34 059 läst ·
189 svar
34k läst
189 svar
De lovade oss fiber innan vi skrev på kontraktet, men nu visar det sig inte möjligt att få det
Ja, det är fiberduct dragen from huset till tomtgränsen. Men kontraktet säger tydligt "fiber kommer att dras till tomtgränsen"Kilrain skrev:
Finns det verkligen fiberduct fram till tomtgränsen? Var tomten ens en faktisk tomt när fibern drogs in i området? Det låter nämligen rätt mysko om Telia skulle ha grävt och lagt ner det till obebyggda platser för flera år sen.
Undrar om det i själva verket inte är så att "dragit fiber till tomtgränsen" betyder att det finns fiberduct dragen från huset till tomtgränsen, och inte tvärtom?
Tack för ditt svar. Frågan här är egentligen inte hur mycket det kommer att kosta, utan fiber är inte tillgänglig alls. Företaget inkluderade fiber i produktionskalkylen. De har verbalt sagt 100% att vi kan få fiber innan vi köpte tomten/huset, inte från bara en person utan två och vid flera tillfällen. Jag tycker de har varit oärliga och vilseledande. Varför inkludera fiber i produktionskalkylen, sen också förbereda för fiber "deras exakta ord: fiber dras till tomt gräns" när det inte ens är en möjlighet. Så det handlar inte om kostnad. Vad tycker du? det är punkt nummer 5 nedanN Nyblivenhusägare123 skrev:hur jag tänkte nu är att om det står med i produktkalkylen ifrån hustillverkaren så bör väl det ändå ge TS lite kött på benen. Det kostar inget för TS att maila högre upp än säljaren så dom iallfall får svar på hur det går. Om det nu vill sig illa och dom lovat för mycket, så bör man kunna vända sig till Arn , kostnadsfritt för ts för få se om det går få nån ersättning för att inte kunna få fiber.
sen om det är slöseri med tid, var tar det att dra iväg ett Mail till hustillverkaren? 10 min ?
om det vill sig illa om ts mailar till Arn , max 20 min.
jag gissar på att hustillverkaren / säljaren inte gör samma misstag igen att skriva med det i produktkalkylen igen.
Så tänkte jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut som att de friskrivit sig tämligen bra där.
Det som har varit otydligt här är att husbyggarfirman alls har pratat med er om fiber. De levererar ju inte en sån tjänst och installerar inte fiberoptiska kablar. Men av de utdrag som du har lagt upp är det i alla fall klart för mig att det ligger på er att hitta en leverantör som kan installera fiber efter att huset är färdigställt. Att fiberinstallation inte ingår i entreprenaden.S Sitika Lynch skrev:Ja, det är fiberduct dragen from huset till tomtgränsen. Men kontraktet säger tydligt "fiber kommer att dras till tomtgränsen"
Tack för ditt svar. Frågan här är egentligen inte hur mycket det kommer att kosta, utan fiber är inte tillgänglig alls. Företaget inkluderade fiber i produktionskalkylen. De har verbalt sagt 100% att vi kan få fiber innan vi köpte tomten/huset, inte från bara en person utan två och vid flera tillfällen. Jag tycker de har varit oärliga och vilseledande. Varför inkludera fiber i produktionskalkylen, sen också förbereda för fiber "deras exakta ord: fiber dras till tomt gräns" när det inte ens är en möjlighet. Så det handlar inte om kostnad. Vad tycker du? det är punkt nummer 5 nedan
[bild]
[bild]
[bild]
Tyvärr känns det inte det minsta tydligt, utan snarare väldigt luddigt. Om det inte står varifrån det ska dras till tomtgränsen kan man nog hävda att fiberduct från huset till tomtgränsen uppfyller ”fiber kommer att dras till tomtgränsen”.S Sitika Lynch skrev:
Fattar att ni känner er lurade, men finns det nåt man kan göra åt det? Jag är skeptisk till om man kan få det till att husbyggaren brutit mot kontraktet utifrån vad som framkommit här, och varken de eller ni kan ju tvinga Telia att ansluta er till fibernätet.
"sin fiber" ...?EddieHansson skrev:
tror du någon annan än områdets nätägare kommer dra fram till ett enda (och ett par potentiella) hus?
Helt orealistiskt.
Dessutom köptes Bredbandsbolaget upp av Telenor för nästan 20 år sen pch varumärket försvann 2018.
/M
Redigerat:
Jag råkade klippa min fiber med grävmaskinen så fick beställa ut reparation av den, två man i ca 1 1/2h som lagade ducten och blåste 150m fiber kostade 8800kr. Jävligt saftig timpenning men vad ska man göra, hittar inga fibersvetsar på hygglo
Och du släpps inte in i en FOS/brunn för att svetsaK kayan skrev:
Om de fixade allt på en 1,5 h var de riktigt duktiga, sedan har de också lite ställtid.
Dubbla tiden hade också varit ok utan blåsproblem.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja.N Nyblivenhusägare123 skrev:hur jag tänkte nu är att om det står med i produktkalkylen ifrån hustillverkaren så bör väl det ändå ge TS lite kött på benen. Det kostar inget för TS att maila högre upp än säljaren så dom iallfall får svar på hur det går. Om det nu vill sig illa och dom lovat för mycket, så bör man kunna vända sig till Arn , kostnadsfritt för ts för få se om det går få nån ersättning för att inte kunna få fiber.
sen om det är slöseri med tid, var tar det att dra iväg ett Mail till hustillverkaren? 10 min ?
om det vill sig illa om ts mailar till Arn , max 20 min.
jag gissar på att hustillverkaren / säljaren inte gör samma misstag igen att skriva med det i produktkalkylen igen.
