P
D Drömmensomblevsann skrev:
Men om man aldrig tänkt ha en aktiv firma/driva något hur blir det då?
Då får du "nolla" NE..

Eller ännu enklare. Gör som sägs i #12
Markera "ingen verksamhet" och ta bort NE bilagan.
Men du kommer få göra det alla år.

C
P PappasHammare skrev:
Då får du "nolla" NE..
Gör man så bör man dock vara medveten om att det troligen inte är formellt korrekt, även om det uppebarligen är något man ser genom fingrarna med.

P
C cpalm skrev:
Gör man så bör man dock vara medveten om att det troligen inte är formellt korrekt, även om det uppebarligen är något man ser genom fingrarna med.
Varför skulle det inte vara korrekt?
Menar du att Skattemyndigheten har ett felaktigt val man kan göra?

C
P PappasHammare skrev:
Varför skulle det inte vara korrekt?
Därför att näringsdelen av fastigheten - mark + ev. ekonomibyggnader förmodligen inte har värdet noll och att räntekostnader i näringsverksamhet inte är avdragsgilla mot inkomst av tjänst.

Klart det går att fylla i deklarationen fel - är det någon som tror något annat?

P
C cpalm skrev:
Klart det går att fylla i deklarationen fel - är det någon som tror något annat?
Det är väl ingen sagt att det inte går att fylla i fel.

Jag sa att Skatteverket (isf Skattemyndigheten som jag sa om vi nu ska vara så jäkla korrekta) att de har givit en möjlighet att stryka NE blanketten och undrade om det skulle vara fel att kunna göra så.

TS skulle visst kunna minska sitt inkomstgrundande belopp med just räntekostnaderna de första 5åren då dessa skapar en förlust i näringsverksamheten vid noll inkomst. Så jo det går att "dra av" en del.

Fyller du i NE? Eller vill du bara vara besservisser?

C
P PappasHammare skrev:
Det är väl ingen sagt att det inte går att fylla i fel.
Du frågade om jag menade att Skattemyndigheten har ett felaktigt val man kan göra.
Jag kanske missuppfattade frågan, men ja, det finns så klart massa felaktiga val man kan göra när man fyller i deklarationen.
P PappasHammare skrev:
TS skulle visst kunna minska sitt inkomstgrundande belopp med just räntekostnaderna de första 5åren då dessa skapar en förlust i näringsverksamheten vid noll inkomst. Så jo det går att "dra av" en del.
Om TS hade bedrivit aktiv näringsverksamhet i lantbruket, ja. Men inte genom ett sedvanligt ränteavdrag i så fall.

Missförstå mig rätt, jag menar inte att man nödvändigtvis "skattefuskar"/tillskansar sig en fördel genom att nolla NE eller uppge att ingen näringsverksamhet bedrivs. Jag bara påpekar att man bör vara medveten om att det inte är en korrekt uppgift om man skall vara lite petig.
P PappasHammare skrev:
Fyller du i NE? Eller vill du bara vara besservisser?
Klart jag gör. Låter det verkligen som att jag sitter och fantiserar om detta?

Redigerat:
P PappasHammare skrev:
de har givit en möjlighet att stryka NE blanketten och undrade om det skulle vara fel att kunna göra så.
Det kan naturligtvis vara rätt för vissa i vissa situationer att göra så medan det för andra i andra situationer är ett gravt fel.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Därför att näringsdelen av fastigheten - mark + ev. ekonomibyggnader förmodligen inte har värdet noll och att räntekostnader i näringsverksamhet inte är avdragsgilla mot inkomst av tjänst.

Fast det är ju inte så att man måste skilja saker och ting åt bara för att man har en näringsfastighet. Du kan äga den som vilken privatbostad som helst. Att den är klassad som näringsfastighet ger dock möjlighet till avdrag på ett annat sätt.
Det är samma med en försäkring. Det är inga problem att försäkra hus och ev lador och garage och låta det ingå i den privata försäkringen om man inte har nån verksamhet.

C
S Stefan1972 skrev:
Du kan äga den som vilken privatbostad som helst.
Där menar jag att du har fel.

Se t.ex.: https://www.skatteverket.se/foretag...ngsfastigheter.4.361dc8c15312eff6fd2c1b1.html

Text om näringsfastigheter från Skatteverkets webbplats.
...
Text om klassificering och beskattning av näringsfastighet enligt svenska skatteregler.

Du kan givetvis begära omklassificering - det är väl i så fall det formellt "rätta" sättet, men det är liksom inget man själv spontant väljer när man fyller i deklarationen. Och det är ju för övrigt något som präglar skatteregler överhuvudtaget - det är i första hand sakens natur som avgör hur något skall redovisas, inte skattebetalarens vilja.

Det handlar ju bara om hur fastigheten klassificeras..........är det en näringsfastighet så är det ju det och du ska deklarerar därefter. Men det finns inget som hindrar dig själv att se allt som privat och nolltaxera verksamheten. Har du en lada som ingår i en näringsfastighet så måste du ju inte ta upp rödfärgen i deklarationen. Det avgör du ju själv om du ser det som en privat utgift eller inte. Man får ju välja inriktning så att säga.

Har man jordbruksfastighet ser man till deklarera med NE!
Man drar ju av moms på allt som hör till näringen oavsett om den drar in pengar eller bara utgifter, har gjort så i alla år 👌

P ptlf skrev:
Man drar ju av moms på allt som hör till näringen oavsett om den drar in pengar eller bara utgifter, har gjort så i alla år 👌
Man kan (får) inte dra av mer moms än man betalar in.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Givetvis får man det, du bara hittar på. Finns massor med bolag som t.ex. forskningsbolag som inte tjänar en krona på massor av år (om ens någonsin). Menar du att de inte skulle få dra moms på t.ex. utrustning de köper? Ifall du funderar lite så inser du nog att du har fel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Klart jag får! Har en på Ludvig o co som sköter det åt mig o har underskott varenda år.

P ptlf skrev:
Har man jordbruksfastighet ser man till deklarera med NE!
fast då ska man vara momsregistrerad......och idag blir man inte det hur som helst.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.