1 957 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
deklaration reavinstskatt
Innan vi diskuterar vidare, du har alltid rätt att äska om det är verkliga utgifter. Men hur tog du över huset? Arv?Köp?
Ja, du får räkna ut vinsten på huset precis som om dina föräldrar hade ägt det vid försäljningen. Du kan se här vilka typer av avdrag du kan göra, https://www.skatteverket.se/privat/...rlagenhet.4.233f91f71260075abe8800033624.html
hej igen och tack för bra svar .hittat kassabok där pappa bokfört kostnader av renoveringar och utbyggnad av huset jag sålt . typ varje skruv haha , det jag inte har är borrning av brunn och avlopp trekammarbrunn ? det är gjort mitten av 70 talet kanske inte finns nåt att hämta pga,åldersavdrag ? vad tror ni ? men det är förbättringsåtgärder ! mvh Örjan
Beror på digniteten på vad som är gjort.Immobil skrev:
För större ändringar finns ingen tidsgräns. Från Skatteverkets hemsida;
"Avdrag för hela utgiften
Du får göra avdrag för hela utgiften om du har bygg nytt, byggt till eller byggt om och ändrat planlösningen i bostaden. Du får också göra avdrag med hela beloppet för inköp av utrustning som inte har funnits i bostaden tidigare.
Du kan ha gjort åtgärden när som helst under tiden som du ägde bostaden.
Det här får du göra avdrag för med hela utgiften
Exempel på sådant som du kan göra avdrag för med hela utgiften:
- Du har byggt ett nytt hus.
- Du har byggt ut ditt hus.
- Du har installerat en tvättmaskin där det inte fanns någon innan.
- Du har gjort om ett garage till ett badrum.
För att det ska räknas som att du har ändrat planlösningen ska du ha gjort stora förändringar, till exempel något av nedanstående:
- Du har flyttat köket till en annan plats i bostaden.
- Rörens placering har ändrats, om du till exempel har byggt om badrummet och flyttat toalett, handfat och dusch till en annan del av rummet.
- Fläkten och diskmaskinen är flyttade till en annan plats i köket efter renoveringen."
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Brunnsborrning låter som det borde gå som en permanent förbättring, och är i så fall avdragsgillt även efter 5 år.
Du kan yrka avdrag även om kvitto saknas. Var bara tydlig i deklarationen (under övriga upplysningar) att kvitto saknas för vissa yrkade avdrag. Om du gör det så skall du i värsta fall få avslag på avdraget, Om du inte anger att kvitto saknas kan du dömas att betala "skattetillägg" på 40%.
Men jag blir lite undrande över det du skrev högre upp, ni fick den som gåva, men betalade vad den var värderad till?
Det låter inte som en gåva (om ni betalar mer än taxeringsvärdet). Om din mamma inte har deklarerat reavinstskatt för den försäljningen, så kan det räknas som skattebrott. Dessutom så har ni (kanske) fått lagfart baserad på ett gåvobrev? Trots att betalning erlagts. Lagfarten kan i så fall vara ogiltig.
Du kan yrka avdrag även om kvitto saknas. Var bara tydlig i deklarationen (under övriga upplysningar) att kvitto saknas för vissa yrkade avdrag. Om du gör det så skall du i värsta fall få avslag på avdraget, Om du inte anger att kvitto saknas kan du dömas att betala "skattetillägg" på 40%.
Men jag blir lite undrande över det du skrev högre upp, ni fick den som gåva, men betalade vad den var värderad till?
Det låter inte som en gåva (om ni betalar mer än taxeringsvärdet). Om din mamma inte har deklarerat reavinstskatt för den försäljningen, så kan det räknas som skattebrott. Dessutom så har ni (kanske) fått lagfart baserad på ett gåvobrev? Trots att betalning erlagts. Lagfarten kan i så fall vara ogiltig.
Det står annat också, t.ex. utbyggnad.Immobil skrev:
Ö özach skrev:hej igen och tack för bra svar .hittat kassabok där pappa bokfört kostnader av renoveringar och utbyggnad av huset jag sålt . typ varje skruv haha , det jag inte har är borrning av brunn och avlopp trekammarbrunn ? det är gjort mitten av 70 talet kanske inte finns nåt att hämta pga,åldersavdrag ? vad tror ni ? men det är förbättringsåtgärder ! mvh Örjan
hej igen , syskonen skänker sin del av fastigheten till mig och jag ger dom pengar motsvarande värdet . då slipper dom skatt som det blivit vid rent köp, jag vill sänka reavinstskatten nu när jag sålt fastigheten vidare , jo fastigheten byggdes ut på 70 talet badrum ,tvättstuga toa och mordernt kök byggdes . ny djupborrad brunn och avlopp blev det ochså . svårt att veta vad brunnsborrning kostade då , vill komma nära sanningen så man inte blir åtalad eller nåt hehe mvh Örjan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden