nu kan jag bara jämföra med min tidigare sunk-Kärcher som jag tyckte hade god påsekonomi baserat på att påsarna var billiga i inköp. Dock rymde de inget och dessutom så tappade dammsugaren mycket sug när påsarna började fyllas upp. På CTL26:an märker jag inte alls de problemen. Påsarna varar i evigheter eftersom de packas och fylls bra samt påverkar sugkapaciteten tämligen lite. Påsekonomin kommer nog inte bli sämre än på sunk-Kärchern. Jag fasade höga påskostnader och kollade på både cyklon och evighetspåse, något jag nu slutat funderat över. Påsekonomin kommer inte bli sämre än på min gamla Kärcher. Därmed inte sagt att Festools påsar är billiga, det är de INTE!

Är det någon som vet om Nilfisk Altos 25-21 "maskinanslutning" passar till Bosch 19mm utsug utan några andra adaptrar än de som med följer med dammsugarn? Och hur är det med slangen, blir den klumpig eller fungerar det hjälpligt? Såg att Bosch hade en 5m "originalslang" till deras egna dammsugare och undrar om fästet till denna är kompatibelt med Altons? http://www.toolab.se/product.html/bosch-dammsugarslang

Tacksam för snabba svar, ska troligen köpa en i morgon om jag hinner.

De Stijl skrev:
Är det någon som vet om Nilfisk Altos 25-21 "maskinanslutning" passar till Bosch 19mm utsug utan några andra adaptrar än de som med följer med dammsugarn? Och hur är det med slangen, blir den klumpig eller fungerar det hjälpligt? Såg att Bosch hade en 5m "originalslang" till deras egna dammsugare och undrar om fästet till denna är kompatibelt med Altons? [länk]

Tacksam för snabba svar, ska troligen köpa en i morgon om jag hinner.
Jag körde dag 25-21, Bosch 5m slang till TS55. Med silvertejp som stöd o tätning gick det utmärkt.

Den slangen jag har ser inte exakt lika ut som den på ToolAB bilden.

Tackar Nimajneb! Passade Altoslangen också direkt? Hinner tyvärr inte vänta på en Bosch slang för detta arbete.

De Stijl skrev:
Tackar Nimajneb! Passade Altoslangen också direkt? Hinner tyvärr inte vänta på en Bosch slang för detta arbete.
Jag har kört Alto mot TS55 utan Bosch slangen men jag tror jag kopplade ihop det på något knökigt sätt men dammfritt vart det iaf.

Men då det inte finns någon standard här så måste man ha tillgång till Silvertejp

Apropå dammsugare såg jag idag en på Jula, 3000Watt, hette Lavor eller så. På effekten lät det som om den var starkare än de vanliga industridammsugarna.

Någon som vet hur den är jämfört med typ Festool, i sugkraft?

--- Mats ---

Nimajneb skrev:
Jag har kört Alto mot TS55 utan Bosch slangen men jag tror jag kopplade ihop det på något knökigt sätt men dammfritt vart det iaf.

Men då det inte finns någon standard här så måste man ha tillgång till Silvertejp
Jag köpte en Alto 25-21 tidigare i dag. Verktygsanslutningen passade inte klockrent men det gick att med våld pressa på den på utblåset för Excenterslipen dock ej på PMF180an.. så jag kapade "den räfflade delen på verktygsanslutningen. Nu passar både Excenterslipen och multiverktyget. Ska kolla hur det funkar med sticksågen (GST 135 CE) i morgon. Kan bara hålla med alla andra om den urusla bruksanvisningen.. annars verkar kvaliteten bra.

Jag kan skriva ett litet omdöme om hur dammutsuget funkar tillsammans med verktygen om någon så önskar.

De Stijl skrev:
Jag kan skriva ett litet omdöme om hur dammutsuget funkar tillsammans med verktygen om någon så önskar.
Absolut! Ta gärna lite bilder också.

Då ska jag göra det. Det ska bli kul att se hur bra det kommer att fungera!

Majgårdarna
Mats Bengtsson skrev:
Apropå dammsugare såg jag idag en på Jula, 3000Watt, hette Lavor eller så. På effekten lät det som om den var starkare än de vanliga industridammsugarna.

Någon som vet hur den är jämfört med typ Festool, i sugkraft?

--- Mats ---
Jag har en Lavor och suger aska med i pannrummet och den låter som ett reaplan. Man måste ha kåpor på när man använder den q(;^;)p
Denna modell såldes på Clas O för ett par år sedan

Har jobbat mycket (för mycket) för att hinna med att skriva hur det gick med dammsugaren. Nu har det dock lugnat ner sig lite så här kommer den:

Nu en full påse slipdamm senare kan jag bara konstatera att inköpet av grovdammsugare är bland det bästa "verktygsinköp" jag någonsin gjort. Så länge slipning sker av plana ytor såsom väggar, tak, bänkskivor osv är det i stort sett dammfritt. De enda gångerna det dammar är när sliprondellen hamnar utanför materialet tex en bänkskiva. Att sen slipmaskinen sugs mot ytan gör att jag kan stå och enhansdslipa en vägg med helt utsträckt arm över huvudet och det blir fortfarande plant och bra, styrseln förbättras tydligt av dammsugaren. Slangen på Alton (2,5m) är dock i kortaste laget. Jag har en Makita planslip (förutom Bosch excenterslipen) som jag använder för finlir eller när jag behöver slipa hörn, fönsternischer, eller helt enkelt behöver mer kontroll över averkningen. Det roliga med planslipen är att det fortfarande är dammfritt fast slipytan (på maskinen) sticker utanför materialet i fråga. Dock har Makita och Bosch olika maskinanslutningar så den modifikation jag gjorde för att få det att passa med Bosch verktygen funkar inte med Makitan något som jag tror den skulle ha gjort från början. Prövade även grovdammsugaren med sticksågen (och även multimaskinen) men tyckte inte den gjorde någon större nytta där. Kanske missade jag några inställningar eller ytterligare delar till sågen för att det skulle fungera bra hursomhelst så är jag supernöjd!

Som ni kan se på bilden är "verktygsanslutningen" bara kapad. Ska beställa en till "verktygsanslutning" som reservdel och pröva om den passar direkt dvs omodifierad till Makitan.

• Alto.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsuget med dammsugaren kopplda till 135:an tycker jag blir sådär. Definitivt skillnad mellan med och utan utsug men fortfarande hamnar det spån och elände överallt. Dock bör du slå utblåset på 135:an om du kör med utsug.

M
Nimajneb och De Stijl:

-hur upplever ni ljudnivån, tex jämfört med annan damsugare (vilken i så fall)?
-går dammsugaren på fullfart även när farten reduceras på ansluten maskin (slipmaskin, cireklsåg etc)?
-hur tror ni den skulle fungera som hemma dammsugare (bor smått och trångt och behöver kombinera...)?

Den bullrar nog som grovisar allmänt och jämför man med en elux silencexxxx som man nästan måste lägga örat i slangen för att veta om den är igång så är det skillnad.

farten reduceras, har förvisso inte upplevt det som ett större problem men jag vet andra har,

Visst kan den funka hemma men det saknas ju tex vettiga mattmunstycken mm.

M
I annonsen jag hittat så ingår dessa prylar eller menar du att dom inte är speciellt använbara/praktiska?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.