33 497 läst ·
189 svar
33k läst
189 svar
De lovade oss fiber innan vi skrev på kontraktet, men nu visar det sig inte möjligt att få det
Efter fem sex år med laggande fiber (Telia) där alla i familjen använder mobila bredbandet gav jag upp och sa upp vår 500/500 för att köra på 4G istället. 30/30.S Sitika Lynch skrev:Hej alla - jag hoppas att ni kan vägleda mig på rätt sätt med avseende på mitt problem. Vi köpte tomt och mark av en mycket känd husbyggare i Sverige (Totaltentrepranad). Den allra första frågan vi ställde (verbalt) var om Fiber kommer att anslutas. De sa, ja, men vi måste betala för det separat och det kommer att kosta runt 25 000 att installera, som det står i produktionskalkylen som skrevs på som en del av kontraktet. Det står att företaget estimerar att Fiber anslutning 25000kr. Vi var ok med detta. De har till och med redan dragit fiber till tomt gränsen, så det har alltid varit en förutsättning att fiber ska finnas. För 6 månader sedan hade vi kick-off möte och säljaren sa åt mig att kontakta Telia för att beställa fiberinstallationen. Jag ringde och mailade Telia flera gånger, men svaret var alltid, installation går inte då huset ligger för långt (350m) från samfällighetsföreningen som vi tillhör. Alla övriga hus i föreningen fick sin fiber för några år sedan. I sex månader ag har lyft fram det här problemet flera gånger och säljaren har varit totalt ointresserad av att lösa detta. I sanning tror jag inte att han har förmågan att lösa det. Vi är nu tre månader kvar till överlåtelse av fastigheten och ingen fiber i sikte. Vårt bästa alternativ är 4G. De sålde tre tomter, vi köpte den i mitten. De andra två köparna, fick vi veta efter att vi skrivit på kontraktet, drog sig ur köpet. Vid den tidpunkten försäkrade säljaren mig att deras anledning till att dra sig ur var ekonomisk. Jag börjar undra om det var fiber relaterat. Vad kan jag göra åt den här situationen? De lovade oss ett hus med fiber, nu känner jag att jag köper ett sommarhus på landet (väldigt dyrt sommarhus, 9mil kr!!). Jag jobbar hemifrån och det kommer inte att vara möjligt från det nya huset på grund av uppkoppling. Båda sidorna av oss är tomterna som byggarbetsplatser... att inte ha fiber nervärderar huset också. Är inte Telia skyldig att förse mig med fiberinstallation då jag tillhör samma samfällighetsförening? Dessutom annonserade säljaren om preliminär fiberanslutning som ingick i priset fram till för en månad sedan när han annonserade de två andra tomterna. Jag har en skärmdump från den. När jag frågade dem om det tog de bort det från sin annons. Vad skulle du göra i min situation? Jag är så upprörd över den här situationen och känner inte till de svenska reglerna så väl. Jag skulle verkligen uppskatta lite tips om vad jag bör/kan göra. Tack för att du tog dig tid att läsa detta.
Den visar sig funka mycket bättre än fibern. Inte så att den är snabbare, men den laggar inte.
Och än bättre blir det när 5G kommer, vilket är snart.
Då finns det för de flesta inga argument för fiber längre.Och ingen speciell värdehöjning.
Så skit i fibern, speciellt om ni får 5G.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Har folk glömt bort hur roligt det var att försöka ringa någon bid 12 slaget på nyårsafton?
1000/1000 kan du få med fiber idag.
Hur fungerar det med 4G?
Om alla mina grannar strömmar samtidigt när jag har fiber händer ingenting. Men om alla mina grannar skulle sätta igång och strömma med 4G så skulle det nog märkas.
4G är utmärkt! Jag tycker det är perfekt att kunna surfa på nätet. När jag låg på sjukhuset några dagar var det perfekt med surfen. Man förstår att de stärkt upp en punkt som ett stort sjukhus.
Men att ha det permanent?
Det finns bara en begränsad plats i den trådlösa rymden.
Fiber en fluga? Tja internet är också en fluga!
1000/1000 kan du få med fiber idag.
Hur fungerar det med 4G?
