30_spackel_torrsprickor.JPG
I går fick jag lite tid över för snickeri igen. Det kemiska träet hade då stelnat ordentligt :) Men som allt spackel hade det dragit ihop sig. Det har släppt från ena kanten och sjunkit ihop på mitten. Så jag fyllde på med ännu mer spackel. Den här gången drog jag inte av spacklet slätt mot skivan, utan lämnade lite extra som jag får slipa bort sen för att inte riskera att det blir någon grop när det torkar.

31_spackel_undersidan.JPG
Jag spacklade även skarvarna mellan listbitarna på undersidan. La också en sträng med trä mellan skiva och list. Tanken var att få en mjukare övergång mellan skiva och list. Men resultatet blev värdelöst och egentligen är det väl knappt någon mening - det är ju på undersidan. Det var väldigt svårt att komma åt att släta till spacklet där också. Enklast hade nog varit att dra med fingret, men det sätter sig jättehårt i huden och är väldigt svårt att tvätta bort, så jag gjorde inte det.

Var ute i kväll och slipade spackel i pannlampans sken :) Blev jättebra på ovansidan av skivan! :) Körde med 60-papper, så det gick fort att slipa slätt. Ska ta med 120 också när jag har dagsljus så jag ser repor ordentligt.

På undersidan var det värre. "Avfasningen" mellan list och skiva är fruktansvärd. Det kommer bli mycket slipning där...

När jag drog med fingertopparna över skivan för att känna hur min spackling/slipning blev kände jag att skivan inte är direkt plan... Kändes ganska vågig bitvis. Dessutom kändes en del limskarvar rätt tydliga. Sen är det totalt tre knaggar som var spruckna som jag har fått plocka bort och fylla igen med kemiskt trä. Man får väl vad man betalar för - var ju den absolut billigaste stavlimmade skivan jag kunde hitta :)

Redigerat:
Ser snyggt ut! Ska bli spännande att få se det färdiga resultatet.

Tack! Det tycker jag också det ska bli :)

Satsar på att komma ut en runda i kväll och köra lite med fräsen på undersidan. Men jag lovar inget...

32_fasad_undersida.jpg
Listen jag har använt för att skivan ska se tjockare ut har en fasad kant. Men där jag har rundat av hörnen på skivan har jag sågat bort fasningen på listen. Jag plockade fram mina frässtål och tog avrundningsstålet med minst radie (6,nånting millimeter har jag för mig) och gick ut till skivan. Jag insåg då att det stålet hade alldeles för stor radie. Jag vill inte ha så mycket avfasning på undersidan. Tycker nästan den på listen är lite för stor. Så jag ville definitivt inte köra den större med min fräs. "Vad gör jag nu?" tänkte jag. Följt av "Får väl testa att göra det för hand då.". Tänkt och gjort - jag tog fram slipkloss och 60-papper. Det gick mycket över förväntan! Jag blev väldigt nöjd med resultatet :)

33_spricka_i_skarv.jpg
När jag var ute och kladdade med det kemiska träet för någon dag sedan försökte jag trycka ner lite i skarvarna mellan listbitarna på undersidan av skivan. Men när jag nu har slipat till det och skivan har fått ligga någon dag så har det börjat spricka upp. Hur ska jag göra för att fylla igen sprickan? Det största hålet/gropen som syns på bilden är inte ens en millimeter i diameter.

tlundberg skrev:
Det var väldigt svårt att komma åt att släta till spacklet där också. Enklast hade nog varit att dra med fingret, men det sätter sig jättehårt i huden och är väldigt svårt att tvätta bort, så jag gjorde inte det.
Ett tips här är billiga vinylhandskar (tänk latexhandskar fast utan latex) som säljs lite här och där i storpack. De är praktiska vid allt möjligt kladdande.

ja, det hade varit en bra idé :)

få se det färdiga resultatet då såhär 7 år senare!

• Gilla
gmange och 1 till
  • Laddar…
Hemmakontor med vitt skrivbord, laptop, spelkontroller, och en Nerf-blaster på en stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
frma71 och 4 till
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
[bild]
Haha förväntade mig knappt svar på en 7 år gammal tråd, än mindre på bara 3 minuter :D
Snyggt!

• Gilla
PH72 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.