God dagens. Köpte i dagarna en begnad kyl och frys från Electrolux.
Kylen fungerar som det ska men frysen skapar ingen kyla alls.

Enligt försäljaren fungerade den när han sålde den. Jag köpte det så sörens billigt att jag inte orkar dividera men säljaren .

Vad jag vet dock är att jsg skadade sladden under frakten och den blev uppskavd. Läste någonstans att en skadad sladd kan göra att vissa funktioner inte fungerar i en frys.
Allt annat verkar fungera, gör fläktar går i gång och kompressor. Lysen och funktioner i övrigt verkar fungera.
Kan det vara så enkelt som att byta sladd?

A AlgotAlexiusson skrev:
Nej, inte den som är till anslutning i alla fall.

Magnus E K
Är det en kyl/frys med gemensam kompressor för både kyl- och frysdelen eller en med två kompressorer? Om det är det förstnämnda är det lite mysko att det kan bli kallt i kylen men inte i frysen (lite småkallt i alla fall). Om det sistnämnda så kan det vara så enkelt som att ena kompressorn är trasig.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Är det en kyl/frys med gemensam kompressor för både kyl- och frysdelen eller en med två kompressorer? Om det är det förstnämnda är det lite mysko att det kan bli kallt i kylen men inte i frysen (lite småkallt i alla fall). Om det sistnämnda så kan det vara så enkelt som att ena kompressorn är trasig.
Ahh jag var inte tydlig nog. Det är separat kyl och frys. Fristående. Köpte de bara samtidigt och de är i samma märke/serie

A AlgotAlexiusson skrev:
Ahh jag var inte tydlig nog. Det är separat kyl och frys. Fristående. Köpte de bara samtidigt och de är i samma märke/serie
Det är inte så illa att skåpet legat under transporten och sedan sattes igång innan oljan runnit ner igen, med lite otur kan då kompressorn skära. Det är därför det rekommenderas att skåpet ska stå upprätt ett tag efter transport så oljan rinner ner igen.

B Bitterhetsakademin skrev:
Det är inte så illa att skåpet legat under transporten och sedan sattes igång innan oljan runnit ner igen, med lite otur kan då kompressorn skära. Det är därför det rekommenderas att skåpet ska stå upprätt ett tag efter transport så oljan rinner ner igen.
Nej sattes igång 24 timmar efter leverans

Lät du den vara på en bra stund? En del nyare skåp tar en stund innan de startar kompressorn och börjar kyla.

Då kan det mycket möjligt vara kabeln eftersom det är separata skåp

Matti_75 Matti_75 skrev:
Då kan det mycket möjligt vara kabeln eftersom det är separata skåp
Du menar att byta kabel skulle räcka för att fixa problemet?

A AlgotAlexiusson skrev:
Allt annat verkar fungera, gör fläktar går i gång och kompressor. Lysen och funktioner i övrigt verkar fungera.
Nej, då kan det inte vara sladden.

A AlgotAlexiusson skrev:
Du menar att byta kabel skulle räcka för att fixa problemet?
Nä såg nu att allt annat funkar så då är det något annat fel

fel tråd

/Höghus

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.