Om alla mina grannar strömmar samtidigt när jag har fiber händer ingenting. Men om alla mina grannar skulle sätta igång och strömma med 4G så skulle det nog märkas.
4G är utmärkt! Jag tycker det är perfekt att kunna surfa på nätet. När jag låg på sjukhuset några dagar var det perfekt med surfen. Man förstår att de stärkt upp en punkt som ett stort sjukhus.
Men att ha det permanent?
Det finns bara en begränsad plats i den trådlösa rymden.
Fiber en fluga? Tja internet är också en fluga!
Jag jobbar med 5G, du kan ju hoppas. Den är ca 10% snabbare/effektivare än 4G.J Jehu skrev:Efter fem sex år med laggande fiber (Telia) där alla i familjen använder mobila bredbandet gav jag upp och sa upp vår 500/500 för att köra på 4G istället. 30/30.
Den visar sig funka mycket bättre än fibern. Inte så att den är snabbare, men den laggar inte.
Då finns det för de flesta inga argument för fiber längre.Och ingen speciell värdehöjning.
Fiber som laggar? Finns inte på kartan! Kass tjänsteleverantör eller fiberägare som inte investerst i routrar/switchar i så fall, inte fiberns fel. 30 Mbps fungerar inte hemma hos mig, jag var tvungen att uppgradera från 100 Mbps till 500 Mbps för att få plats med hela familjens behov.
Du fattar att fibern stöder vilka hastigheter som helst va? Att du har en kass nätägare och/eller KO är ju knappast fiberteknikens fel.J Jehu skrev:Efter fem sex år med laggande fiber (Telia) där alla i familjen använder mobila bredbandet gav jag upp och sa upp vår 500/500 för att köra på 4G istället. 30/30.
Eller är du en sån där okunnig som kallar bredbandstjänster för "fiber" generellt?
Hör ibland "vad har du för fiber" och svaret på den frågan är ju Alcatel, TKF eller Rala, inte Telia eller Bahnhof....
/M
Ja visst är det lätt med anekdotisk bevisföring, men det är ju skillnad på förutsättningar. Vet du hur läget är i det aktuella fallet? Vet du prognosen framöver vad gäller antalet uppkopplade?stoffehammar skrev:Jag har både fiber och mobilt så det är ju rätt lätt att jämföra va, men du har säkert rätt ändå antar jag.
Ang kontraktet så beror det ju på just hur det har formulerats, har varken sett skärmdump eller exakta citat så det kan varken jag eller du sia om. MEN om man köpt en tomt med vissa premisser i kontraktet som inte uppfylls så ja, då är det kontraktsbrott och kan hävas, framför allt om köparen kan påvisa att denne faktiskt är i behov av just det som det handlar om. Samtidigt är det som allt annat i lagstiftning upp till tingsrätt osv att besluta. Allt är relativt, även lagen.
Angående "kontraktet" har jag sett det jag sett flera gånger förut, en uppskattning av kostnader i en kostnadskalkyl som alltid görs. Dvs inte ett kontrakt. Din fru hade väl koll?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Detta låter minst sagt märkligt. Du hade 500/500 fiber och det "laggar"? Och du tycker 30/30 4G skulle vara bättre, som om detta vore en konstant? Latens, inga uppgifter om detta? Visst måste du sett en enorm skillnad i latens från ditt tidigare 500/500 fiber mot 4G vad det nu kan vara?J Jehu skrev:Efter fem sex år med laggande fiber (Telia) där alla i familjen använder mobila bredbandet gav jag upp och sa upp vår 500/500 för att köra på 4G istället. 30/30.
Att 5G skulle vara bättre "när det kommer"... vad har du för substans i det påståendet? Om du sitter ute på vischan så lär "5G" rullas ut över låga frekvenser, så blir det knappast mycket bättre än 4G+, sorry.
Rullar vi tillbaka till att du hade 500/500 via fiber... att du inte fick detta att funka är bara konstigt. Du måste ha haft ett fundamentalt fel i ditt nätverk som du knappast kan skylla någon annan än dig själv för. Gör om och gör rätt är mitt råd-
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det låter snarare som att ni har något problem med fibern.J Jehu skrev:Efter fem sex år med laggande fiber (Telia) där alla i familjen använder mobila bredbandet gav jag upp och sa upp vår 500/500 för att köra på 4G istället. 30/30.
