Hejsan, upptäckte nu att fjärrvärmen stod och gick hela tiden. Det verkar vara varmvatten regulatorn som inte stänger. Om man känner på rören så är det den kretsen som är varm.
Om man skulle skruva av den övre delen och prova att ta bort brickan som dom förslår i service vägledningen???
Är det vatten i den övre delen?
Skall man hålla i mot på motsvarande mutter under? Finns det risk att man vrider sönder alltihopa ?
Alla tips mottages, eller är det ringa röris som gäller?
Tack på förhand
Om man skulle skruva av den övre delen och prova att ta bort brickan som dom förslår i service vägledningen???
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall man hålla i mot på motsvarande mutter under? Finns det risk att man vrider sönder alltihopa ?
Tack på förhand
Demmpa skrev:
Det finns en varmhållningsfunktion som ligger på ca 42 grader om jag inte kommer ihåg fel, ( finns nog ett justerings shims under undre muttern ) sommartid då det inte finns värmebehov i huset så skulle fjärrvärmerören bli kalla med påföljd att varmvattnet skulle ta lång tid att få upp värmen på samt att kulvertrören bli kalla om inget rundflöde fanns.S Surte77 skrev:Hejsan, upptäckte nu att fjärrvärmen stod och gick hela tiden. Det verkar vara varmvatten regulatorn som inte stänger. Om man känner på rören så är det den kretsen som är varm.
[bild]
Tack på förhand
Ja det var min tanke också att det kunde vara nått grundflöde. Fjärrvärme bolagets tekniker trodde inte det funkade så när jag snacka med dom i telefon.
Tittar man på värmemätaren så är det 5 liter i timmen, men inga kW. Spolar man varmvatten så går kW upp direkt.
Så det kanske är exakt så det skall funka .... 🤔
Tittar man på värmemätaren så är det 5 liter i timmen, men inga kW. Spolar man varmvatten så går kW upp direkt.
När jag jobbade med fjärrvärme så sattes det in ett antal AVTQ ,, ventilen jobbar med differanstryck . Så fort du öppnar varmvattenkranen och vattenflöde finns ,,, öpnnar AVTQ ventilen för att tillverka varmvatten. Därför måste ett varmhållningsflöde finnas in till fjärrvärmecentralen..S Surte77 skrev:Ja det var min tanke också att det kunde vara nått grundflöde. Fjärrvärme bolagets tekniker trodde inte det funkade så när jag snacka med dom i telefon.
Följ de smala kopparrören från AVTQ’n till själva styrdelen för varmvattentemperaturen,, den svarta ratten där justerar du temperaturen med,,, skruva in ratten ger varmare vatten ,,,S Surte77 skrev:Ja det var min tanke också att det kunde vara nått grundflöde. Fjärrvärme bolagets tekniker trodde inte det funkade så när jag snacka med dom i telefon.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fäster jag backventilen på Grundfos Unilift KP150?
Vatten & Avlopp -
Plastknapp till Danfoss styrning
Värme allmänt -
Vad kan Danfoss ha haft för regulatormodeller för villapaket 2015?
Värme allmänt -
Elementventil fastnat, kan jag rucka på ventilen med borttagen packbox
Värme allmänt -
Läckande Danfoss AVTQ
Värme allmänt