Ska sätta upp ribbvägg modell Stonewall. Betongvägg så vi reglar upp innan. Det innebär att vi får utrymme bakom på ca 15mm som jag tänkte fylla m nån filt eller isolering för ännu bättre dämpning. Är ju bara tomt utrymme där annars. Vill inte spendera sjuka pengar så hittade bl.a. denna https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljudisoleringsfilt-2000021215
Verkar fylla mina krav men mailade Biltema om huruvida den är säker att använda inomhus vad gäller ämnen o fibrer som ev kan frisättas i luften o skapa allergi eller va skadliga. Men de vill med/kunde inte svara utan skrev ba att 'den är gjord av bomull och polypropylen'. Är denna safe att köra i ett vardagsrum tror ni? Jag har barn osv. Eller har ni andra tips på billigt material som funkar som isolering bakom en ribbvägg? Prestandan är inte superviktig utan jag tänker att detta är lite bonus, bara eftersom utrymmet ändå skapas. Men vill ha nåt material som är säkert och ger en viss effekt iaf. O exv kan skäras eller klippas till. Prisvärt som sagt.
Verkar fylla mina krav men mailade Biltema om huruvida den är säker att använda inomhus vad gäller ämnen o fibrer som ev kan frisättas i luften o skapa allergi eller va skadliga. Men de vill med/kunde inte svara utan skrev ba att 'den är gjord av bomull och polypropylen'. Är denna safe att köra i ett vardagsrum tror ni? Jag har barn osv. Eller har ni andra tips på billigt material som funkar som isolering bakom en ribbvägg? Prestandan är inte superviktig utan jag tänker att detta är lite bonus, bara eftersom utrymmet ändå skapas. Men vill ha nåt material som är säkert och ger en viss effekt iaf. O exv kan skäras eller klippas till. Prisvärt som sagt.
Jag tror du tänker helt rätt. Den där filten är det nog inga problem med. Glasull kan avge urea som den sitter ”öppen” i diverse akustiklösningar som kan lukta lite sådär.
Ljudet kommer gå igenom din ribbvägg, träffa betongen och gå ut genom väggen igen. Ribbväggen kommer bli mer effektiv när det sitter reglad med utrymme bakom. Om du stoppar dit en bit filt kan det bara bli bättre, om än - marginellt.
Filten behöver inte fylla hela utrymmet heller, alltså 15mm.
Så, kör på den där biltemafilten, det blir hur bra som helst!
Jag hade klippt den i våder efter reglarna och häftat fast den på insidan av reglarna med klammerpistol, typ rapid. Biltema har numera anpassat sina klammerpistoler efter rapids mått på klammer, så har du ingen sådan så kan du lungt köpa en sådan plus klammer på biltema när du ändå är där. 6 eller 8 mm borde bli bra.
lycka till, och lägg gärna upp lite bilder på det efter hand
Ljudet kommer gå igenom din ribbvägg, träffa betongen och gå ut genom väggen igen. Ribbväggen kommer bli mer effektiv när det sitter reglad med utrymme bakom. Om du stoppar dit en bit filt kan det bara bli bättre, om än - marginellt.
Filten behöver inte fylla hela utrymmet heller, alltså 15mm.
Så, kör på den där biltemafilten, det blir hur bra som helst!
Jag hade klippt den i våder efter reglarna och häftat fast den på insidan av reglarna med klammerpistol, typ rapid. Biltema har numera anpassat sina klammerpistoler efter rapids mått på klammer, så har du ingen sådan så kan du lungt köpa en sådan plus klammer på biltema när du ändå är där. 6 eller 8 mm borde bli bra.
lycka till, och lägg gärna upp lite bilder på det efter hand
Tack, kul att nån tror på det. Ska absolut fixa bilder sen. Kul att d fanns nån produkt som var sansad för detta. Mkt är så dyrt annars
hej!D doctormirabilis skrev:
Är nyfiken hur det gick med ribbväggen? Och blev det bra ljudisolerat? Jag ska nämligen göra samma sak och försöker bestämma vad jag ska sätta bakom. Aldrig reglat en vägg så det kändes så stort men det kanske är det enklaste för bättre isolering? Funderade på typ Polaric från Silentswede https://www.silentswede.se/dampmatta-ljuddampning-silentswede-polaric-silver-6 men det verkar typ bara krångligare.
