Jag skulle rekommendera att du tittar på "Dator i delar" från någon av de större internethandlarna.

De är ofta optimerade för spel, hårt prispressade så att de är prisvärda köp, och framför allt så vet du att delarna passar ihop utan problem. Du kan oftast köpa till ihop montering av delarna ifall du vill.

Ifall du köper samma delar löst så måste du själv se till att delarna passar ihop med varandra, vilket kan kräva viss kunskap.

Några exempel:
http://www.inet.se/kategori/784/dator-i-delar
http://www.komplett.se/search?bn=10...ar+-+Intel&subcategory=10643_PC+i+delar+-+AMD

Donald-Duck skrev:
Jag skulle rekommendera att du tittar på "Dator i delar" från någon av de större internethandlarna.

De är ofta optimerade för spel, hårt prispressade så att de är prisvärda köp, och framför allt så vet du att delarna passar ihop utan problem. Du kan oftast köpa till ihop montering av delarna ifall du vill.

Ifall du köper samma delar löst så måste du själv se till att delarna passar ihop med varandra, vilket kan kräva viss kunskap.

Några exempel:
[länk]
[länk]
eftersom komponenter passar ihop brukar dessa deals bestå av överlagerprodukter som firman vill sälja ut, ofta utan någon direkt rabatt. Bättre aft köpa resp komponent där den är billigast. Innan jul så erbjuder många företag fri frakt, så det är bara att slå till där det är billigast/komponent.

Buuzzz skrev:
Funderar på att köpa en speldator till barnen. De kör nu mest PS3, och jag kör till 90% MAC.

Var köper man en vettig speldator där det ska spela grafikkrävande spel?:o

Köper man på nätet och då var eller är det bättre att köpa lokalt (priset blir högre men man kanske får bättre hjälp)
Surfa runt på t.ex. Sweclockers eller något gamingforum och kolla vad de som hänger där har för komponenter.

Leta reda på priserna från en leverantör på prisjakt, skriv ut listan och knata till den lokala datorbutiken (en liten sådan, som är villig att förhandla) och visa listan.

Begär dem att prismatcha och bygga datorn åt dig.

Så brukar jag göra. Då får jag lägsta pris, lokal service och garantiärenden blir enklare.

bobas skrev:
Surfa runt på t.ex. Sweclockers eller något gamingforum och kolla vad de som hänger där har för komponenter.

Leta reda på priserna från en leverantör på prisjakt, skriv ut listan och knata till den lokala datorbutiken (en liten sådan, som är villig att förhandla) och visa listan.

Begär dem att prismatcha och bygga datorn åt dig.

Så brukar jag göra. Då får jag lägsta pris, lokal service och garantiärenden blir enklare.
Exakt. När något krånglar så är det så mycket lättare att ha en leverantör som har allt ansvar.

Många bra tips. Om man vill bygga själv så är det väl inte *riktigt* lika lätt som småbarnsleksaken visar, men inte oöverstigligt svårt heller. Och idag så är ju exv. Youtube fullt med videobeskrivningar av hur man gör (exv. http://www.youtube.com/watch?v=lPIXAtNGGCw sök "build pc" eller "bygg pc" eller "bygg dator" eller liknande)

Så är det ju kul också! "Byggt själv" är roligt. MEN som sagt, om man köper alla delar från samma ställe så brukar själva byggkostnaden vara ganska liten, några hundralappar, så det kan det vara värt. Finns som sagt tuser siter som skriver allt om vad man "skall ha", men sweclockers är ett bra svenskt tips. Har en massa tester/videor på olika delar även bortsett från forumet. Annars finns det en uppsjö andra. Toms hardware, hardocp, anandtech etc. etc. etc. bara för att nämna några ur högen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.