Tjenna,

Har idag monterat en kanalfläkt (frånluft) i källaren (skruvad i taket) för att få bort fuktig luft i dusch/tvättstuga samt "dass-lukt" från toan.

Men saken är den att installationen inte blev så lyckad eftersom vibrationerna hörs i vardagsrummet och behöver dämpas eller helst tas bort helt.

Har ni något tips på hur man bäst skall göra??

Exakt vad är det för fläkt?

Har du möjlighet att posta en bild på montaget?

Har aldrig provat Clas-Ohlson fläkten men jag misstänker att det finns fläktar på marknaden som vibrerar mindre.

Hur som helst hade jag i ditt fall satt gummibussningar mellan fläkt och tak och eventuellt också mellan skruv och fläkt.

T
Jodå, Clas i sjöns TDA 160 vibrerar rejält, har haft samma problem.
Vibrationerna leds dels på båda sidorna där spännringarna i metall sitter, och sen vidare via bottenplattan/skruvhålen, sen går också en del vibrationer via spirorören.

Jag lyckades få bort en del vibrationer genom att:
1: Klistra självhäftande pdm list (för fönstertätning) på bottenplattan.
2: Sätta metallbricka + gummibussning på varje skruv (skruvarna får alltså inte ha direktkontakt med bottenplattan i plast)
3:Finns också risk att ditt 100mm flexibla alu-rör transporterar vibrationer. Gör ovanstående 1 och 2 och ha ingen slang ansluten, kör fläkten på olika varvtal och lyssna efter ev vibbar, har du fått bort dessa helt ansluter du sen en kanal åt gången och lyssnar igen.

Skulle även rören vibrera kan du ev ta s.k "dammlist" och klistra runt kanten på själva fläktmotorn innan du ansluter i hållaren och drar fast metallspännena för att få ner oljudet. Ev kan gummi från cykelslang också duga, du får prova dig fram.

Tänk på att varvtalsreglering även kan låta där oljudet då transporteras i själva luftkanalen från motorn som då "brummar extra mycket", kan ev avhjälpas med att du kör ev tyristor på lindningen för högsta hastighet, tror det var 1-2 på sockerbiten om jag minns rätt.

Se slutligen upp med hur spännskruvarna är vinklade om du ev bygger in fläkten, så att du kan komma åt dom för senare ev service (typ rengöring), helst ska skruvskallarna peka åt samma håll som skruvplinten för det elektriska. Fläktbladet får du bort genom centrumskruven-stoppa i diskmaskinen eller kör handdisk vid rengöring, dom brukar rengöras runt vart 2 till vart 3:e år, beroende på sot/damm.

Har nu satt den på väggen istället för i taket samt med små dörrstopp av gummi på vardera sida om fläktinfästningen. Detta minskade ljudet mycket men inte helt.

Skall skaffa en varvtalsreglering eftersom det är lite väl mycket "flås i spisen" och se hur detta beter sig.

Tack för bra postningar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.