//Sara
Det blev bra! Hade jag haft större rum och 'råd' utrymmesmässigt att isolera tjockare bakom hade jag gjort det. O kört typ stenull eller nåt annat. För ju mer desto bättre såklart, vad gäller absorption. Nu ville jag inte bygga ut så mkt från väggen så detta blev bra. Filten var lätt att klippa o även ganska så billig. Körde 15mm reglar vågrätt, 4 st (eller 5?) o remsor av filten i kanalerna som bildades. Sen skruvades akustikpanelen upp med montageskruv. Runt eluttagen gjordes små ramar av eklist. Drog ingen kabel bakom panelen pga behövde inte men om man behöver är det ju lätt och smidigt att göra det.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
oj så fint! Ok men använde du trä eller stålreglar och hur fick du fast dom i betongväggen? Du täckte inte allt med ett lager gips utan satte ribbväggen direkt på reglar/isoleringen? Det jag funderar på är reglar, isolering, enkelgips och sen ribbväggen på det. Kommer vilja ha typ stringskonsoler sen fast på ribbväggen så det måste va stabilt nog för det.D doctormirabilis skrev:Det blev bra! Hade jag haft större rum och 'råd' utrymmesmässigt att isolera tjockare bakom hade jag gjort det. O kört typ stenull eller nåt annat. För ju mer desto bättre såklart, vad gäller absorption. Nu ville jag inte bygga ut så mkt från väggen så detta blev bra. Filten var lätt att klippa o även ganska så billig. Körde 15mm reglar vågrätt, 4 st (eller 5?) o remsor av filten i kanalerna som bildades. Sen skruvades akustikpanelen upp med montageskruv. Runt eluttagen gjordes små ramar av eklist. Drog ingen kabel bakom panelen pga behövde inte men om man behöver är det ju lätt och smidigt att göra det.
Tack, är jättenöjd faktiskt.
Är träregel direkt på betong, borrat o pluggat på förhand som vanligt. Svårast var att anpassa mot tak o golv då vår lgh har ojämna rum o det diffar typ en cm från en sida rummet till annan. Hänger inget tungt på den så vi hade inte det problemet som du har med hyllor. Men jag hade nog inte täckt med gips eller annan skiva, i och med att du då skapar en hård och plan yta utanpå isoleringen bakom akupanelen, vilket lite negerar syftet med isoleringen rent akustiskt.
För att fästa tunga hyllor vet jag inte exakt hur jag skulle gjort men du måste ju skruva konsolerna i reglar eller dylikt såklart. Jag tänker mig eg att det borde räcka faktiskt; att skruva dem i reglarna? String har väl inte så många fästpunkter per hylla heller. Men såklart måste reglarna sättas på en höjd som passar då.
Är träregel direkt på betong, borrat o pluggat på förhand som vanligt. Svårast var att anpassa mot tak o golv då vår lgh har ojämna rum o det diffar typ en cm från en sida rummet till annan. Hänger inget tungt på den så vi hade inte det problemet som du har med hyllor. Men jag hade nog inte täckt med gips eller annan skiva, i och med att du då skapar en hård och plan yta utanpå isoleringen bakom akupanelen, vilket lite negerar syftet med isoleringen rent akustiskt.
För att fästa tunga hyllor vet jag inte exakt hur jag skulle gjort men du måste ju skruva konsolerna i reglar eller dylikt såklart. Jag tänker mig eg att det borde räcka faktiskt; att skruva dem i reglarna? String har väl inte så många fästpunkter per hylla heller. Men såklart måste reglarna sättas på en höjd som passar då.
