1 791 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Debiterad för oskäligt mycket tid?
Hade en VVS-firma hit och inspekterade avloppstammen då vi förmodligen behöver åtgärda denna inom något år. VVS-mannen gick in med kamera och filmade och nu kollade inte jag exakt när han kom och gick men jag skulle tro att han inte var här mer än absolut max 45 min. Igår fick jag fakturan där jag debiteras för två timmar! Vad göra?
Du får väl ringa dem och kolla. En del har en minsta debiterbar arbetstid. En del har en startavgift + arbetstid. Det vanliga är också att körtid till och från arbetstället också läggs till. Så funkar det hos min arbetsgivare iaf.
Redigerat:
Jag tror nog som ovanstående, restid etc. tillkommer om inget annat avtalats antar jag. Det är ju timdebitering man har, inte minut-dito. Skulle själv inte lägga ned alltför mycket tid att jaga just den kostnaden. Fast det är förstås bra att du granskar fakturor och är uppmärksam!
För så korta jobb så går det inte att bara debitera tiden som de är på plats, De ska ju ta sig dit och därifrån, sköta fakturering och sen lite bokföringstid på ditt ärende. Skulle de inte debitera på det sättet så skulle ingen vara intresserad av småjobb. 2h är rimligt
2h låter helt rimligt. 45 min effektivt, restid o diverse. De flesta debiterar dessutom PER påbörjad timme, så inte ens 3-4h hade du nog kunnat avfärda som orimligt. Säg att de förbereder o åker till dig någon gång mellan 8-9, jobbar 9-9:45, reser tillbax till kontor 9:45-10:15. Fakturerar 11-11:15 tot: 4h.
Som andra sagt - inte alls orimligt.
Tänk på att det går åt mer tid än den han tillbringar innanför din tröskel. Förbereda, plocka ihop det som behövs för just uppdraget hos dig, rengöra och kolla över prylarna när han kommer tillbaka, telefonsamtal med dig och allt runtomkring o.s.v.
Det blir lätt 1-3h för allt runt omkring ett jobb hur litet det än är, tid som istället gör att han är väl förberedd, gör att han är effektiv och tar upp så lite som möjligt av din tid på platsen.
Tänk på att det går åt mer tid än den han tillbringar innanför din tröskel. Förbereda, plocka ihop det som behövs för just uppdraget hos dig, rengöra och kolla över prylarna när han kommer tillbaka, telefonsamtal med dig och allt runtomkring o.s.v.
Det blir lätt 1-3h för allt runt omkring ett jobb hur litet det än är, tid som istället gör att han är väl förberedd, gör att han är effektiv och tar upp så lite som möjligt av din tid på platsen.
Klicka här för att svara