Husbygget tar ofta längre tid än man har tänkt sig. Och bygger du på en ö, då kan det ta 2,5 år att bygga en 100 kvm stor sommarstuga. Det fick Jenny och Benjamin från Älvsjö erfara när de byggde en sommarstuga på sin ö i Roslagen. Vi träffar dem i säsongspremiären av svenska Grand Designs.

Du kan läsa artikeln här: De bygger hus på en ö - Grand Designs

Tycker att Grand design bara fokuserar på allt som går fel och ältar om hur ska det nu gå osv. Tycker de har en väldigt negativ vinkling på programmet. Om man jämför med Husdrömmar så tycker jag att de har ett annat fokus och lyfter fram huset mer och inte bara det som går fel.

• Gilla
  • Älska
Emmapnz och 14 till
  • Laddar…
Ännu ett bevis på folk som har 0 kunskap tror att de kan bygga hus
Att anlita en totalentrepenör som tar helhetsansvar och som är mån om ett gott slutresultat är mycket värt

• Gilla
Kenneth Hedlund
  • Laddar…
R Rikard_Sa skrev:
Tycker att Grand design bara fokuserar på allt som går fel och ältar om hur ska det nu gå osv. Tycker de har en väldigt negativ vinkling på programmet. Om man jämför med Husdrömmar så tycker jag att de har ett annat fokus och lyfter fram huset mer och inte bara det som går fel.
Det går ju nästan alltid fel vilket är lite kul.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ska bli intressant att höra vad kostnaden för bygget landar på...
Nån mer som tror de drar över budget något?!? :thinking:

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S
Originellt med plywood.... Och ett tak som snart kommer bli gröndassigt likt en uteplats tak från 70 talet..

• Gilla
  • Haha
heimlaga och 20 till
  • Laddar…
Varför vill man inte prata om vad det kostade? Pratar man pengar i början bör man göra det även i slutet! Alla fattar att de drog över budgeten rejält men det har väl alla hus i GD gjort? Bara löjligt att undanhålla den uppgiften!

• Gilla
Robban7911 och 16 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att veta hur man löser avlopp på en sådan ö. Och hur man tänker på kommunens bygglovsavdelning att få bygga ett sådant hus jämte ett 1800-talshus.

• Gilla
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Originellt med plywood.... Och ett tak som snart kommer bli gröndassigt likt en uteplats tak från 70 talet..
Taket ryker i första hösstormen

• Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
Hm... Glasfibertak brukar väl inte åldras så bra, min erfarenhet är att det lätt växer mossa och alger på den, dessutom brukar väl solen gå hårt åt dessa tak? Iallafall var det så förr. Nya material kanske är bättre?

• Gilla
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Taket ryker i första hösstormen
Jepp då får dom bygga som på gotland inga taksprång runt om huset, annars river en krafiig vind av taket.

• Gilla
Mikedigitize och 2 till
  • Laddar…
Oljigt att de tycks vara nöjda. Själv tycker jag de valt väldigt konstigt i mycket. Tex utsikten var väl inte så speciell från loftet. Tak utanför förstörde ju, och på tal om taket, det såg kanske okej ut nu men om något år när det börjar bli grönt. Usch. Sen stål ställning på uteplatsen, anser jag inte smälte in. Dessutom när de gjöt på extra på uteplatsen så fick de ju en skarv på kanten ner. Känns som vatten kan tränga in samt inte så snyggt.

• Gilla
Pankow och 3 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Det blir inte bara grönt av alger. Vi hade sånt tak på en uteplats. Plasten gulnar och suger åt sig smuts.
I min barndom hade vi också sådan där plywoodfaner på garderobsdörrarna. De blir inte vackrare med åren när de gulnar som Mark Isitt tror. Mina 50 spänn på att de där väggarna kommer att målas över i sinom tid.
Det är inte alla material, som patineras snyggt.
Plast och plywood tillhör inte dem.

• Gilla
  • Älska
MinimalistWannabe och 6 till
  • Laddar…
Mats-S
Angående taket som många redan nämnt.

Verkar ju vara ett perfekt tak för att sätta upp solpaneler på?
Har inte sett programmet, så det kanske finns en förklaring på att man avstod från det, ett för mig självklart val, speciellt om man är öboende.

• Gilla
Kurtivan och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.