N
Realvamos Realvamos skrev:
Kan inte låta bli, förlåt! Men varför väljer man de där groteskt fula dubbla eluttagen när det finns runda finfina. Borde vara …straff på den detaljen. Min svärfar byggde två identiska hus samtidigt ett med begagnade äldre byggnadsdelar till sig själv ett med delar från byggmarknaden förutom trivseln förvånansvärt liten eller ingen skillnad i slutpris då han gjorde väldigt lite själv.
Håller fullständigt med. Renovad plastiga uttag ger ingen rättvisa åt huset. TPHG:s bakelitversioner: https://tranes.se/varumärke/thpg/ är strået vassare om man inte kan finna äldre begagnade tidstypiska.
 
PeterFalun
Realvamos Realvamos skrev:
Kan inte låta bli, förlåt! Men varför väljer man de där groteskt fula dubbla eluttagen när det finns runda finfina. Borde vara …straff på den detaljen. Min svärfar byggde två identiska hus samtidigt ett med begagnade äldre byggnadsdelar till sig själv ett med delar från byggmarknaden förutom trivseln förvånansvärt liten eller ingen skillnad i slutpris då han gjorde väldigt lite själv.
vi använder svarta renova, ser mycket bra ut
 
Tycker porslin eluttaget och strömbrytare är finare än det dom kommer på i plast som ska likna äldre eluttag. Fontini har fina sådana, köper enbart sådana nu när jag byter. Lite dyrare än vanliga.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Jag tycker det blir för too much med de där. Vi valde brytare som gjort en homage till gamla stilen. Mycket snyggare

 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
N
Berker passar bra i nytt/nyare hus. TPHG i villor byggda 1890-1930.
 
N Nephew skrev:
Berker passar bra i nytt/nyare hus. TPHG i villor byggda 1890-1930.
Håller inte med. Vi bor i en lgh med detaljer från 1910-1920 Hager Berker passar mycket bättre.

En svart rund dörrknapp och vit dörr med silverfärgat dörrhandtag och svart grepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mycket snyggare
Nej, den ser ut som nån skitful plastpryttel från 70/80-talet eller nåt. Men smaken är ju som baken. ;)
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Gillar porslin bäst men är man inte gjord av pengar kan jag tipsa om julas för 50-lappen, lika snygga som renova men välj enkla runda de dubbla är återigen skitfula. Har köpt en hel del från Tyskland på eBay slå på ”steckdose retro eller bakelit”. På bilden Julas variant. Äldre tyska har aldrig petskydd obs obs så mest blivit ”lichtschalter” såna med vred.
 
  • Enkel rund svart strömbrytare på en texturerad grå vägg, Jula's variant utan petskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PeterFalun
jag tycker de dubbla renova ser mycket bra ut
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Alltid roligt att diskutera smak, mognar med ålder och plånbok. Det var jag som satte dit de första fyrkantiga fanns inget annat på den tiden. Bara den runda formen som har historisk förankring, var hittar man den konstigt ovala renovaformen? Finns inte i ett äldre formspråk. Men praktiskt såklart. Håller på att slänga ut även alla element mot mer tidstypiska, mycket jobb bakom estetiken.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
N
Om man lägger pengar på att återrenovera tidigare sönderrenoverade hus till tidstypisk stil, utgör kostnaden för strömbrytare/uttag en homeopatisk del av totalkostnaden. Så varför inte göra rätt från början.
 
PeterFalun
frågan är väl vad som är rätt och snyggt

det måste väl först sättas in i en kontext
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
frågan är väl vad som är rätt och snyggt

det måste väl först sättas in i en kontext
Man måste alltid göra avvägning på vad som är rätt, snyggt och praktiskt. Tex jag bor i en lgh från 1920 skulle aldrig göra toalett eller kök autentiskt.

Dessa gamla brytare är ju fula (subjektivt), men också opraktiska (objektivt) utan dubbelrum osv.

I köket har jag en dubbelram med vägguttag för assistent och återfjädrande dubbelbrytare (4 olika funktioner)

Svart modern dubbelram med kombinerat vägguttag och återfjädrande brytare på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
PeterFalun PeterFalun skrev:
frågan är väl vad som är rätt och snyggt

det måste väl först sättas in i en kontext
Precis!
 
Det finns rätt och så finns det fel. Renovas dubbla är fel i alla sammanhang där det enkla passar bra, resten av sortimentet är ju megapopulärt i nybyggen såväl som slott och koja. Med det sagt gör man alltid en avvägning med plånboken. Finns alltid något snyggare och dyrare tar aldrig slut. Skickar med en bild på fanskapet. Visst är det gräsligt! Deras utanpåliggande är annars lyckade
 
  • Dubbla svarta vägguttag monterade på vit vägg, beskrivs som felaktiga i inlägget.
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.