fsn skrev:
Men vad skall man göra, skadan måste minimeras? Tom när vi betalt dyrt för en vintervecka i Norge med både utförs- och längdskidor så är det svårt att hålla avkomman borta från skärmen.

Ungarna är sportisar och jag har för avsikt att fortsätta ha det så.
Allt kan vara ett problem men är dey ett problem för dom eller ett problem för dig?

Ver många som ransakat sig själva när deras barn lagt av med tex fotboll och sattsat på cs ist.
Vissa föräldrar blir vansinniga vissa biter ihop men supportar och vissa har inga problem alls.

Om det är ett missbruksbeteende som växer fram så är det samma trigger som typ spelmissbrukare har då är det annam hjälp som behövs
 
Jag är uppväxt nörd och ser fram emot när barnen vill börja spela/nörda så jag kan göra det tillsammans med dem.

De hänger redan med mig när jag tränar så de får väl följa samma schema som mig. :)
 
F
johd01 skrev:
Jag är uppväxt nörd och ser fram emot när barnen vill börja spela/nörda så jag kan göra det tillsammans med dem.

De hänger redan med mig när jag tränar så de får väl följa samma schema som mig. :)
Jag är gammal blandmissbrukare och ser fram emot när ungarna är gamla nog att sila horse med mig. :rolleyes: allvarligt, stillasittande är allt annat än nyttigt. Dom små jävlarna kommer med 100% säkerhet sitta still så det räcker när dom blir större. Allt dom gör som får dom trötta nu har dom tillbaka flerfalt längre fram i livet. En inbyggd vana att röra på sig är bevisat hälsofrämjande, det är svårt att bortse från det.

Säger inte att man inte skall få spela dator och nörda sig, det är inte det det handlar om men en viss måtfullhet är nog lämplig.

Problemet som jag ser det är tillgänglighet, telefonen, klösbrädan och datorn är för lättillgängliga och barn tenderar att inte vilja byta aktivitet när dom gör nåt som är kul (det är också väldokumenterat).

Jag har som filosofi att har vi en planerad träning så åker man dit. Det kan protesteras till förbannelse av både den ena eller andra anledningen. Väl på träningen så kollar jag om ungjäveln har kul eller inte. Vanligtvis så har det lilla monstret kul som fan och då gjorde jag rätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
F
TheGame skrev:
Allt kan vara ett problem men är dey ett problem för dom eller ett problem för dig?

Ver många som ransakat sig själva när deras barn lagt av med tex fotboll och sattsat på cs ist.
Vissa föräldrar blir vansinniga vissa biter ihop men supportar och vissa har inga problem alls.

Om det är ett missbruksbeteende som växer fram så är det samma trigger som typ spelmissbrukare har då är det annam hjälp som behövs
Det där var ju obehagligt naivt, på gränsen till nåt som skulle kunna få mig varnad om jag skriver det faktiskt :wow: hur gammal är du? Har du själv barn och hur gamla är dom i sådana fall?

Har du funderat på att det eventuellt kan bli ett framtida problem?
 
fsn skrev:
Det där var ju obehagligt naivt, på gränsen till nåt som skulle kunna få mig varnad om jag skriver det faktiskt :wow: hur gammal är du? Har du själv barn och hur gamla är dom i sådana fall?

Har du funderat på att det eventuellt kan bli ett framtida problem?
37år
4 barn
21, 20, 10, 8
Alla gillar att spela och "nörda"
Alla utom äldsta idrottar i nån form också.
Det är inte svårt att få barnen att gör som man vill.
Är man med dom så är det än lättare
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
Man måste hålla det på en lagom nivå såklart. Men dagens föräldrar har ju inte en jävla aning om vad barnen gör på datorn/paddan.

Vår äldsta är sju år. Hon har ingen padda och hon har ingen telefon. Hon får spela med mig men då spelar vi nintendo switch. Spel som kräver lite tankeverksamhet och vi umgås ihop.

Om min dotter skulle vilja sitta vid datorn flera timmar varje kväll när hon är äldre; skulle jag stoppa det? Det är absolut inte självklart. Det beror på vad man gör.

Jag i tonåren kunde sitta massor men jag spelade inte bara vilket föräldrar tror. Jag pratade och spelade med folk från hela världen, lärde mig tidig engelska, fick vänner i alla möjliga länder som man senare träffade. Arbetade ideellt massor på olika spel- och hårdvarusiter; skribent, administratör. Lärde mig massor, programmering och allmän datorkunskap som hjälpte mig att vid 21 års åldern, utan utbildning, landa ett extremt kvalificerat jobb med tanke på min ålder.

Men skulle jag suttit och spelat något hjärndött spel i alla år skulle det inte ge något. Då får man stoppa det som förälder. Därför ska man vara involverad i vad barnen gör så mycket man kan, man behöver inte själv gilla det men lite koll på vad som görs är bra.

(Hatar att skriva på telefon)
 
  • Gilla
sulfobus och 1 till
  • Laddar…
Nu är min grabb så liten så mina problem har inte påbörjats än.

Som gammal "spelmissbrukare" kommer jag hålla barnen borta från mmorpg/rpg och det säger jag till alla bekanta; detta är alltså spel i samma genre som world of warcraft.