Så tänkte jag.
Det framkom inte att man lovat något.
En post som heter fiber är inte någon utfästelse.
Du får tänka på att det är en start/utkörningskostnad på 4-5000 på varje jobb, då blir småjobb och efteranslutningar dyra.K kayan skrev:
Fiber är extremt överhypat enligt mig. Köp bara en router med simkort som du pluggar in i väggen. Vilket jobb räcker inte 4G för liksom? Själv jobbar jag hemifrån med ganska tunga program och det går galant med 4G (ish 30mb ner och drygt 15 mb upp).S Sitika Lynch skrev:Hej alla - jag hoppas att ni kan vägleda mig på rätt sätt med avseende på mitt problem. Vi köpte tomt och mark av en mycket känd husbyggare i Sverige (Totaltentrepranad). Den allra första frågan vi ställde (verbalt) var om Fiber kommer att anslutas. De sa, ja, men vi måste betala för det separat och det kommer att kosta runt 25 000 att installera, som det står i produktionskalkylen som skrevs på som en del av kontraktet. Det står att företaget estimerar att Fiber anslutning 25000kr. Vi var ok med detta. De har till och med redan dragit fiber till tomt gränsen, så det har alltid varit en förutsättning att fiber ska finnas. För 6 månader sedan hade vi kick-off möte och säljaren sa åt mig att kontakta Telia för att beställa fiberinstallationen. Jag ringde och mailade Telia flera gånger, men svaret var alltid, installation går inte då huset ligger för långt (350m) från samfällighetsföreningen som vi tillhör. Alla övriga hus i föreningen fick sin fiber för några år sedan. I sex månader ag har lyft fram det här problemet flera gånger och säljaren har varit totalt ointresserad av att lösa detta. I sanning tror jag inte att han har förmågan att lösa det. Vi är nu tre månader kvar till överlåtelse av fastigheten och ingen fiber i sikte. Vårt bästa alternativ är 4G. De sålde tre tomter, vi köpte den i mitten. De andra två köparna, fick vi veta efter att vi skrivit på kontraktet, drog sig ur köpet. Vid den tidpunkten försäkrade säljaren mig att deras anledning till att dra sig ur var ekonomisk. Jag börjar undra om det var fiber relaterat. Vad kan jag göra åt den här situationen? De lovade oss ett hus med fiber, nu känner jag att jag köper ett sommarhus på landet (väldigt dyrt sommarhus, 9mil kr!!). Jag jobbar hemifrån och det kommer inte att vara möjligt från det nya huset på grund av uppkoppling. Båda sidorna av oss är tomterna som byggarbetsplatser... att inte ha fiber nervärderar huset också. Är inte Telia skyldig att förse mig med fiberinstallation då jag tillhör samma samfällighetsförening? Dessutom annonserade säljaren om preliminär fiberanslutning som ingick i priset fram till för en månad sedan när han annonserade de två andra tomterna. Jag har en skärmdump från den. När jag frågade dem om det tog de bort det från sin annons. Vad skulle du göra i min situation? Jag är så upprörd över den här situationen och känner inte till de svenska reglerna så väl. Jag skulle verkligen uppskatta lite tips om vad jag bör/kan göra. Tack för att du tog dig tid att läsa detta.
Du visar med detta svar att du har dålig förståelse för de krav andra har. Latens, jitter, stabil bitrate, hög bitrate osv. Allt detta är sådant som kan vara viktigt beroende på hur man använder nätet.stoffehammar skrev:
Du har dessutom dålig förståelse för att täckningen varierar kraftigt (vilket skapar ytterligare problem med ovanstående karaktäristika).
Jag kan också berätta att vanliga samtal i mobilnätet har högre effekt, kraftigare kodning, fler omsändningar mm än vanligt internet. Allt bara för att de skall fungera bra när någon ringer exempelvis 112.
Redigerat:
Det är mobilt internet som är extremt överhypat. Det följer en rad problem med bandbreddsbegränsning beroende på hur många som är uppkopplade mot basen, ständiga upp och nerkopplingar (som "vanliga" användare inte märker) som kan påverka tex VPN negativt.stoffehammar skrev:
För mig personligen är fiber helt nödvändigt, för de arbetsuppgifter och uppkopplingar jag har.
För gemene man, som med extremt enkla arbetsuppgifter vid hemarbete, bara läser mail i Outlook och har sina filer på Onedrive, de märker inte av på samma sätt när den mobila kopplingen strular.
Bandbreddsbegräsningen är ett riktigt problem speciellt i områden med många sommargäster.
I min stuga i Dalarna, som ligger rätt nära centrala delar, så har jag 4G som ger ca 20 ner och 10 upp, just nu. Men ge det en månad till, när sommargästerna börjar anlända, så kommer nerhastigheten att ligga runt 1 (!) och det är tämligen omöjligt att jobba ens med enkla saker.
Om mobilt är tillräckligt, är helt beroende på vilka krav man har.
Jag gissar att trådskaparen har höga krav på tillgänglighet och hastighet, då är det bara fiber som gäller.
Jaja.. Menade Bahnhof. Får skylla på att jag var rejält trött när jag skrev det därM Marcus-AA skrev:
Här ute fick fick vi ett erbjudande om fiber från Bahnhof för de som inte dragit in Telias öppenfiber. Men visst, det förutsätter ju att det finns en station i närheten där de kan koppla in sig.
M Marcus-AA skrev:
A AndersS skrev:
Nä iof det hade jag nog inte gjort, och blev väll lite grinig för att dom kom 2h sent utan att meddela det när man står där och väntar efter att man tagit ledigt från jobbet