Det är väl absolut värdehöjande. Ts köpte huset för att det gick att få fiber.
Det är absolut ett tecken på att det är värdehöjande.
Själv kan jag säga att för mig är fiber väldigt viktigt. Jag skulle tveka på om jag skulle köpa ett hus om det inte fanns fiber. Jag tror att det är en punkt hos de flesta.
Jag tror att när det gäller 5G så blir man nog ännu mer medveten om att grannarna surfar. Jag misstänker att det krävs mycket mer av basstationenern för att uppnå de höga hastigheterna. Då kommer det finnas begränsningar i antalet
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
- Ja definitivt skulle jag se fiberanslutning som värdehöjande. Vi och en granne har kämpat i åratal mot motsträvigt kommunalt bolag att dra fiber till den lilla byn, löjligt nära en litet större by med fullt utbyggt kommunalägt fibernät. Vi har gett upp nu. Det fick bli 4G+ via riktantenner mot närmaste byamast med rätt skral utrustning idag men visst, det funkar för vad vi behöver göra med streamingtjänster, teams, zoom etc. Inte superbra men ok.
Men varför bygger ni inte ett eget nät? det är ju absolut enklast, sen ansluter ni till tex det kommunala.H Harald Blåtumme skrev:
- Ja definitivt skulle jag se fiberanslutning som värdehöjande. Vi och en granne har kämpat i åratal mot motsträvigt kommunalt bolag att dra fiber till den lilla byn, löjligt nära en litet större by med fullt utbyggt kommunalägt fibernät. Vi har gett upp nu. Det fick bli 4G+ via riktantenner mot närmaste byamast med rätt skral utrustning idag men visst, det funkar för vad vi behöver göra med streamingtjänster, teams, zoom etc. Inte superbra men ok.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Vi har inte hittat en rimlig finansiering för detta. Tråkiga var att man för något år sedan grävde ner tidigare luftburen el till markförlagd i hela bygden. Man kunde trott att det vore enkelt att lägga ner duct för fiber i samma veva men nix, detta vägrades pga noll kommunikation mellan nätägare eldistributionsnät och det kommunala fibernätsbolaget. Tro mig, vi försökte övertala dom men tvärstopp.B Boan skrev:
Så nu sitter vi där vi sitter, helt orealistiskt ekonomiskt att gräva för fiber på egen hand.
nejdå, men ni måste gå ihop några stycken och starta en ek förening.H Harald Blåtumme skrev:Vi har inte hittat en rimlig finansiering för detta. Tråkiga var att man för något år sedan grävde ner tidigare luftburen el till markförlagd i hela bygden. Man kunde trott att det vore enkelt att lägga ner duct för fiber i samma veva men nix, detta vägrades pga noll kommunikation mellan nätägare eldistributionsnät och det kommunala fibernätsbolaget. Tro mig, vi försökte övertala dom men tvärstopp.
Så nu sitter vi där vi sitter, helt orealistiskt ekonomiskt att gräva för fiber på egen hand.
får du sen tag på en bra grävare som kan detta, så går det få ner kostnaderna rejält, bara det görs mycket på en gång. plöjning i vägkant går fort...
exakt var är det? kanske finns det PTS-pengar att söka?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Vi blev litet nedslagna i stövelskaften efter senaste dusterna med kommunala bolaget. Men ja, det kan vara som du säger att det finns PTS-pengar att söka. Problemet är också att det bara är ett ytterligt fåtal typ 2-3 inkl oss av de som bor i denna lilla by (knappt en by ens, några utspridda hus längs en grusväg) som har lust att lägga mer än en spänn på dylikt projekt. Tror det är dödfött tyvärr.
skickar PM, kolla där.H Harald Blåtumme skrev:Vi blev litet nedslagna i stövelskaften efter senaste dusterna med kommunala bolaget. Men ja, det kan vara som du säger att det finns PTS-pengar att söka. Problemet är också att det bara är ett ytterligt fåtal typ 2-3 inkl oss av de som bor i denna lilla by (knappt en by ens, några utspridda hus längs en grusväg) att lägga en spänn på dylikt projekt. Tror det är dödfött tyvärr.