Edit: för att fästa hyllor lär du behöva betydligt djupare reglar än vi körde, så du kan skruva i ordentliga skruvar som håller.D doctormirabilis skrev:Tack, är jättenöjd faktiskt.
hmm, ja asså det är lite mitt problem, vet inte alls hur jag bäst gör detta. Det är luftburet ljud från grannarnas vardagsrum (dova röster och tv-ljud) jag vill försöka minska (fattar att det inte går att få bort helt mest troligt) och har förstått det som att det då behövs isolerande lager bakom ribbväggen. Men osäker där på hur pass ordentlig isolering jag behöver göra, om jag ”måste” bygga en vägg på väggen eller om det finns andra sätt (har kollat alla möjliga alternativ med dämpfilt, gips, Green glue)?D doctormirabilis skrev:Tack, är jättenöjd faktiskt.
Aha okej, då fattar jag. Du vill dämpa ljud utifrån. Då är det en annan femma. Jag ville förbättra akustiken för min stereo (och även försköna rummet) dvs dämpa reflexer jag själv skapade. Då kanske skivor funkar för dig. Plywood är ju starkt som fan exv? Kolla med ribbväggstillverkare också, de brukar ha tips på montering av t.ex. en tung tv eller liknande.
Ska du ha akupanel på väggen ska du nog ha det för det estetiska dock - är ditt mål endast att dämpa ljud från grannarna - och du vill ha hyllor på väggen - kanske det bara är bäst att regla, isolera och sätta skivor och så att säga bygga en vägg på väggen, och sen måla eller tapetsera den etc? Ist för akupanel.
Tack, vi är supernöjda. Akustikpanelen är helt OK i kvalitet! Eller okej och okej, den är bra skulle jag säga. Det är ju mdf/hdf med ekfanér ovanpå och så är den limmad och häftad i en baksida av styvt filtmaterial. Det släppte lite stickor från kanterna på fanéren till en början men inget nu. Går inte att olja den btw (behövs ej heller) enligt tillverkaren. Eftersom det är fiberskiva innanför fanéren ska man också passa sig om man exv. har hela vägen ned till golvet och sen typ våtmoppar och råkar komma åt ändarna; det kan sluta med att de sväller. Snickaren som hjälpte oss lite rekommenderade att vi körde en spalt nedtill för att undvika detta. Så vi lät dem gå strax nedanför övre kanten av golvsockeln, bara.PASwe skrev:
Då man reglat som vi (på betong) kan man ju inte fästa nåt på väggen heller - om det inte skruvas just där en regel sitter, så det begränsar lite vad man kan sätta upp. Vet man att man ska ha nåt på en viss höjd kanske det är värt att sätta en extra regel där, jag vet inte. Men å andra sidan är ju panelen lite av "grejen", så man vill kanske inte ha för mkt upphängt ändå. Vi har en mindre tavla och en lätt vägglampa bara, och de skruvade jag i regeln, genom den svarta filten på baksidan av akustikpanelen. Behövde inte borra eller nåt - bara att handdra en kort montageskruv rätt in. Det fina med filten på baksidan av panelen är att den "sväljer" hålen ifall du skulle ändra dig och ta bort något.
Innanför panelen körde vi den här filten från Biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../ljudisoleringsfilt-1000-x-2000-mm-2000021215
Skar dem på längden så det blev samma bredd som "kanalerna" som bildades mellan de vågräta träreglarna på betongväggen. Minns inte om vi körde ett varv eller två med filten - tror det var 1 varv. Billig och bra filt (nåt slags lump, typ) och jag tänkte att det blir en liten bonuseffekt av den i alla fall, när det ändå annars bara varit tomt utrymme där under panelen.
Ursäkta om jag nämnt något av detta i tråden tidigare - var ett tag sedan jag skrev i den.
Välkommen med frågor om du har några.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden