten på vinden och om du då är i närheten av luftens daggpunk så kommer det fälla ut vatten där.
Foder kan du såga till av tex plyfa.
Sammanfattningsvis - ja det funkar.
Fälls vatten ut kan det ju rinna till fel ställe. Vatten som står still på karmen är ju inte heller bra på sikt. Jag tror dock det är rätt lätt att fixa detta lilla problem. Montera ditt fönster, ta sedan en glasskiva eller plexiglas som du monterar på insidan. Då har du skaffat dig ett fattigmans isolerglas som antagligen gör att du slipper kondenseringen jag haft problem med.
Eller så fixar du klimatet på vinden. Har du en så torr vind som du borde ha så tror jag inte du får problem alls, inte ens utan extra glas.
Eller så fixar du klimatet på vinden. Har du en så torr vind som du borde ha så tror jag inte du får problem alls, inte ens utan extra glas.
Klicka här för att svara