54 740 läst ·
244 svar
55k läst
244 svar
De klipper ner planterade blommor på min tomt
Och ofta hjälper inte ens kartor eftersom de digitaliserade gränserna är hej kom och hjälp i äldre områden. Det som krävs är att leta gränsmarkeringar och läsa gamla förrättningshandlingar. Ganska långt ifrån den där parkförvaltningssnubben med en röjsåg.B Bus1t skrev:Min erfarenhet säger mig att du har fel =) Har haft denna diskussion såååå många gånger och alla tycker sig ha rätt
DU kan ABSOLUT ha rätt. Men utan kartor så har JAG ingen aning! Bilderna på din slänt säger mig inget alls.
Och jag struntar i det med! Hoppas du har rätt så de kan justera åtagandet för UE så det blir ok för alla parter.
Återigen- kontakta din kommun/väghållare.
Jag orkade inte få ner de rakt. Det var stenar o skit under…. Jag satte de så också lite ojämnt jag vet vilka ställen hundar brukar kissa. Har själv en.K K. L skrev:
Är ju onödigt om de hela tiden kissar på plaströren…
Äsch. Nu får ni ge er. Jag vet vilken tomt/fastighet jag äger. Lantmäteriet har inte fel. Samt att jag skrivit tidigare i tråden att jag bytt ut min mur. Då hade jag en del kontakt med kommunen hur tomtgränsen går. In på centimetrarna faktiskt. För jag ville lägga makadam innanför för att skydda den nya muren. Men det gick jag inte. För den gamla muren gick exakt på tomtgränsen. Marken utanför muren(där trottoaren är ) är reserverad för kommunens service. Elledningar, vatten, fiber mm.M -MH- skrev:
Verkligen! Men tyvärr kolla många på kartor från hitta.se -Eniro osv. Men visst behövs ibland pinnar. Sällan man behöver ner på den nivån för att reda ut frågorna dock. Men det händer absolut.Claes Sörmland skrev:
Men. Vad fan. Jag skriver ju att jag redan en gång tidigare noga gått igenom min tomtgräns åt det hållet tillsammans med bygglov på kommunen. När jag bytte ut min mur. Jag vet exakt på centimetrarna hur min tomt går. Den nya muren är mätt med måttband t om. Och kommunen asfalterade trottoaren på nytt efter att muren byggts.Då de grävt ner elledningar.B Bus1t skrev:
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Det där låter märkligt, hur motiverade kommunen att du inte fick ha makadam innanför muren? Enligt kommunen står ju på muren på din tomt, det har dom ju konstaterat med en precision på centimetrar.Elpatrone skrev:
Äsch. Nu får ni ge er. Jag vet vilken tomt/fastighet jag äger. Lantmäteriet har inte fel. Samt att jag skrivit tidigare i tråden att jag bytt ut min mur. Då hade jag en del kontakt med kommunen hur tomtgränsen går. In på centimetrarna faktiskt. För jag ville lägga makadam innanför för att skydda den nya muren. Men det gick jag inte. För den gamla muren gick exakt på tomtgränsen. Marken utanför muren(där trottoaren är ) är reserverad för kommunens service. Elledningar, vatten, fiber mm.![]()
Det finns stora uppvuxna tujor alldeles bakom muren. Muren kunde enbart byggas framför tujorna. Tujorna vill jag inte ta bort få jag tycker om dom och så skyddar de från insyn i min trädgård.O och en till skrev:
Den gamla muren var en cementmur. Och hade ingen makadam alls bakom.
Alldeles framför muren måste kommunen ha tillgång till marken för kommunservice. Men jag har lite lite makadam och gummiduk bakom den nya muren. Inte så många cm som det ska vara för att få det optimalt. Och skydda muren. Därför vet jag exakt på cm var min tomtgräns går åt det hållet.