6 141 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Danska modemagnaten bygger "fet" husbåt rekordsnabbt med svenska byggare – Grand Designs
En fundering jag hade efter programmet var det här med betongpontonerna som man sen direkt monterade träsyll på utan mellanskikt. Här hemma är man hysteriskt orolig för dränering och minsta fukt mot betongplattan där varenda besiktningsman får hjärtsnurp om det är jord mot plattan för en rabatt eller liknande, här guppar hela plattan runt i oändligt med vatten...
Glömde not
Undrar om ägare till villahusen i Kalmar är lika oroliga då det jag var inne i hade källardel.😉Hubbe73 skrev:
En fundering jag hade efter programmet var det här med betongpontonerna som man sen direkt monterade träsyll på utan mellanskikt. Här hemma är man hysteriskt orolig för dränering och minsta fukt mot betongplattan där varenda besiktningsman får hjärtsnurp om det är jord mot plattan för en rabatt eller liknande, här guppar hela plattan runt i oändligt med vatten...
Finns ju en begränsning i betongens kapillärkraft. Den suger inte hur långt upp som helst. Syllen kan, och är sannolikt, monterad mot betong som är torr.Hubbe73 skrev:
En fundering jag hade efter programmet var det här med betongpontonerna som man sen direkt monterade träsyll på utan mellanskikt. Här hemma är man hysteriskt orolig för dränering och minsta fukt mot betongplattan där varenda besiktningsman får hjärtsnurp om det är jord mot plattan för en rabatt eller liknande, här guppar hela plattan runt i oändligt med vatten...
Utan att veta så håller jag med. Men kanske har de tankar men de visade sig vara för små => tvugna att addera? Tycker också att IBC tanken kändes "tillfällig"krillek skrev:
Förstår inte varför taket inte utnyttjas som terrass.
För att vara designer/estet med feta resurser så var inredningen rätt tafflig.
Som någon annan var inne på, märkligt att husbåten inte var förberedd med smarta lösningar för att balansera, höja eller sänka utan istället vara främst beroende av hur massa placeras…
För att vara designer/estet med feta resurser så var inredningen rätt tafflig.
Som någon annan var inne på, märkligt att husbåten inte var förberedd med smarta lösningar för att balansera, höja eller sänka utan istället vara främst beroende av hur massa placeras…
Blir lätt så när det är första husbåten som byggs. Alla var ju "noviser" med att bygga husbåt.A Armstrong skrev:
Håller med om att det hade varit häftigt med en altan på taket.
Tänker att man som erfaren arkitekt isåfall gör grundlig research gällande problemställningar och lösningar när man ger sig in i något helt nytt.R roli skrev:
Gällande takterrass så kan jag tänka mig att det slopades av estetiska skäl. Har svårt att tänka mig att de aldrig tänkte tanken. Själv hade jag valt takterrass alla dar i veckan.
Jsg tyckte han pratade om att det skulle bli den absolut finaste husbåten? Hur i hela helsike kan man tycka att en fraktcontainer är det finaste i byggnadsväg.
Enligt mig är det den absolut fulaste husbåt jag någonsin sett.
Sen denna arkitekt som pratade om denna otroliga utmaning att bygga på vatten.
Alltså, vad är problemet. På många sätt är det ju enklare än att bygga på land.
Sist men inte minst. Det handlar om en värlsberömd modemagnat. Han bor i en 12-rumslägenhet i centrala köpenhamn, och ska då flytta till "världens finaste husbåt" som kostar otroliga 11-12mijoner kronor. Det känns som han måste sålt sin lägenhet för det 10-dubbla.
Enligt mig är det den absolut fulaste husbåt jag någonsin sett.
Sen denna arkitekt som pratade om denna otroliga utmaning att bygga på vatten.
Alltså, vad är problemet. På många sätt är det ju enklare än att bygga på land.
Sist men inte minst. Det handlar om en värlsberömd modemagnat. Han bor i en 12-rumslägenhet i centrala köpenhamn, och ska då flytta till "världens finaste husbåt" som kostar otroliga 11-12mijoner kronor. Det känns som han måste sålt sin lägenhet för det 10-dubbla.
