Fick deklarationen nu i dagarna och fattar absolut ingenting ang fastighetsskatten... :confused: För det första tänkte jag att vi ska ju inte betala någon fastighetsskatt och gick in på skatteverkets hemsida och såg att jodå, obebyggd tomt ska man betala för. Tänk att man aldrig blivit upplyst om det, utan bara hört det där med ingen och halv fastighetsskatt...

I alla fall, nu fattar jag inte vad det är för belopp som står på våra deklarationer. Jag vet tax värdet 2004, och det är det beloppet som lagfarten är grundad på. Men det är inte det beloppet som står i deklarationen. Är det nytt tax värde? Hur får jag i så fall reda på det nya?

Sen står det också att jag ska utgå från datumet på vårt köpekontrakt. Men det datumet är i nov 2005, och vi hade inte tillträde till tomten förrän juni 2006. Köpebrevet är underskrivet i juni 2006. Det känns liksom inte rätt att utgå från datumet i köpekontraktet. Vad gäller?

Trodde inte det här var så komplicerat... Hoppas någon förstår mina frågor och kan hjälpa mig... :)

Hmm, ja det lät krångligt måste jag säga... Men kan säga så här, vi köpte vårt hus förra året och fick räkna ut fastighetsskatten själva (höll på att missa det först för vi trodde det var utträknat och klart, sen sa min syster att vi skulle räkna ut den själva eftersom vi haft huset mindre än ett år!). I alla fall så vet ja inte om det är likadant för er tomt, men vi fick räkna ut vår skatt utifrån när vi köpte huset (1a juni) fastän vi egentligen haft tillgång till det längre. Hur man räknade ut skatten var ju sedan rätt smidigt att läsa sig till i broschyren som medföljde.
Att det står olika tax-värden kanske någon annan vet bättre än jag, eller ring och hör med det lokala skattekontoret så du räknar med rätt siffror. Lycka till!

wahlström skrev:
Att det står olika tax-värden kanske någon annan vet bättre än jag, eller ring och hör med det lokala skattekontoret så du räknar med rätt siffror. Lycka till!
Det blev väl nya taxeringsvärden under 2006, eller...?

Köpekontraktets datum gäller, vi skrev kontrakt i november 2006, tillträde mars 2007, och vi skall deklarera det i år.

Vi fick tillgång till vår tomt sept -05 o huset restes strax därefter. Vi ska alltså betala skatt för månaderna sept-dec (dvs vad huset var värt just då; inte så mkt eftersom det endast var stomrest, ingen vatten eller el indraget). Jättebra tyckte vi, för sedan kommer vi få 5 HELA år utan fastighetsskatt (vet dock ej hur det blir nu när skatten skall tas bort).

bonnier skrev:
Köpekontraktets datum gäller, vi skrev kontrakt i november 2006, tillträde mars 2007, och vi skall deklarera det i år.
Vad konstigt... Vi skrev ju kontrakt i nov 2005, med tillträde juni 2006. Då borde vi ju fått det på deklarationen redan i fjol... Men eftersom vi inte fick det, så använder jag köpebrevets datum som är juni 2006.

Jag ringde faktiskt skatteverket (76 i kö! :eek: ). Nya tax värden 2006, precis som Jorg säger. Men vi har inte fått reda på nya tax värdet... Hon jag pratade med var dock väldigt hjälpsam (eloge till skatteverket!) och nu är allt glasklart!

Kanske skall förtydliga...det är köp och försäljning som skall deklareras det år köpekontraktet skrevs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.