H hempularen skrev:
Det där med personal räntan på SEB låter konstigt. Har en nära släkting som arbetar där. Han ligger på typ0,25% om jag fattat rätt. Men så blir det förmånsskatt på det. Kanske är olika i olika befattningar.
En personalränta på 0,25% blir i själva verket en ränta på typ 1,25% med förmånsskatt. Det är väldigt krångligt att räkna på detta, men det är långt ifrån så förmånligt som många tror. Om du Googlar så kan du hitta en del artiklar om detta på nätet.

Hemmakatten
yonna yonna skrev:
Bankerna är inte kloka! Jag har vettig livslång pension - de går efter knepiga mallar. Jag ska ialla fall checka DB
Det är knepigt, ja. Den"livsånga" pensionen företagen annonserar och lockar med är verkligen inte livslång utan i verkligheten bara 20 år, fram tills man är 85 år. Har du, yonna, verkligen studerat deras klausuler?

Vi har livslånga, verkligen livslånga pensioner, men det kostade en hel del. Är du helt säkert på att det banken verkligen räknar med "livslånga" garantier verkligen menar livslångt.

De flesta i branschen vet och förstår att det de menar/,skriver med livsllångt är inte mer än 20 år/,fram till 85.

Och nej! Tro mig inte! Bara googla om detta.

Tyvärr, äldre människor i vårt samhälle har det svårt att bli välkomna.

Oavsett, så ser bankerna på återbetalningsförmågan. En ok pension är inte okej för banken.

Redigerat:
Nu är jag sen på denna då det är en gammal tråd men tänkte ändå dela med mig av min erfarenhet. Jag är medlem i ett fackförbund kopplat till Saco och band hela bolånet under våren 2021 på tre år på ränta 1,18%. Har inte behövt flytta över några andra banktjänster dit. Inga kostnader utöver räntan. Mycket nöjd. De har samma erbjudande nu men på ränta 1,28% istället.

Jag vill passa på att varna folk att dela upp sitt lån i olika delar. Detta är endast ett sätt för banken att kunna hålla dig kvar. Känner till folk som bundit lån på 3, 5 och 10 år till bra ränta, alltså delat upp lånet i olika delar. Vad tror ni händer efter 5 år? Banken kan sätta skyhög ränta. Du är ändå fast med ditt bundna lån på 10 år i fem år till. Såvida du inte vill betala hög ränteskillnadsersättning för att kunna byta bank. Dela aldrig upp lånet på det sättet!

• Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.