1 918 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
DECT repeater
Har sedan några år Siemens Gigaset telefoner, men på grund av det enda telefonjackets placering så har jag taskig / ingen mottagning i garaget... Alltså tittar jag efter en repeater, men gigaset är dyr...
http://www.voelkner.de/products/217354/Gigaset-Repeater-Neu.html ==> 130
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325648&gclid=COaC9qfX5LgCFad2cAod2mcARw ==>1200:-
medan "noname" finns för ca halva pengen
http://www.voelkner.de/products/383495/AVM-FRITZDECT-Repeater-100.html ==> 80£
och
http://www.voelkner.de/products/208337/Dect-Repeater.html ==> 71£
Nån som testat och fått Gigaset basstation att fungera med annan leverantörs repeater?
http://www.voelkner.de/products/217354/Gigaset-Repeater-Neu.html ==> 130
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325648&gclid=COaC9qfX5LgCFad2cAod2mcARw ==>1200:-
medan "noname" finns för ca halva pengen
http://www.voelkner.de/products/383495/AVM-FRITZDECT-Repeater-100.html ==> 80£
och
http://www.voelkner.de/products/208337/Dect-Repeater.html ==> 71£
Nån som testat och fått Gigaset basstation att fungera med annan leverantörs repeater?
Jag har Gigasets repeater till Gigasets basstation (S685IP) och det fungerar INTE bra.Kilensnickare skrev:Har sedan några år Siemens Gigaset telefoner, men på grund av det enda telefonjackets placering så har jag taskig / ingen mottagning i garaget... Alltså tittar jag efter en repeater, men gigaset är dyr...
[länk] ==> 130
[länk] ==>1200:-
medan "noname" finns för ca halva pengen
[länk] ==> 80£
och
[länk] ==> 71£
Nån som testat och fått Gigaset basstation att fungera med annan leverantörs repeater?
Titt som tätt så tappar telefonerna under repeatern kontakt med basstationen. Inkommande samtal fungerar oftast, och problemet löses genom att starta om repeatern.
Men nu ser det ut som Gigaset har kommit ut med samma repeater "V2". Ska ringa och höra vad de förbättrat.
Tja,
För många (10+?) år sen satte jag upp Siemens DECT-repeatrar nu och då på företag, ibland en tre-fyra stycken per basstation. Och var man inte för optimistisk med placeringen brukade det då iaf fungera rätt bra.
Har för mig att man då iaf skulle ändra nåt i nån meny och sen hålla på och slå av och på handenheterna när man bara vara i repeaterns täckningsområde?
För många (10+?) år sen satte jag upp Siemens DECT-repeatrar nu och då på företag, ibland en tre-fyra stycken per basstation. Och var man inte för optimistisk med placeringen brukade det då iaf fungera rätt bra.
Har för mig att man då iaf skulle ändra nåt i nån meny och sen hålla på och slå av och på handenheterna när man bara vara i repeaterns täckningsområde?
Njae, GAP och CAP-specifikationerna finns ju, och CAP specificerar ju bla handover. Som alltid brukar det ju funka bäst när man håller sig till samma fabrikat, så kör man Siemens bas, repeater och lur bör man ju få det att fungera.
Pratar man DECT-system till telefonväxlar funkar dock tex Siemens-lurar utmärkt på Ericsson/Aastra-system. Medans kombin Panasonic och Siemens faller på just handovern.
Pratar man DECT-system till telefonväxlar funkar dock tex Siemens-lurar utmärkt på Ericsson/Aastra-system. Medans kombin Panasonic och Siemens faller på just handovern.
Det är inte alltid alla dectsystem stödjer gap standarden full ut, och då kan vissa funktioner försvinna.
Ex, ett system ifrån Ascom finger inte så bra med siemens dectar, det går bra att registrera dem men de stödjer ingen handover.
Om det är by design från Ascom för att få sälja sina egna Ascom dectat som är 4ggr så dyra vet jag inte
Ex, ett system ifrån Ascom finger inte så bra med siemens dectar, det går bra att registrera dem men de stödjer ingen handover.
Om det är by design från Ascom för att få sälja sina egna Ascom dectat som är 4ggr så dyra vet jag inte
Precis - så tipset till TS blir ju:
Siemens bas
Siemens repeater
Siemens lur
Jag tror man blir lyckligare så än att försöka med andra repeatrar.
Ett system som annars funkade bra för såna här mindre anläggningar var (är?) ju annars Kirk's modell 500. En basstation man kunde koppla in 8 analoga linjer / anknytningar i och sedan ett gäng trådlösa repeatrar - med det kunde man ju även köra repeater på repeater för att få riktigt bra täckning. Men det kanske är lite overkill i det här fallet - vet inte ens om den finns kvar.
Siemens bas
Siemens repeater
Siemens lur
Jag tror man blir lyckligare så än att försöka med andra repeatrar.
Ett system som annars funkade bra för såna här mindre anläggningar var (är?) ju annars Kirk's modell 500. En basstation man kunde koppla in 8 analoga linjer / anknytningar i och sedan ett gäng trådlösa repeatrar - med det kunde man ju även köra repeater på repeater för att få riktigt bra täckning. Men det kanske är lite overkill i det här fallet - vet inte ens om den finns kvar.
Man tackar!
Har inte köpt nått än, men det lutar nu åt en Simens repeater...
Hand over vore bra om det fungerar så man kan gå och prata i huset....
Har inte köpt nått än, men det lutar nu åt en Simens repeater...
Hand over vore bra om det fungerar så man kan gå och prata i huset....
Klicka här för att svara