1 187 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Deklarera småhus, fel boyta
Hej!
Rätt nybliven husägare och ska nu deklarera det första gången.
Mätte upp huset och insåg att boyta är mindre än angiven.
står 120m2 men det mättes upp till 105. Biyta är korrekt
Den av mig uppmätta boytan + biyta stämmer även överens med den Atemp som angetts i energideklarationen.
Vad innebär det för mig för/nackdelar att skriva ner min boyta hos skatteverket?
Rent spontant tänker jag:
+ ett högre kvadratmeterpris vilket kan ligga till last för lån osv då bankerna värderar huset som en funktion av boytan?
- Billigare fastighetsskatt
Något annat ni tänker på?
Har efter att ha läst här på forumet förstått att få ersättning för fel boyta inte är tvärenkelt så tror inte det är något jag är villig att gå in på.
Rätt nybliven husägare och ska nu deklarera det första gången.
Mätte upp huset och insåg att boyta är mindre än angiven.
står 120m2 men det mättes upp till 105. Biyta är korrekt
Den av mig uppmätta boytan + biyta stämmer även överens med den Atemp som angetts i energideklarationen.
Vad innebär det för mig för/nackdelar att skriva ner min boyta hos skatteverket?
Rent spontant tänker jag:
+ ett högre kvadratmeterpris vilket kan ligga till last för lån osv då bankerna värderar huset som en funktion av boytan?
- Billigare fastighetsskatt
Något annat ni tänker på?
Har efter att ha läst här på forumet förstått att få ersättning för fel boyta inte är tvärenkelt så tror inte det är något jag är villig att gå in på.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Går du i taket för fastighetsavgiften blir det ingen skillnad. Men eventuellt lägre taxeringsvärde och kanske annan avgift för ev kommunalt VA.
Klicka här för att svara