57 313 läst ·
162 svar
57k läst
162 svar
De bästa idéerna för ett vardagskök
Som sagt, precis som eviljava skriver en kompaktskiva är massiv, dvs samma material rakt igenom. Det gör att skivan är okänslig mot i stort sätt allt, (även stötar och slag). Den är inte spröd som en stenskiva, och där stenskiva får en bit utslagen står kompakten emot. Jag och min fru har testat alla möjliga material tills vi till slut fastnade för kompakten.
En annan fördel, (som gjorde att jag till slut kastade in handduken)
, är att det går att såga i skivan med blad för metall. Det i sin tur gjorde att jag kunde få skivan att passa mot en krokig murstock.
Någon ville ha bilder, här kommer två stycken:
Här ser man den böjda väggen och sågningen. (Har en dålig kamera som gör att skivan ser gul ut... det är den inte den är vit.)
Här en annan vinkel:
En annan fördel, (som gjorde att jag till slut kastade in handduken)
Någon ville ha bilder, här kommer två stycken:
Här ser man den böjda väggen och sågningen. (Har en dålig kamera som gör att skivan ser gul ut... det är den inte den är vit.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här en annan vinkel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Raceman skrev:Som sagt, precis som eviljava skriver en kompaktskiva är massiv, dvs samma material rakt igenom. Det gör att skivan är okänslig mot i stort sätt allt, (även stötar och slag). Den är inte spröd som en stenskiva, och där stenskiva får en bit utslagen står kompakten emot. Jag och min fru har testat alla möjliga material tills vi till slut fastnade för kompakten.
En annan fördel, (som gjorde att jag till slut kastade in handduken), är att det går att såga i skivan med blad för metall. Det i sin tur gjorde att jag kunde få skivan att passa mot en krokig murstock.
Någon ville ha bilder, här kommer två stycken:...
Men om den nu är så okänslig, varför har ni då galler vid sidan av spisen? Det döljer ju den fina skivan?
Och jag är inte anti laminat, ska ha det själv i nya huset.
Oj är Electrolux bra:O??? Då skall jag genast sluta fundera på att det finns någon häll med touchkontroll som kan komma i fråga. Jag får bryt varenda gång jag lagar riktig middag som kräver 4-5 kastruller som skall samsas om yta och fingertoppskänsla i värmeregleringen.
emmanicke skrev:Visst är det så, touchkontrollerna är många gånger ljusår från vreden när det gäller användarvänlighet och snabbhet. MEN induktionshäll är överlägset bäst (den som säger nåt annat har förmodligen inte testat ordentligt) och det är roligare att torka av en häll jämfört med att pilla fettstänk runt vred.
Jag har haft Electrolux induktionshäll, den kunde användas till avställningsyta utan att pipa och hade egna +/- knappar till varje platta. Helt ok! Vår induktionshäll från IKEA piper så fort man tänker på att ställa något på den. Piper även högt vid varje tryck på knapparna. Fruktansvärt irriterande! Visste jag bara hur skulle jag koppla bort ljudet helt.
He, he, satt bara och väntade på att den frågan skulle dyka upp.Mellanbarn skrev:
Det enkla svaret är att vi tycker det är snyggt vid spisen.
Jag kan tänka mig att vara utan galler, (och jag tycker faktiskt det är snyggare utan, sssh) men frun ska promt ha.
Vi har 3 meter skiva och diskho på andra väggen utan galler som kompensation.
Redigerat:
Angående avfallskvarn så ska det inte alls vara bra för miljön utan bara vara ett lyckat pr-trick av branschen. Har en väldigt miljöintresserad bekant som jobbar som va-ingenjör på reningsverk som är väldigt irriterad på alla miljöpositiva artiklar som skrivs om detta.
Att det är väldigt praktiskt är ju en annan sak.
På vad sätt skulle det vara dåligt? Varför har Stockholm kompletterat reningsverken för att klara att ta emot detta avfall för att skicka till biogasanläggningar?byggankan skrev:Angående avfallskvarn så ska det inte alls vara bra för miljön utan bara vara ett lyckat pr-trick av branschen. Har en väldigt miljöintresserad bekant som jobbar som va-ingenjör på reningsverk som är väldigt irriterad på alla miljöpositiva artiklar som skrivs om detta.
Jag är också positiv till avfallskvarn, men det kan säkert föra med sig en del prolem såvida inte avloppsnätet är anpassat till kvarnar. Därför bör man nog alltid kolla upp med kommunen om det är OK att installera en kvarn.
Här är en blogg som tar upp några negativa aspekter:
http://vattenbloggen.se/tag/avfallskvarn/
De tar bl.a. upp att risken för att matavfall spolas ut i s.k. bräddavlopp (vars syfte är att se till att det inte blir översvämningar vid kraftig nederbörd och strömavbrott). Vatten som rinner ut i dessa bräddavlopp är nästan helt orenat och mynnar ofta ut i sjöar/vattendrag.
Vad som inte nämns är att även fekalier rinner ut samma väg eftersom de transporteras i samma nät som det malda matavfallet. Personligen skulle jag faktiskt ha större problem med en bajskorv på badstranden än lite söndermald gurka och potatisskal. Men det är jag det...
Här är en blogg som tar upp några negativa aspekter:
http://vattenbloggen.se/tag/avfallskvarn/
De tar bl.a. upp att risken för att matavfall spolas ut i s.k. bräddavlopp (vars syfte är att se till att det inte blir översvämningar vid kraftig nederbörd och strömavbrott). Vatten som rinner ut i dessa bräddavlopp är nästan helt orenat och mynnar ofta ut i sjöar/vattendrag.
Vad som inte nämns är att även fekalier rinner ut samma väg eftersom de transporteras i samma nät som det malda matavfallet. Personligen skulle jag faktiskt ha större problem med en bajskorv på badstranden än lite söndermald gurka och potatisskal. Men det är jag det...
Kom på en sak till som hör hemma i varje praktiskt kök, enligt mig. Ett stort "walk-in" skafferi! Vill aldrig gå tillbaks till att ha allt i olika skåp som en aldrig har nån översikt över vad som finns i. Ett stort skafferi med hyllor runt om är min grej 
Jag har fått en länk från min bekanta angående det där med avfallskvarnar, jag ska lägga upp den när jag inte surfar via telefonen. Men problemen handlar framförallt om att ledningsnätet inte klarar av det.
Det är därför man måste ansöka om tillstånd innan man monterar en avfallskvarn i de flesta kommuner. På vissa ställen klarar näten helt enkelt inte av detta och då bör man inte heller installera en kvarn.
Får man OK har kommunen/vattenbolaget tagit på sig ansvaret för att hantera den ökande mängden avfall i nätet.
Får man OK har kommunen/vattenbolaget tagit på sig ansvaret för att hantera den ökande mängden avfall i nätet.
Man kan väl anta att de handlar om att totalt kunna hantera de ökade volymer som uppstår om många skaffar kvarn. Om du skaffar kvarn och som kompensation håller inne med andra leveranser under dina bakfylledagar kanske ingen klagar. :blushing:berg35 skrev: