Vad är det som definierar en byggnad?
Jag har byggt upp en "vedbod" av storformatspall. Ligger pallar i bottnen och upp som väggar. Ovanpå detta ett sadeltak av stålrör och presenning.
Räknas detta som byggnad? Är ca 2,7m brett och 12 meter långt.
Är bara intresserad av var gränserna går mellan "skrotupplag" och byggnad
Har inga problem med grannar och så utan är mest nyfiken.
Jag har byggt upp en "vedbod" av storformatspall. Ligger pallar i bottnen och upp som väggar. Ovanpå detta ett sadeltak av stålrör och presenning.
Räknas detta som byggnad? Är ca 2,7m brett och 12 meter långt.
Är bara intresserad av var gränserna går mellan "skrotupplag" och byggnad
Hur högt är det? kan du stå raklång inne? Vi hade en granntvist en gång när jag jobbade på kommun om vad som skulle räknas som byggnad. Då kom vi fram till efter syn på platsen att lekstugan som tvisten handlade om inte var att betrakta som en byggnad då nämndens ordförande inte fick plats att stå. Lekstugan som inte var någon byggnad utgörde ingen annan störning för grannen som hade för vana att överklaga allt..
Plan- och bygglagen har ingen egentlig definition på begreppet byggnad.
I lagen Kap 8 §2 anger lagstiftaren uttryckligen vilka andra anläggningar än byggnader som kräver bygglov. Inte heller dessa anläggningar är närmare definierade än exempelvis "materialgårdar", "nöjesparker", "motorbanor", och "djurparker". Och det gör egentligen inte så mycket. När man kommer till praktiska problem kan man börja leta rättsfall.
Ibland föreligger bygglovsplikt också för annan anläggning än byggnad. Och ifråga om vissa byggnader behövs inget bygglov.
Svåra gränsproblem har vållats av bland annat husbåtar, trädkojor och (faktiskt!) konstnärliga verk, som står ute om natten. Spontant skulle jag nog räkna nämnda vedbod som en "defacto-byggnad" mer än som en "icke-byggnad".
I lagen Kap 8 §2 anger lagstiftaren uttryckligen vilka andra anläggningar än byggnader som kräver bygglov. Inte heller dessa anläggningar är närmare definierade än exempelvis "materialgårdar", "nöjesparker", "motorbanor", och "djurparker". Och det gör egentligen inte så mycket. När man kommer till praktiska problem kan man börja leta rättsfall.
Ibland föreligger bygglovsplikt också för annan anläggning än byggnad. Och ifråga om vissa byggnader behövs inget bygglov.
Svåra gränsproblem har vållats av bland annat husbåtar, trädkojor och (faktiskt!) konstnärliga verk, som står ute om natten. Spontant skulle jag nog räkna nämnda vedbod som en "defacto-byggnad" mer än som en "icke-byggnad".
Inte för att jag kan säga att jag vet, men jag tror att:
Även en ickebyggnad kan vara byggnadslovspliktig, om det är det du far efter.
Normalt så är väl enda undantaget, tillfällig uppställning av båt eller husvagn.
Större upplag av byggnadsmateriel, ved m.m kan kräva byggnadslov om omgivningen upplever dom som störande.
Även en ickebyggnad kan vara byggnadslovspliktig, om det är det du far efter.
Normalt så är väl enda undantaget, tillfällig uppställning av båt eller husvagn.
Större upplag av byggnadsmateriel, ved m.m kan kräva byggnadslov om omgivningen upplever dom som störande.
Definition för vad är en byggnad är 2 väggar + ett tak och du kan gå in i den. Då är det en byggnad. Detta enligt dagens jurister, men för att förtydliga det hela skall det i nya PBL benämnas följande:
"En byggnad är en varaktig konstruktion med tak och väggar som står på marken och som är så stor att människor kan uppehålla sig i den"
"En byggnad är en varaktig konstruktion med tak och väggar som står på marken och som är så stor att människor kan uppehålla sig i den"
Som sagt: I nu gällande PBL saknas definition. Men i proposition till ny PBL heter det att byggnad definieras som "en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den".
"På mark"? Skrockande inser jag att denna skrivning kommer att vålla en och annan pärmbärare gråa hår när man upptäcker att Jordabalken numera tillåter tredimensionell fastighetsbildning...
"På mark"? Skrockande inser jag att denna skrivning kommer att vålla en och annan pärmbärare gråa hår när man upptäcker att Jordabalken numera tillåter tredimensionell fastighetsbildning...
Isåfall lär din "byggprodukt" finna sin väg "över" (?) annans mark.

PBL 1 kap 4§ gällande from 1:a januari:
"I denna lag avses med
[...]
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"
"I denna lag avses med
[...]
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Med andra ord är det helt ok att bygga ett hus ovanpå en tågräls som möjliggör att man kan flytta den nån meter fram och tillbaka? Då räknas det alltså inte som en "byggnad" och borde inte kräva ett bygglov?