Håller på och bygger det sista på min spridarbänk och behöver en strömkälla för å slippa batteri.
För att kunna driva 4st spridare på 2.7ohm så behöver jag lite norr om 200w @12Vdc.
Kan jag använda ett nätagg från en pc?
Tex denna: https://www.netonnet.se/art/nosecti...ue7_CZdcxYyAj5hJitbN8ENpGcqp4SCIaApu4EALw_wcB
Den specar max 38A på +12V, dvs 456w.
Pryttlarna i panelen drar mA så den förbrukningen kan vi bortse ifrån.
Bränsletryck kommer skötas via tryckluft så ingen soppapump som slukar ström heller.
Eller tips på annan strömkälla som inte ruinerar en..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna driva 4st spridare på 2.7ohm så behöver jag lite norr om 200w @12Vdc.
Kan jag använda ett nätagg från en pc?
Tex denna: https://www.netonnet.se/art/nosecti...ue7_CZdcxYyAj5hJitbN8ENpGcqp4SCIaApu4EALw_wcB
Den specar max 38A på +12V, dvs 456w.
Pryttlarna i panelen drar mA så den förbrukningen kan vi bortse ifrån.
Bränsletryck kommer skötas via tryckluft så ingen soppapump som slukar ström heller.
Eller tips på annan strömkälla som inte ruinerar en..
Datornätagg drivs av 220v, går det så behöver du en omvandlare med. ger inte generatorn i bilen 12v redan?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Äldre nätagg kan ha lika mycket kräm på 3,3 och 5 volt, så ska du dra mycket på 12 volt linan kan ett något nyare aggregat vara bra... Samtidigt så är ju 200 watt inte så överdrivet mycket ...
Jag tror jag har något nätagg som ligger och skräpar om du vill ha ett...
Jag tror jag har något nätagg som ligger och skräpar om du vill ha ett...
Ja jag läste det att i äldre aggregat så var det mer kräm på 5V sidan än 12V, nu är det tvärtom.
Bara det går att klura ut vilken bygling som skall göras så är det en bra lösning för en strömbrytare
Och ja, ja vill alltså driva testbänken med 230V AC, men bänken kräver 12V DC
Bara det går att klura ut vilken bygling som skall göras så är det en bra lösning för en strömbrytare
Och ja, ja vill alltså driva testbänken med 230V AC, men bänken kräver 12V DC
Kan du få fram nån form av id på aggregatet så jag kan utöva min Google Fu @Dan_Johansson så kan det absolut vara intressant 

Ja det var det. Kollade nu på mitt aggregat som driver lambdan på vedpannan. Grön o svart. Kikar man in på kretskortet där grön går ner står det "on/off" i klartext till o med.L LantbrukarN skrev:
Endera sätter man en strömbrytare mellan grön o svart för av/på eller så byglar man så går aggregatet så fort nätsladden är i.
Elskrotbingen på jobbet har fått släppt ifrån sig ett antal sånna datornätaggregat till den egna bra å ha lådan.
5volt är också bra att ha om man vill köra div givare löst och testa. De tänd o bränslesystem jag pillat i har fått 5V från styrenheten i fordonet och returnerat 0-5V i signalledningen.
Jag använder ett pc-agg för att driva laddare till RC-batterier. Det är helt riktigt grön-svart som ska byglas.
Kolla däremot att ditt tänkta nätaggregat levererar den ström du behöver på en rail, det finns aggregat som har +12v uppdelat på 2 rails.
Kolla däremot att ditt tänkta nätaggregat levererar den ström du behöver på en rail, det finns aggregat som har +12v uppdelat på 2 rails.
Det finns ju gott om 12V dc nätaggregat att köpa på div kinasidor. Fördelen med ett rent nätaggregat kan vara att det i många fall är justerbart 12-14V.
Nackdelen är en inte helt obefogad rädsla att elsäkerhet som isolationsavstånd och separerade hög och lågspänningssidor är gravt åsidosatt.
Där känns ju PC aggregatet säkrare tycker nog jag.
Nackdelen är en inte helt obefogad rädsla att elsäkerhet som isolationsavstånd och separerade hög och lågspänningssidor är gravt åsidosatt.
Där känns ju PC aggregatet säkrare tycker nog jag.
Jag hittade några bilder från när jag byggde om mitt nätaggregat. (Lödde bort 3.3/5V samt annat onödigt från ATX-kontakten)
På den andra bilden gjorde jag byglingen av den gröna, på insidan av höljet. Avslutningsvis installerade jag några banankontakter att ansluta laddaren med.
På den andra bilden gjorde jag byglingen av den gröna, på insidan av höljet. Avslutningsvis installerade jag några banankontakter att ansluta laddaren med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja det har jag också funderat på om det kan funka?MrJay skrev:
Men frågan är om man kan bygla utgångarna? Det brukar vara 3 st.
Vore fint om man kan bygla dessa utgångar isf.J JBir skrev:
För 400:- tycker jag inte det är värt att chansa på kinesium, orkar inte vänta så länge heller.. Lite för ofta man får DOA också..B Bjober skrev: