Fairlane
Mäklaren har väl inget problem att skicka upp en drönare som tar bilder på tomten som skall säljas?
Det är när grannarnas tomt och allmänna ytor kommer med som det blir problem.
En översiktsbild över tomten är rätt bra tycker jag, däremot förstår jag inte poängen med en bild som visar vad du kunnat se från tomten om du hade kunnat flyga 20 meter upp i luften.

AndersMalmgren skrev:
Det borde falla under ofredande precis som när du filmar med kameran i hand
Har du några domar på sådant ofredande? Jag tror nämligen att det är personen som ofredar i det fallet, inte kameran som sådan. Om du t ex använder telefotoobjektiv så kan det inte kallas ofredande. (Vi skulle inte ha motsvarande paprazziproblem om det var det).

Så att hovra en drönare, säg precis utanför tomtgränsen skulle bli en helt ny situation. Även om man pga vinklar osv. kan vara rimligt säker på att ingen kan smyga kring med telefotolins, så ändrar drönare den ekvationen s.a. nu helt plötsligt alla tänkbara kameravinklar blir möjliga billigt och enkelt. Tekniken, som så ofta är fallet, ändrar förutsättningarna ganska avsevärt.

Fairlane skrev:
Mäklaren har väl inget problem att skicka upp en drönare som tar bilder på tomten som skall säljas?
Det är när grannarnas tomt och allmänna ytor kommer med som det blir problem.
En översiktsbild över tomten är rätt bra tycker jag, däremot förstår jag inte poängen med en bild som visar vad du kunnat se från tomten om du hade kunnat flyga 20 meter upp i luften.
Gör du inte? Det gör jag. En översiktsbild där grannar och allmänna ytor kommer med från ett högt perspektiv är ju guld värt om man skall köpa, eftersom man då exv. enkelt ser att det bakom syrénhäcken ligger en bilskrot...

harry73
Fairlane skrev:
Bilder taggas och program hjälper till att hitta samma person på andra bilder etc. Har man riktigt otur så hjälper det en förövare att hitta en person.
Folk har alltid haft rätt att avbilda andra personer, men med ny teknik har det blivit bättre kvalitet och enklare att göra. Vill man inskränka den allmänna universala rättigheten, då får man gärna komma med lite bättre statistik och analyser än detta.
Bara för att några föräldrar eller lärare tycker är inte ett starkt argument.
Och ja jag tycker att det kan finnas anledningar att förbjuda fotografering, men inte bara för att.

Fairlane
harry73 skrev:
Det beror på hu de efterblivna idioter tolkar lagen. För en övervakningskamera är en kamera som KAN riktas på allmänna platser även om den inte gör det just då. Och en drönare borde då klassas som övervakningskamera även om den bara filmar den egna tomten.
Du behöver inget tillstånd om du inte riktar den mot allmänna platser...
Dvs, mäklaren kommer inte få avslag på en tillståndsansökan om att fota ditt hus (om du anlitat mäklaren) eftersom en tillståndsansökan inte behöver skickas in.

Fairlane skrev:
Dvs, mäklaren kommer inte få avslag på en tillståndsansökan om att fota ditt hus (om du anlitat mäklaren) eftersom en tillståndsansökan inte behöver skickas in.
Så du tycker det är vettigt att alla hobbylfygare ska behöva tillstånd för övervakning för att flyga?

Tråden rensad på en massa trams och kränkande tillmälen
Håll er till prylarna istället
/Mats
Moderator

harry73
Fairlane skrev:
nyteknik skrev:
I januari i år förbjöds en fotograf i Skåne att fotografera trädgårdar från luften med en drönare för olika trädgårdsreportage. Det enligt ett beslut från Länsstyrelsen i Skåne.

Enligt beslutet räknas drönarens kamera som en ”uppsatt” kamera som kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde. Därmed faller den under kameraövervakningslagen.
Eftersom kammarrätten gav länsstyrelsen rätt, borde länsstyrelsens beslut gälla igen, så mäklare behöver tillstånd för att fota utomhus med drönare. Sen kan de inte få tillstånd, så det är effektivt förbjuden att fota eller filma med drönare.

harry73
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, tyvärr så tycker jag nog att de tolkat lagen riktigt i det här fallet.
kammarrätten säger att flygtiden inte spelar någon roll, men det borde det göra
proposition skrev:
Med uppsatt avses att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet. En kamera som endast används helt kortvarigt är alltså inte en övervakningskamera som omfattas av lagens tillämpningsområde
Det borde i alla fall vara lagligt att montera en gopro på en drönare, flyga upp, ta en bild, landa och ta bort kameran.
Det kan inte vara varaktig uppsatt.

harry73 skrev:
kammarrätten säger att flygtiden inte spelar någon roll, men det borde det göra

Det borde i alla fall vara lagligt att montera en gopro på en drönare, flyga upp, ta en bild, landa och ta bort kameran.
Det kan inte vara varaktig uppsatt.
Det är en tolkning. Personligen så argumenterar jag hellre för att lagen ändras, än att man (likt amerikanerna) försöker läsa in en massa saker som aldrig fanns ens i lagstiftarens fantasi när lagen skrevs.

Det är en idag dålig lagstiftning som borde göras om, snarare än att man skall läsa in en massa saker, eller hamna i hårklyverier om exakt vad "varaktigen" och "uppsatt" betyder.

harry73
Att lagarna tolkas är väl så det ska vara. Men finns formuleringen varaktig uppsatt med i lagen, då borde det finnas ett icke varaktigt sätt att sätta upp en kamera, och då borde flygtiden spela en roll.
Om det inte är så att kameran är integrerad i drönaren och att kammarrätten därför anser att den är varaktig uppsatt även om den inte flyger. Därav använde jag en gopro i mitt exempel.

TeroM skrev:
Inte en drönare men jag vill ha en sån här, [länk]
Problemet är det här. (Spola fram till 5:30).

Redundansen blir tyvärr obefintlig med i stort sett alla sådana här lösningar och eftersom man flyger lågt och långsamt så finns det inte mycket annat man kan göra heller. Det är inte för inte som även helikopterpiloter talar om "dead man's curve".

Så jag ser gärna er andra flyga omkring på sådana här, bara ni inte flyger över något som jag bryr mig om... ;)

Uppdatering: Kammarrättens dom (mål nr 1369-15) har överklagats. Högsta förvaltningsdomstolen har i mars 2016 meddelat prövningstillstånd i målet (mål nr 78-16).

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.