Visste inte riktigt vad jag skulle kalla tråden... Datorbänkskiva, datorbordsskiva, datorbardisk? Alternativen är många. Men det handlar i alla fall om en skiva att ställa datorn på, upphängd på konsoler i bardiskhöjd.
Utgångsmaterialet är en 2400x600x18 stavlimmad furuskiva från Rusta och två 8x33 lister från Byggmax med okänd längd.
Tanken med listen är att sätta den längs med hela synliga ytterkanten av skivan, på undersidan. På så sätt får jag skivan till att se tjockare ut. Jag tycker det ser lite billigt ut med bara skivans tjocklek. Några millimeter extra ger ett mycket gedignare intryck, tycker jag.

Börjar med att rita och kapa skivan i rätt längd

Ska ha ganska stor radie på mina hörn. Listbitarna snedsågas på känn och passas in. Jag har inte räknat något på längd och vinklar, utan höftar fram hur långa bitarna ska vara och vilken vinkel de ska sågas med.

Varje bit ska limmas och spikas.

Spikarna jag hade hemma var för långa (4cm totallängd tror jag, kanske 5cm).

Men längden justerades lätt med en hovtång. Största problemet var att hitta båda spikhalvorna efter de hade knäppt iväg när jag klippte dem.

En bit limmad och spikad. Jag har inte så många tvingar, så jag spikar dels för att hålla tryck på limmet medan det torkar och dels för att få en hållbarare fog mellan list och skiva.

Här är en hel hörna limmad och spikad (motstående hörna mot vad jag jobbat på i tidigare bilder).

När båda hörnorna var gjorda skulle listen längs med långsidan passas in. Här är den lite för lång, så jag fick slipa ner ena kanten lite till.

Jag slipar med sandpapper och slipkloss (i kork). Jag tycker det är väldigt svårt att slipa helt rakt. Det vill gärna ta mer i ytterkanterna och mindre på mitten, så utan blir bågformad och inte rak som jag vill ha den. Så det blir svårt att få den där exakta passformen.
Utgångsmaterialet är en 2400x600x18 stavlimmad furuskiva från Rusta och två 8x33 lister från Byggmax med okänd längd.
Tanken med listen är att sätta den längs med hela synliga ytterkanten av skivan, på undersidan. På så sätt får jag skivan till att se tjockare ut. Jag tycker det ser lite billigt ut med bara skivans tjocklek. Några millimeter extra ger ett mycket gedignare intryck, tycker jag.

Börjar med att rita och kapa skivan i rätt längd

Ska ha ganska stor radie på mina hörn. Listbitarna snedsågas på känn och passas in. Jag har inte räknat något på längd och vinklar, utan höftar fram hur långa bitarna ska vara och vilken vinkel de ska sågas med.

Varje bit ska limmas och spikas.

Spikarna jag hade hemma var för långa (4cm totallängd tror jag, kanske 5cm).

Men längden justerades lätt med en hovtång. Största problemet var att hitta båda spikhalvorna efter de hade knäppt iväg när jag klippte dem.

En bit limmad och spikad. Jag har inte så många tvingar, så jag spikar dels för att hålla tryck på limmet medan det torkar och dels för att få en hållbarare fog mellan list och skiva.

Här är en hel hörna limmad och spikad (motstående hörna mot vad jag jobbat på i tidigare bilder).

När båda hörnorna var gjorda skulle listen längs med långsidan passas in. Här är den lite för lång, så jag fick slipa ner ena kanten lite till.

Jag slipar med sandpapper och slipkloss (i kork). Jag tycker det är väldigt svårt att slipa helt rakt. Det vill gärna ta mer i ytterkanterna och mindre på mitten, så utan blir bågformad och inte rak som jag vill ha den. Så det blir svårt att få den där exakta passformen.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer

Nu är sista listbiten limmad och spikad. På fotot ser ni även nästan alla de verktyg jag har använt. Det är en snabbtving från Harald-Nyborg (den röda), en snabbtving från Jem&Fix (gul) och en skruvtving som är arvegods från farmor. Sandpapper 60 och slipkloss i kork. Byggpenna och fogsvans från Byggmax och en vinkelhake från Hultafors.

"Passaren" jag använde för att rita ut radien och hammaren som jag hittade i ett av uthuset när vi flyttade in här.

"Snöre och penna"-lösningen jag använt när jag ritade hörnen första gången kändes inte tillräckligt noggrann. Radien ändrades med +/-5mm beroende på hur jag vinklade pennan, och jag litade inte på att jag skulle lyckas hålla pennan exakt rakt hela tiden. Så jag fick komma på en ny lösning till när jag skulle rita upp linjen att såga efter.
Jag tog en lagom lång träbit och spikade i en spik. Detta fick bli centrumspik.

Jag mätte sen från centrumspiken och gjorde en markering på rätt avstånd. Egentligen skulle jag sen velat spika från samma sida som jag spikade centrumspiken, för att få en spets att rista med, men jag hade aldrig lyckats spika så rakt att spiken kom ut på rätt avstånd på andra sidan brädan. Så jag fick spika från fel håll och sen fixa till en spets efteråt.

Närbild på den avklippta spiken så att jag fick något vasst att ritsa med.
(Jag blev imponerad av min kamera som kunde ta en så här skarp närbild!

Jag fyllde sen i ritsspåret med pennan för att det skulle synas tydligare när jag sågade sen.

Jag sågade hörnen efter linjen med en sticksåg.

Jag blev nöjd med resultatet sett från sidan. Skivan ser tjockare ut, och skarven mellan de olika listbitarna syns förvånansvärt lite.

