Jag tänkte också montera öglor på insidan. Köpte på Jula för 69 kr eller nått sådant. Säljaren rekommenderade att sätta de i plåten på lemmarna för att få ett plant och fritt golv, de brukade sätta tre per sida sa han också.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Aha vad bra, tyckte på nån bild att det saknades krokar på utsidan. Har ju det idag o saknar inte öglor på flaket.

Jag tycker själv att dessa krokar på utsidan inte var någon höjdare. Borrade hål i dem och satte i en ögla istället och tycker det fungerar mycket bättre.:D

• Ögla installerad på släpvagnens krok för förbättrad funktionalitet, parkerad i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öglorna på utsidan är mer för kapell m.m. och håller inte för mycket.

HM det var lustigt. Öglorna/krokarna på min gamla kärra är kraftiga o alltid det jag surrat allt i. Både tungt o stort.

Köpte en TIki obromsat med tipp för 2 år sen, billigt 9000 ny. Tänkte att detta håller inte för det priset, men har misshandlat det rejält med att köra makadam/grus mm med kraftig överlast... men det håller och inget har gått sönder, så verkar vara mycket för pengarna, tipp är guld värd, bara en tanke

Lastöglor inne i släpet är guld.
Angående kapell: fogelstas egna är sjukt dyra i förhållande till vad man får. Jag gick till en segel/kapellmakare som gjorde ett i en ännu bättre duk, till lägre kostnad..

S stefan_bergh skrev:
Jag tänkte också montera öglor på insidan. Köpte på Jula för 69 kr eller nått sådant. Säljaren rekommenderade att sätta de i plåten på lemmarna för att få ett plant och fritt golv, de brukade sätta tre per sida sa han också.
Ja, att sätta dem i golvet vore vansinnigt. Tror jag har tre per sida också.

galento
S stefan_bergh skrev:
Säljaren rekommenderade att sätta de i plåten på lemmarna för att få ett plant och fritt golv, de brukade sätta tre per sida sa han också.
Var väl inget vidare smart förslag väl ,plåten i lämmarna är inte kraftig men sätter
du dem i golvet med rejäla brickor under så kan man nog dra ganska bra med
spännband.

Det maximala är väl om man kan fästa öglorna i nån ramdel (utan att deformera denna )

galento galento skrev:
Var väl inget vidare smart förslag väl ,plåten i lämmarna är inte kraftig men sätter
du dem i golvet med rejäla brickor under så kan man nog dra ganska bra med
spännband.

Det maximala är väl om man kan fästa öglorna i nån ramdel (utan att deformera denna )
Mina sitter i sidolämmarna på min l750u. Kraftig plåt i dem. Inga problem, har surrat hårt med spännband i dem. Hade aldrig velat ha dem i golvet...grejer som hakar fast i dem vid lastning, skyffel som krockar med dem när man skottar grus etc nej tack.

galento
Ja huvudsaken är ju att man är nöjd själv , smaken e ju olika.

Är det värt att byta axel på ett bromsat 1.3t enaxlat släp från 1981? Jag har ett stort Gisebo-släp som funkar i övrigt men axeln (torsionsfjädrad) är rostig och börjat spricka.

galento
Såg idag en typexempel på en nackdel att ha lastöglorna i sidolämmen. På brädgården hade ett par lastat hela släpbotten full med bräder men eftersom lastöglorna satt i sidolämmen orkade de inte dra fast virket mot släpbotten utan de fick försöka göra en smal högre hög på mitten än släpet.:thumbdown::thumbdown:

J J_B skrev:
Har idag en bromsad Fogelsta LS 0750 från 1998 som jag tänkte sälja o skaffa mig en obromsad med tipp men vad ska man köpa?
Kollat lite på Fogelsta fs1425 men undrar hur kvalitén är på den kärran?
Nån som har några andra bra tips.:)
Jag har haft en sån i några ur, dock ingen tipp och med gallergrindar till. Tittade först på några smäckra byggen ifrån byggvaruhusen men de såg inte pålitliga ut, så det fick bli kvalitet. Om man kan få önska nått som inte finns på den vi har så är det infällda förankringspunkter på sidornas insidor. Vill man förankra nått idag som inte når upp över sidornas höjd så måste man lägga nått emellan då förankringsbanden fästs på släpets utsidor. Hursomhelst så har vi inte haft några problem med släpet och det ser fortfarande fint ut :)

Edit: det kan vara en U750 jag har för den saknar tipp.. måste nog hem å kika :)

Redigerat:
Är väl inge större fel på min kärra.
Vill bara har nytt o fräscht då kärran börjar bli till åren o jag har redan renoverat bromsar en gång o vill inte göra det igen så vill ha utan bromsar samt med tipp denna gång :)
Gör ju inget heller att nya kärran blir lite bredare (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.