2 940 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Definitionen på "Tätt tak"
Hej,
vi bygger nytt och i vår betalningsplan är en av punkterna "tätt tak". Vid taklagsfesten frågade vi byggledaren om de ansåg att taket var tätt så fort takpappen var på men han svarade då att "nej det brukar vara när taket är färdigt". Idag har huset alla dörrar, alla fönster (inklusive alla takfönster), men taket är fortfarande bara beklätt med takpapp och inte plåt = taket är inte färdigt.
Trots detta vill de nu att vi skall betala för att de uppnått milstople "tätt tak". Taket är ju tätt - det är bara inte färdigt (plåten är inte på plats). Finns det någon defintion på "tätt tak"?
vi bygger nytt och i vår betalningsplan är en av punkterna "tätt tak". Vid taklagsfesten frågade vi byggledaren om de ansåg att taket var tätt så fort takpappen var på men han svarade då att "nej det brukar vara när taket är färdigt". Idag har huset alla dörrar, alla fönster (inklusive alla takfönster), men taket är fortfarande bara beklätt med takpapp och inte plåt = taket är inte färdigt.
Trots detta vill de nu att vi skall betala för att de uppnått milstople "tätt tak". Taket är ju tätt - det är bara inte färdigt (plåten är inte på plats). Finns det någon defintion på "tätt tak"?
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
En exakt definition finns nog inte. Men jag tror att det brukar kallas tätt tak så fort underlagspapp kommit på, och ev. läkt som kan behövas för att hålla den på plats. Alltså så fort man kan börja med fuktkänsliga moment under taket.
Tack för ditt snabba svar! Är rädd att du har rätt även om byggledaren påstod något annat (tyvärr inte första gången...).H hempularen skrev:
Ok, tack! Vi får ta en diskussion med dem. jag uppfattar det som att det skall ”sprutisoleras” vilken dag som helst på vinden och där är en massa wellpapp och plast där plasten är tejpad med någon dyr tejp (jag är sämst på det här med husbyggen) så jag är rätt säker på att vi är där du beskriverW witten skrev:
Jo, men förmodligen ska väl plåten läggas snart. Sig att det skiljer 4 veckor som mest. Det kostar dig då runt 3000 kr mer i ränta.Q Qwerty987654 skrev:
Dock håller jag med i bedömningen vissa andra gjort att tätt tak är när det kan regna på huset och att man då kan påbörja invändiga arbeten.
Det är helt sant. Men 3000 kr hit och 3000 kr dit - själv lägger jag hellre de pengarna på något roligt. Det är mycket lite pengar i sammanhanget men vi är lite inne på att många bäckar små plus att vi är liiite trötta på att man säger en sak som sedan visar sig vara fel... Igen.F falkn skrev:
Absolut. Rätt ska vara rätt. I detta fallet bedömer jag det dock som att det är det.Q Qwerty987654 skrev:
Jo, baserat på era svar är det nog bara till att betalaF falkn skrev:
Mja, för mig är definitionen "tätt tak" = färdigt tak. Taket är inte tätt förrän tegel, ytterpapp, plåt kommer på.
Vore taket "tätt" med bara underlagsmaterial finns ju ingen som helst anledning att lägga någon ytterligare takbeklädnad, eller...
Så nej, jag hade inte betalat 1,3 milj förrän hela takbeläggningen var klar.
Vore taket "tätt" med bara underlagsmaterial finns ju ingen som helst anledning att lägga någon ytterligare takbeklädnad, eller...
Du tänker som oss. Nå, vi har nu ifrågasatt fakturan. Får se vad de säger.Hemmakatten skrev:
Mja, för mig är definitionen "tätt tak" = färdigt tak. Taket är inte tätt förrän tegel, ytterpapp, plåt kommer på.
Vad ni kanske bör göra är att betala för den del som är klar, 0,9-1,0 milj eller vad ni nu anser.
Å andra sidan, om det står i kontraktet att 1,3 milj ska betalas först EFTER allt detta är klart, så skulle jag kanske hålla på pengarna.
Det viktigaste är att ALDRIG betala för mer än vad som är utfört.
Å andra sidan, om det står i kontraktet att 1,3 milj ska betalas först EFTER allt detta är klart, så skulle jag kanske hålla på pengarna.
Sant. Jag känner mest att det faktum att det inte finns någon definition på tätt tak ställer till det. Enligt vår KA skulle de inte haft något arbetsplatsbesök om de inte ansåg att taket var tätt och det har vi ju haft.Hemmakatten skrev:
Vad ni kanske bör göra är att betala för den del som är klar, 0,9-1,0 milj eller vad ni nu anser.
Klicka här för att svara