Jag skulle inte bli besvärad om grabben börjar spela cs, då kan man klaragöra att datorn stängs av efter matchen; och händer inte det sliter man ur kabeln.

Men jag vet hur jag skulle reagerat om fatsan gjort så när man nästan är klar med ett quest/uppdrag som man kämpat igenom under 20 timmar i sträck.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Egentligen är det inte ett problem att de sitter mycket vid datorn, det är ju så ungdomen nätverkar numera. Problemet är snarare brist på motion. Det är inte säkert att det blir bättre för att man minskar datortiden, då kanske det blir tv-soffan istället.

Jag sitter själv rätt mycket vid datorn förresten men jag motionerar regelbundet och har alltid gjort. Tyvärr gör mina vuxna barn inte det för tillfället men jag kan inte göra så mycket åt det.
 
BirgitS
Nu är ju sonen vuxen men han hade regeln om 1 timmes datortid om dagen som grund och ville han sen ha mer fick han vara ute och röra på sig under lika lång tid som den önskade datortiden, dvs. för att få en timme till vid datorn skulle han ut och röra på sig i en timme först. .
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L skrev:
Men först måste jag alltså uppgradera från XP till Win7 då ... ;)
Du (alla) borde oavsett vilket göra sig av med windows xp... riktigt dåligt OS med massvis av säkerhetsluckor. Microsoft har sen några år slutat underhålla den.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
engs
fsn skrev:
Dom små jävlarna kommer med 100% säkerhet sitta still så det räcker när dom blir större. Allt dom gör som får dom trötta nu har dom tillbaka flerfalt längre fram i livet. En inbyggd vana att röra på sig är bevisat hälsofrämjande, det är svårt att bort
Säger inte att man inte skall få spela dator och nörda sig, det är inte det det handlar om men en viss måtfullhet är nog lämplig.
Hörde en intervju med Paulo Roberto, han hade krav att barnen (barnet?) skulle ha en äggklocka uppvriden på x minuter bär de satt vid datorn. När den ringde var det någon form av rörelser som gällde innan de fick fortsätta. (Kommer inte ihåg vad men typ chins, hopprep eller så).
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Barnfetma/fetma är allvarligt och som stillasittande barn själv kan man nästan inte undgå att dra paralleller till obegränsad datortid och fetma. lider fortfarande av kraftig övervikt med dåliga fotleder, taskig kondis och något som nästan kan liknas vid sömnapné. Ja ni förstår ju läget kanske.

Datortiden hemma kan man som förälder kontrollera... det är svårare när barnet är hos en kompis eller dyligt och tro mig när jag säger att det datoriseras nog ganska friskt hemma hos polarn också.

Så mitt tips är klipp sladdarna... det är knappast barnplågeri att köra datorfritt större delen av fritiden.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
F
TheGame skrev:
37år
4 barn
21, 20, 10, 8
Alla gillar att spela och "nörda"
Alla utom äldsta idrottar i nån form också.
Det är inte svårt att få barnen att gör som man vill.
Är man med dom så är det än lättare
Då är du ju en vuxen människa och fyra ungar på det. Trots det upplever jag det du skriver som skapligt naivt.
 
Det som i många fall saknas är respekt för sina föräldrar, när min storebror med familj var hemma hos oss för ett tag sedan, så bad min bror sin 15-åriga son sent på natten att flytta sig och sin bärbara dator till ett annat rum för att inte störa övriga familjen.
Hans svar till sin far efter att blivit tillsagd 5:e gången var "Om du rör datorn så slår jag till dig"
För mig är det HELT otänkbart att bara låta det passera.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Det som i många fall saknas är respekt för sina föräldrar, när min storebror med familj var hemma hos oss för ett tag sedan, så bad min bror sin 15-åriga son sent på natten att flytta sig och sin bärbara dator till ett annat rum för att inte störa övriga familjen.
Hans svar till sin far efter att blivit tillsagd 5:e gången var "Om du rör datorn så slår jag till dig"
För mig är det HELT otänkbart att bara låta det passera.
Sådant är jobbigt att ens bevittna. Men det sker inte över en natt att barn blir så, det är föräldern som misslyckats under en lång tid.

Det är inte lätt att vara förälder i dag, men barnen behöver styrning, struktur och regler från dag 1. En kärleksfull förälder av känslig modell kan tycka det är "hemskt" mot barnen att de inte får som de vill.

Jag har varit med om ungar som öppnat julklappar och blir sura och säger fula saker för det inte varit önskvärt innehåll, då går föräldrar in och mesar och försöker få barnet att uppskatta det istället och drar fram andra presenter (som de vet innehåller saker barnet vill ha). Skulle min unge göra sådär hade hon/han åkt in på rummet direkt och inga mer klappar den dagen.

Men eftersom jag redan resonerar så har mina barn aldrig haft möjlighet att bli sådana öht, därför skulle de aldrig ens gjort det.

Men man kan såklart inte (eller det går väl men jag vet inte vad som händer då riktigt) gå runt och styra, ställa och stoppa allting. Man måste vara kärleksfull och visa respekt, ha en god kommunikation med barnen och föra över de värderingar man värnar. Sedan måste man låta barnet bestämma saker och ting där man själv kanske har en stark åsikt. Man får välja sina strider helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Steffo1980 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.