1 286 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Dator till hemmabio via Cat6
Hej
Vill kunna koppla min kraftfulla stationära dator som jag har i arbetsrummet till hembio-anläggningen som står 2 våningar ner.
Undrar hur många Cat6-kablar som krävs för detta samt vilken utrustning som behövs i ändarna. Vill kunna ha bild (full-hd), ljud samt mus/tb.
/Mats_I
Vill kunna koppla min kraftfulla stationära dator som jag har i arbetsrummet till hembio-anläggningen som står 2 våningar ner.
Undrar hur många Cat6-kablar som krävs för detta samt vilken utrustning som behövs i ändarna. Vill kunna ha bild (full-hd), ljud samt mus/tb.
/Mats_I
En räcker gott, det går att skicka väldigt mycket data genom cat 6 om det är kontakterat korrekt.
Men om du ändå gör omaket och drar kablage så skulle jag lätt dra 2 st, "bara utifall att" du kommer på fler användningsområden längre fram,. .. kostar nästan inget extra när man ändå gör jobbet liksom...
Men om du ändå gör omaket och drar kablage så skulle jag lätt dra 2 st, "bara utifall att" du kommer på fler användningsområden längre fram,. .. kostar nästan inget extra när man ändå gör jobbet liksom...
All väsentlig information saknas egentligen för att svara på frågorna.
Möjligen ska du köpa en popcorn hour eller en tvix i hembio-rummer, alternativt ska du använda "den kraftfulla datorn" två våningar upp. Å andra sidan har du ju en "hembio-anläggning" 2 våningar ner. Kanske använda den?
"Hur många Cat6-kablar" som behövs är också helt obegripligt. Svaret är en (1) om du ska använda arbetsrumsdatorn som server, och streama filmen via en tvix eller popcorn hour. Om du ska använda "kraften" i din "kraftfulla dator" att spela upp med, så behöver du noll Cat6 kablar. Då lär du behöva en (1) lång DVI/HDMI-kabel. Och det kanske är svaret eftersom du vill ha "mus/tb",
Men allt blir bara gissningslekar utan mer input om vad du har för krav samt utrustning sen tidigare...
Möjligen ska du köpa en popcorn hour eller en tvix i hembio-rummer, alternativt ska du använda "den kraftfulla datorn" två våningar upp. Å andra sidan har du ju en "hembio-anläggning" 2 våningar ner. Kanske använda den?
"Hur många Cat6-kablar" som behövs är också helt obegripligt. Svaret är en (1) om du ska använda arbetsrumsdatorn som server, och streama filmen via en tvix eller popcorn hour. Om du ska använda "kraften" i din "kraftfulla dator" att spela upp med, så behöver du noll Cat6 kablar. Då lär du behöva en (1) lång DVI/HDMI-kabel. Och det kanske är svaret eftersom du vill ha "mus/tb",
Men allt blir bara gissningslekar utan mer input om vad du har för krav samt utrustning sen tidigare...
I princip vill jag kunna sitta i soffan med mus och tangentbord och använda datorn precis som jag gör framför den, bara att den står två våningar upp. Film streamar jag redan till min PS3.bjogul skrev:All väsentlig information saknas egentligen för att svara på frågorna.
Möjligen ska du köpa en popcorn hour eller en tvix i hembio-rummer, alternativt ska du använda "den kraftfulla datorn" två våningar upp. Å andra sidan har du ju en "hembio-anläggning" 2 våningar ner. Kanske använda den?
"Hur många Cat6-kablar" som behövs är också helt obegripligt. Svaret är en (1) om du ska använda arbetsrumsdatorn som server, och streama filmen via en tvix eller popcorn hour. Om du ska använda "kraften" i din "kraftfulla dator" att spela upp med, så behöver du noll Cat6 kablar. Då lär du behöva en (1) lång DVI/HDMI-kabel. Och det kanske är svaret eftersom du vill ha "mus/tb",
Men allt blir bara gissningslekar utan mer input om vad du har för krav samt utrustning sen tidigare...
Att jag inte vill ha en superlång HDMI-kabel är ju för att de är så styva och helt enkelt blir knepiga att dra ut ur ett rum, genom en hall, ner för två trappor och genom ett helt rum till.
Har kollat lite på dessa produkter hittils;
http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=5529
http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=8081
Men jag har ingen om hur bra de är eller om de är prisvärda. I fallet ovan krävs ju totalt tre Cat6-kablar.
Hej,
En enkel fråga är om det inte blir billigare att köpa en ny dator till rummet? Du är ju redan uppe i ca9-10 000 på den lösningen med Gefen grejjorna. Hur snabb (läs dyr) dator behöver du för att spela upp något som den "stora" datorn har på sin "server"
En enkel fråga är om det inte blir billigare att köpa en ny dator till rummet? Du är ju redan uppe i ca9-10 000 på den lösningen med Gefen grejjorna. Hur snabb (läs dyr) dator behöver du för att spela upp något som den "stora" datorn har på sin "server"
Klicka här för att svara