Det var riktigt trögt att såga. Antar att bladet är väldigt slött. Fick ta i med båda händerna för att komma igenom sista biten. Tyvärr tappade jag då kontrollen på hur jag vinklade sågen och råkade vinkla in den lite

Närbild ovanifrån på sågningen. Första gången jag precisionssågar med en sticksåg, så jag vågade inte köra så nära. Plattan/foten på sticksågen ha lämnade märken efter sig

Sticksågen med blad har jag lånat av pappa. Raspen är arvegods från farmor. Med hjälp av raspen gick det fort att ta bort det sista in till sträcket som jag inte vågade såga bort med sticksågen.

Ena spiken här tycker jag sitter för nära kanten. Vill inte riskera att köra in i den sen med fräsen. Så jag gjorde små hål bredvid spiken med hjälp av en annan spik för att jag skulle kunna få tag med hovtången.

Med tanke på hur hårt de här små bitarna sitter på den bortsågade delen är jag rätt så övertygad om att spikarna jag har använt är helt överflödiga ur hållfasthetssynpunkt.

Här syns det hur mycket tjockare skivan ser ut med listen på plats. Skivan är 18mm och listen är 8mm.

Furuskivan flisade ur lite när jag raspade kanten.

Mitt på skivan såg jag att det var en lös knagg som jag plockade bort. Hade jag sett det från början så hade jag så klart vänt på skivan så att knaggen kom på undersidan. Så nu har jag ett fyra centimeter långt och 5mm djupt hål i skivan
Hur lagar jag bäst kanten (som sen ska fräsas)? Hur fyller jag bäst igen hålet efter knaggen? Skivan ska målas heltäckande vit och klarlackas.
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Jag hade nog kört på vanligt spackel... Gällande kanten så får du väl fräsa den först och sen laga för annars kommer det nog inte gå så bra. Spackel kan ju alltid spricka men det är nog risken du får ta. Om inte någon annan kommer med ett annat bättre förslag 
Ja, knagghålet kan jag väl kanske tänka mig att spackla. Får ta det i några omgångar bara. Tror ni att spacklet fäster i hålet? En knagg är ju ganska rik med kåda.
Kanten är jag orolig för. Tror du att spacklet håller? Det smulas ju sönder så lätt!
Kanten är jag orolig för. Tror du att spacklet håller? Det smulas ju sönder så lätt!
Känns som ett sådär beslut att köra på Biltemas variant just nu
Fyllde hålen i gårkväll, fortfarande inte torkat, ca 20 timmar senare. Står att torktiden är 30min på tuben. Inte ens det jag bara la en millimeter tjockt har torkat helt.
Jag blir allt lite orolig att jag gjort något fel med det kemiska träet.

Här har jag satt in det i min fogpistol. Tyvärr var tuben med trät lite för grov och passade inte helt i fogpistolen.

Det kemiska träet uttryckt i ett hål.

Och här är instruktionerna som står på tuben. Är det något jag kan ha missat? Det står ju något om ett blandarmunstycke. Det är ju så klart pipen jag har skruvat dit, men frågan är ju vad det är som ska blandas...
Några idéer om vad jag kan ha gjort för fel?

Här har jag satt in det i min fogpistol. Tyvärr var tuben med trät lite för grov och passade inte helt i fogpistolen.

Det kemiska träet uttryckt i ett hål.

Och här är instruktionerna som står på tuben. Är det något jag kan ha missat? Det står ju något om ett blandarmunstycke. Det är ju så klart pipen jag har skruvat dit, men frågan är ju vad det är som ska blandas...
Några idéer om vad jag kan ha gjort för fel?
Produkter som diskuteras: "fogpistol"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Nej, du verkar ha gjort rätt. Min gissning är att patronen innehåller båda komponenterna, dvs både bas och härdare. De skall blandas i blandningsmunstycket när man pressar ut produkten. Min gissning är att det varit en luftbubbla i härdaren, vilket har gjort att det inte kom med härdare i tillräcklig mängd. Detta är bara en gissning. Plastic Paddings produkt kommer på en klassisk tub, och man får blanda själv. Då vet man om man har haft i härdaren. Jag tycker att PP: s produkt är lite för snabb ibland.
Kratsa ur spacklet och tvätta med aceton. Testa att spacklet härdar ordentligt innan du spacklar igen. Det står något om 2-3 g på tuben.
Kratsa ur spacklet och tvätta med aceton. Testa att spacklet härdar ordentligt innan du spacklar igen. Det står något om 2-3 g på tuben.
Nu är jag tillbaks från semestern, och jag har hunnit kolla lite på det kemiska träet. Skruvade loss munstycket/pipen och pillade bort lite halvhärdat trä. Då såg jag tydligt hur det fungerar!

Det är alltså en mindre tub med härdare inuti den större med bassubstansen.
Problemet är att man inte kan trycka ut bara lite för att se om det härdar, och sen fortstätta om det fungerade, för då har det ju även härdat i munstycket... I så fall får man slänga det och ta ett nytt (följer med två i förpackningen). Går att köpa till tio extra munstycken för 30kr. Det har jag gjort nu.
Smidigt att inte själv behöva fundera på att få rätt mängder av bas och härdare, men tyvärr lite väl mycket spill om man bara behöver lite åt gången

Det är alltså en mindre tub med härdare inuti den större med bassubstansen.
Problemet är att man inte kan trycka ut bara lite för att se om det härdar, och sen fortstätta om det fungerade, för då har det ju även härdat i munstycket... I så fall får man slänga det och ta ett nytt (följer med två i förpackningen). Går att köpa till tio extra munstycken för 30kr. Det har jag gjort nu.
Smidigt att inte själv behöva fundera på att få rätt mängder av bas och härdare, men tyvärr lite väl mycket spill om man bara behöver lite åt gången