9 813 läst ·
72 svar
10k läst
72 svar
Deklarera passiv näringsverksamhet/jordbruksfastighet.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Därför att näringsdelen av fastigheten - mark + ev. ekonomibyggnader förmodligen inte har värdet noll och att räntekostnader i näringsverksamhet inte är avdragsgilla mot inkomst av tjänst.P PappasHammare skrev:
Klart det går att fylla i deklarationen fel - är det någon som tror något annat?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Det är väl ingen sagt att det inte går att fylla i fel.C cpalm skrev:
Jag sa att Skatteverket (isf Skattemyndigheten som jag sa om vi nu ska vara så jäkla korrekta) att de har givit en möjlighet att stryka NE blanketten och undrade om det skulle vara fel att kunna göra så.
TS skulle visst kunna minska sitt inkomstgrundande belopp med just räntekostnaderna de första 5åren då dessa skapar en förlust i näringsverksamheten vid noll inkomst. Så jo det går att "dra av" en del.
Fyller du i NE? Eller vill du bara vara besservisser?
Du frågade om jag menade att Skattemyndigheten har ett felaktigt val man kan göra.P PappasHammare skrev:
Jag kanske missuppfattade frågan, men ja, det finns så klart massa felaktiga val man kan göra när man fyller i deklarationen.
Om TS hade bedrivit aktiv näringsverksamhet i lantbruket, ja. Men inte genom ett sedvanligt ränteavdrag i så fall.P PappasHammare skrev:
Missförstå mig rätt, jag menar inte att man nödvändigtvis "skattefuskar"/tillskansar sig en fördel genom att nolla NE eller uppge att ingen näringsverksamhet bedrivs. Jag bara påpekar att man bör vara medveten om att det inte är en korrekt uppgift om man skall vara lite petig.
Klart jag gör. Låter det verkligen som att jag sitter och fantiserar om detta?P PappasHammare skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast det är ju inte så att man måste skilja saker och ting åt bara för att man har en näringsfastighet. Du kan äga den som vilken privatbostad som helst. Att den är klassad som näringsfastighet ger dock möjlighet till avdrag på ett annat sätt.C cpalm skrev:
Det är samma med en försäkring. Det är inga problem att försäkra hus och ev lador och garage och låta det ingå i den privata försäkringen om man inte har nån verksamhet.
Där menar jag att du har fel.S Stefan1972 skrev:
Se t.ex.: https://www.skatteverket.se/foretag...ngsfastigheter.4.361dc8c15312eff6fd2c1b1.html
...
Du kan givetvis begära omklassificering - det är väl i så fall det formellt "rätta" sättet, men det är liksom inget man själv spontant väljer när man fyller i deklarationen. Och det är ju för övrigt något som präglar skatteregler överhuvudtaget - det är i första hand sakens natur som avgör hur något skall redovisas, inte skattebetalarens vilja.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det handlar ju bara om hur fastigheten klassificeras..........är det en näringsfastighet så är det ju det och du ska deklarerar därefter. Men det finns inget som hindrar dig själv att se allt som privat och nolltaxera verksamheten. Har du en lada som ingår i en näringsfastighet så måste du ju inte ta upp rödfärgen i deklarationen. Det avgör du ju själv om du ser det som en privat utgift eller inte. Man får ju välja inriktning så att säga.
Givetvis får man det, du bara hittar på. Finns massor med bolag som t.ex. forskningsbolag som inte tjänar en krona på massor av år (om ens någonsin). Menar du att de inte skulle få dra moms på t.ex. utrustning de köper? Ifall du funderar lite så inser du nog att du har fel.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg