harry73
Här förstår jag inte helt mattoys resonemang. Alla elströmmar bildar en sluten krets om man räknar med jorden, men det säger inte att kroppen inte kan vara en del av den kretsen. Elstängsel är gjort för att kroppen ska vara en del av den kretsen. Det är poängen med den.
Sedan är jämförelsen med ett bilbatteri inte heller så relevant eftersom elstängsel inte har 12V men mycket mer.

Jag är uppvuxen därikring och att man missat ledningen är helt omöjligt. Köper man ett hus så nära en rejält stor ledningsgata borde man vara nogrann med att undersöka och kanske även tänka efter om det är så klokt att bosätta sig där. Däremot ska det såklart inte vara strömförande i huset, men att det helt plötsligt skulle bero på ledningen låter konstigt tycker jag.
Men man känner absolut av den, jag har åkte snöskoter utefter den och om det snöar kan man definitivt känna något om man stannat och vilat. Placebo eller ej..

Såg ett klipp i hudiksvalls tidning om det här där ägaren går med en elpenna som ger utslag i luften, hur är det möjligt?

Skulle vara intressant och veta vad dom betalade för huset.
Dom kanske fick det jättebilligt

Vi hade också konstiga spänningar i vårt gamla kök, mätte upp ca 80 volt mellan diskbänk - Spisringar / diskbänk - kaffebryggarplattan.
Trodde jag hittat felet när jag hittade 230V på jordstiftet i ett uttag vid bänken, men icke.
Nu har vi inte kvar köket där och den el som finns kvar sitter på en ny elcentral och då finns inget fel där längre.

Ett vanligt problem med stängselapparater. Jag jordar min apparat i vattenledningsröret av järn, ca 30m långt, och kan ibland få svaga stötar när jag tar i kranen med våta händer. Problemet är oftast störst vid lätt jord och torra miljöer, dvs svårjordat.

Detta fallet är dock betydligt värre.

hushem skrev:
Skulle vara intressant och veta vad dom betalade för huset.
Dom kanske fick det jättebilligt
Inte så billigt lite under 800k har jag för mig att det såldes för, men det kan nog anses billigt för ett hus i den marknad som råder

Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Att ström genom kroppen ger biologiska effekter, och även hur stora strömmar (som drivs av spänningsskillnaderna som är uppmätta) som ger ungefär vilka effekter, det har vi vetat sedan 1800-talet. Bla genom experiment på både djur och människor.
Typ elektriska stolen. Och så en kontrollgrupp som fick placebo ... :rolleyes:

• Gilla
pruzze
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Såg ett klipp i hudiksvalls tidning om det här där ägaren går med en elpenna som ger utslag i luften, hur är det möjligt?
Stora strömmar ger upphov till stora magnetfält och dessa kan inducera ström i närliggande föremål. Tänk tex på eltandborstar som laddas utan kontakt eller vissa nyare laddare till mobiltelefoner som laddar trådlöst man bara lägger telefonen på en platta.

Här är ett litet klipp på vad som händer med lysrör under en kraftledning. magnetfälten är starka nog för att få dem att glöda. Om de däremot skulle vara starka nog för att skapa spänningar på upp mot 100 volt som för familjen artikeln vet jag inte.

Mikael_L skrev:
Typ elektriska stolen. Och så en kontrollgrupp som fick placebo ... :rolleyes:
Nästan... Det tog några gånger innan man fick till det.

Janus82 skrev:
Stora strömmar ger upphov till stora magnetfält och dessa kan inducera ström i närliggande föremål. Tänk tex på eltandborstar som laddas utan kontakt eller vissa nyare laddare till mobiltelefoner som laddar trådlöst man bara lägger telefonen på en platta.

Här är ett litet klipp på vad som händer med lysrör under en kraftledning. magnetfälten är starka nog för att få dem att glöda. Om de däremot skulle vara starka nog för att skapa spänningar på upp mot 100 volt som för familjen artikeln vet jag inte.
Ja, här får man skilja på fält och fält. Det är inte magnetfälten som är starka nog att få lysrören att glöda utan det elektriska fältet. Det elektriska fältet under en kraftledning är i storleksordningen flera kilovolt per meter. Så ett en meter långt lysrör som hålls vertikalt mitt under ledningen ser alltså en potentialskillnad på flera tusen volt mellan änden som är närmast ledningen och den som är längst bort. Men nu är luft inget vidare dielectricum så denna spänningsskillnad kan inte driva någon större ström. Det måste vara mörkt för att man skall se lysrören glöda. Om den hade kunnat driva ström, så skulle det varit direkt livsfarligt att stå under en kraftledning. Kapacitansen mellan marken och ledningen är fö en så stor källa till förluster för långa kraftledningar att man måste ta med den i beräkningen, och ännu värre blir det om man gräver ner ledningen, eftersom marken har en större dielektrisk konstant och därför kan lagra mer energi.

Saker som laddas "sladdlöst" använder dock magnetisk induktion. För att man skall kunna få en inducerad ström så måste man ha en slinga som befinner sig i ett varierande magnetfält, och det kan man ordna när man bygger laddare. (Lysrören har ju ingen sluten krets, så induktion får svårt att verka där).

Men i vilket fall så är det konstigt om vare sig E, eller B-fält skulle kunna medföra sådana strömmar att man kan få sår på fingrarna. Så jag gissar på att det är något annat i görningen här.

• Gilla
Krillew och 2 till
  • Laddar…
Tack för en utförlig förklaring. Gymnasiefysiken är snart 20 år bort så begreppsförvirringen mellan de olika fälten börjar bli stor. :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, här får man skilja på fält och fält. Det är inte magnetfälten som är starka nog att få lysrören att glöda utan det elektriska fältet. Det elektriska fältet under en kraftledning är i storleksordningen flera kilovolt per meter. Så ett en meter långt lysrör som hålls vertikalt mitt under ledningen ser alltså en potentialskillnad på flera tusen volt mellan änden som är närmast ledningen och den som är längst bort.
Vid ett ställverk för 400kV ledningar mitt ute i skogen i ingenstans där vi ibland brukar gå med hunden sitter det faktiskt lysrör klammade på faserna på kraftledningarna. De har alltså ingen återledare utan lyser p.g.a. av fältet runt ledningen. Dessa lysrör har en rödaktig ton och jag förmodar att de helt enkelt ska indikera om ledningarna är strömsatta. Har aldrig sett det någon annanstans.

Samma är det vid starkare radarstationer (läs eldledningsradsr) och sändare för radio (därav att de är skärmade), provade det under lumpen som tankeexperiment, elisolera all belysning och när vi kom in i rummet fick vi fundera på vad vi missat (att befälen slog till sändningen innan vi gick in var det ingen som berättade :p)

Lars Stefan skrev: "och ännu värre blir det om man gräver ner ledningen, eftersom marken har en större dielektrisk konstant och därför kan lagra mer energi."
Jag håller med dig i dina skrivelser men detta är fel. En högspänningskabel eller mellanspänningskabel nedgrävd i marken har alltid en jordad skärm. Utanför skärmen finns det inga elektriska fält alls och inga kapacitiva förluster. Markens dielektrisk konstant spelar ingen roll alls. Däremot har man ju dielektriska förluster INOM kabeln mellan ledare och skärm. Det har du kanske förväxlat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.