Funderar på att köpa en speldator till barnen. De kör nu mest PS3, och jag kör till 90% MAC.

Var köper man en vettig speldator där det ska spela grafikkrävande spel?:o

Köper man på nätet och då var eller är det bättre att köpa lokalt (priset blir högre men man kanske får bättre hjälp)

Det bästa är att bygga en själv.

Både webhallen och inet har lite paket sist jag kollade. Om man inte exakt vet vad man vill ha så man kan gått prova något av deras. Vill minnas att de var prisvärda.

Komplett.se har också en del paket i olika storlekar!

Bygg själv, enklaste sättet att välja komponenter är att plocka ur prisjakts topplista för varje komponent.
I dagsläget börja med Intel Core i5 4670K och bygg vidare med 8GB minne, hårddisk, moderkort, grafikkort, chassi, trafo och operativsystem.
Grafikkortet är det svåraste att välja då det finns så många nyanser och prisskillnaden är jättestor. Du behöver en uppfattning om vilka spel dom former att spela. Mulle Meck eller Battlefield 4 ställer helt olika krav.

Nimajneb skrev:
Du behöver en uppfattning om vilka spel dom former att spela. Mulle Meck eller Battlefield 4 ställer helt olika krav.
Jag tror mer på Battlefield 4 :-)
Problemet med att bygga själv är att veta att jag får med allt...

Buuzzz skrev:
Jag tror mer på Battlefield 4 :-)
Problemet med att bygga själv är att veta att jag får med allt...
Du har hela dator listan i mitt inlägg ovan, ev komplettera med dvd/bd brännare men det mesta köps o laddas ju ned från nätet. Sedan behöver du naturligtvis skärm, tangentbord, mus, högtalare, headset, kylskåp för Coke, stol, skrivbord, kanske dubbla skärmar osv osv :)
Router, NAS, UPS, närverksdragning, extra switchar för LAN partyn kommer åxå på listan:D

Nimajneb skrev:
Bygg själv, enklaste sättet att välja komponenter är att plocka ur prisjakts topplista för varje komponent.
I dagsläget börja med Intel Core i5 4670K och bygg vidare med 8GB minne, hårddisk, moderkort, grafikkort, chassi, trafo och operativsystem.
Grafikkortet är det svåraste att välja då det finns så många nyanser och prisskillnaden är jättestor. Du behöver en uppfattning om vilka spel dom former att spela. Mulle Meck eller Battlefield 4 ställer helt olika krav.
Du får det ju att låta så mycket lättare än vad det är, alla komponenter passar inte med varandra, och sen så ska han bygga ihop den själv också, och om något strular så ska han själv lista ut vad, och börjar inte i5 vara i klenaste laget? :)

Gamers gillar inte hyperthreading och väljer därför bort i7 så det är i5 som gäller om man skall köra intel.

sweclockers.com har en hel avdelning för "vilken speldator skall jag köpa"...

• Gilla
Stafrin
  • Laddar…
Stafrin skrev:
Du får det ju att låta så mycket lättare än vad det är, alla komponenter passar inte med varandra, och sen så ska han bygga ihop den själv också, och om något strular så ska han själv lista ut vad, och börjar inte i5 vara i klenaste laget? :)
Man måste tänka på att moderkortet är anpassat för rätt generation processor (i mitt exempel generation 4 av i5). Vidare så måste nätagget kunna klara strömförbrukningen från grafikkortet. Brukar inte vara något problem om man väljer "normala" grafikkort och ett populärt nätagg. Chassit måste tex ha plats för ATX moderkort om man väljer ett sådant. Men i stort så är det standard på allt så prylarna passar ihop.
Att bygga är ju inte svårt om man väl byggt lego och instruktioner finns medskickat eller enkelt att hitta på nätet.

Om TS lägger upp en komponentlista här så är det en smal sak att göra en "snabbkontroll" så att allt är rätt tänkt.

Om man är intresserad av att hålla nere kostnaden så kan man säga att det är grafikkortet som är helt avgörande för prestandan. Resten är hyfsat struntsamma. Jag skulle tro att man kommer rätt långt om man köper en begagnad burk på blocket och stoppar i ett modernt grafikkort. Min 4 år gamla Core I5 skulle bli en utmärkt spelmaskin om jag bytte ut mitt SAPPHIRE VAPOR-X HD 5750 1GB GDDR5 mot ett modernt Asus Radeon R9280X-DC2T-3GD5 3GB (rank 1 på prisjakt just nu).

Icke spelkritiska komponenter utgör i realiteten en rätt stor del av kostnaden för en dator. Chassi och PSU får man ofta lägga omkring 1500:- på. Lägg till några hundringar för fläktar. Kanske en tusenlapp för operativ om man väljer att betala för det. Moderkort en tusenlapp, CPU 1000-2000. Hårddisk behöver man ju knappt längre nu när streaming har tagit över, och egentligen duger det med vilken SSD som helst för att köra operativsystemet på. Alla upplever skillnaden mellan HDD och SSD men jag tror ingen kan uppleva skillnaden mellan olika SSDar.

Som flera andra säger så är det absolut billigaste att bygga ihop datorn själv. Svårighetsgraden att bygga en dator kan väl liknas med en sådan här: FISHER~4.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är helt enkelt fysiskt omöjligt att göra fel!

Om man är osäker på vilka komponenter man bör ha och vilka delar som ger mest pang för pengarna så tycker jag att man kan gå till Pressbyrån och köpa ett exermplar av PCGAMER. Längst bak har de iu varje nummer med en lista på alla nödvändiga komponenter som summerar till 12 000 kronor. Då ingår även skärm tangentbort osv. Vill man sedan ha en bättre eller kanske billigare dator än den som PCG "rekommenderar" så är det en ganska smal sak att justera de enskilda delarna. Dessutom så är PCG-tidningen ett väldigt bra komplement till speldatorn. ;)

Vi köpte lite kraftfullare datorer till jobbet här http://www.speldatorn.se/

Är ingen expert men tyckte vi fick mycket datorkraft för pengarna. Nackdelen var att det tog lång tid att få prylarna. Om jag inte minns fel tog det 4 veckor från beställning.

Nimajneb skrev:
Sedan behöver du naturligtvis skärm, tangentbord, mus, högtalare, headset, kylskåp för Coke, stol, skrivbord, kanske dubbla skärmar osv osv :)
Router, NAS, UPS, närverksdragning, extra switchar för LAN partyn kommer åxå på listan:D
Tack för alla era svar, jag läser och tar till mig all info jag kan, mer frågor lär komma :-)
När det gäller kringutrustning så har jag en 1GB switch samt CAT6 draget till nästan alla rum + trådlöst så LAN-partyt tror jag är lugnt...
Men som sagt all fokus ligger på själva datorn nu och jag har skruvat och satt ihop datorer tidigare så det är inte alls främmande men det var ett tag sedan.. (Visst kör man fortfarande installationen av Windows 3.11 med disketter :cool:)

Budget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.