Jag måste snart investera i en dammsugare. Kör för tillfället en gammal Philips Triathlon (!) i verkstaden, men den är väl ingen höjdare för ändamålet. Vilken dammsugare kan vara värd att investera i? Det finns ju ett flertal (Festool, Bosch, Metabo etc.) relativt små maskiner som kanske skulle fungera, men jag har aldrig testat någon av dessa. Lånade dock en Dust Control 2500 när det byggdes i källaren, och med den sög glatt i sig allt från fyrtumsspik till slipdamm!
Mestadels blir det slipdamm och sågspån som sugs och maskinen kommer vanligtvis inte flyttas många meter. Givetvis funderar jag inte på en trefasmaskin, utan en vanlig, enkel 230-voltare!
Bör jag lägga mina surt förvärvade slantar på en DC eller på en sån där liten sugare i ert tycke?
Mestadels blir det slipdamm och sågspån som sugs och maskinen kommer vanligtvis inte flyttas många meter. Givetvis funderar jag inte på en trefasmaskin, utan en vanlig, enkel 230-voltare!
Bör jag lägga mina surt förvärvade slantar på en DC eller på en sån där liten sugare i ert tycke?
Det är så illa att det finns tre behov:Fluxor skrev:Jag måste snart investera i en dammsugare. Kör för tillfället en gammal Philips Triathlon (!) i verkstaden, men den är väl ingen höjdare för ändamålet. Vilken dammsugare kan vara värd att investera i? Det finns ju ett flertal (Festool, Bosch, Metabo etc.) relativt små maskiner som kanske skulle fungera, men jag har aldrig testat någon av dessa. Lånade dock en Dust Control 2500 när det byggdes i källaren, och med den sög glatt i sig allt från fyrtumsspik till slipdamm!
1. Dammsug som du tar upp, att med kraft suga i sig lagom små partiklar, typiskt bra för en massa småverktyg
2. Spånsug, behövs inte förrän man fått tag på en del kraftigare verktyg som lämnar större spån efter sig (typiskt hyvel, ...)
3. Det som tog lång tid innan jag förstod och som till en del ingår i en dust control om jag minns rätt: luftrenare. Vare sig dammsugaren eller spånsugen är bra för detta.
En spånsug med riktigt bra filter gör mycket mer nytta än en dammsugare med bra filter, men normalt sett har spånsugen sämre filter.
--- Mats ---
Jag tycker definitivt du ska investera i en dyrare dammsugare. Inte för att de är just dyrare utan för att de är så enormt mycket bättre än billigt junk. Alla Kärchers och Nilfisk/Altos hobbymodeller för upp till säg 2kkr är rena skämtet i mitt tycke. Allt är ruttet såsom suget, tillbehören, slangen, finish, avsaknaden av antistattänk osv osv.
Jag har en sån Kärcher och kan bara hålla med, den funkar och det är praktiskt att kunna koppla verktyget till dammsugaren så dom startar/stannar ihop. Men slanginfästningen är simpel, munstycke och rör är sladdrig plast, sugförmågan är ok men filtret sätts igen snabbt om man suger slipdamm och liknande. Trodde den gula skulle hålla högre klass faktiskt.phl skrev:Jag tycker definitivt du ska investera i en dyrare dammsugare. Inte för att de är just dyrare utan för att de är så enormt mycket bättre än billigt junk. Alla Kärchers och Nilfisk/Altos hobbymodeller för upp till säg 2kkr är rena skämtet i mitt tycke. Allt är ruttet såsom suget, tillbehören, slangen, finish, avsaknaden av antistattänk osv osv.
Själv tycker jag min Alto 2521 funkar utmärkt för sina arbetsuppgifter.
Verktygsväg i första hand kap/ger, sänksåg och excenterslip
I övrigt källar, altan o bilstädning samt att vid behov suga äckelpäckel från avlopp mm.
Jag använder den mycket utomhus o några regndroppar skrämmer sen inte heller.
So far ligger en dyrare dammsugare ganska långt ner på köpelistan---men vem vet.... klippet dyker upp o en 26E står i källaren
I övrigt källar, altan o bilstädning samt att vid behov suga äckelpäckel från avlopp mm.
So far ligger en dyrare dammsugare ganska långt ner på köpelistan---men vem vet.... klippet dyker upp o en 26E står i källaren
Också jag har en alto som suger precis lika bra som en festool. slangen har jag köpt på festool, så det är ingen skillnad på hur den passar verktygen heller (krävet när jag köpte den var att fästet till slangen var festool kompatibelt).Nimajneb skrev:Själv tycker jag min Alto 2521 funkar utmärkt för sina arbetsuppgifter.
När den är slut köper jag en med bättre luftrenare. Vet det fanns en tråd här någonstans med en bra dammsugare som inte var festool. Mafell?
--- Mats ---
Du får titta mer än till dammsugaren. Hur är det med påsar? Hur länge vara de? Vad kostar de?
Har själv en Festool Midi som jag är mycket nöjd med. Slipade om 2 trappor som var målad med båtlack och det var ett tjockt lager. Midin var då kopplade till en Rotex 120 och det gick åt 2 påsar. Det tog c:a 3 dagar att få bort allt. Påasar till Festool är hyfsat billig eller billiga då de vara rätt så länge. Kopplade den till min kapsåg och sågade ett stort antal kilar. När påsen var full så blev det en ny. Tråkigt att de inte har flergångspåsar till Midin.
Har själv en Festool Midi som jag är mycket nöjd med. Slipade om 2 trappor som var målad med båtlack och det var ett tjockt lager. Midin var då kopplade till en Rotex 120 och det gick åt 2 påsar. Det tog c:a 3 dagar att få bort allt. Påasar till Festool är hyfsat billig eller billiga då de vara rätt så länge. Kopplade den till min kapsåg och sågade ett stort antal kilar. När påsen var full så blev det en ny. Tråkigt att de inte har flergångspåsar till Midin.
Tror vi har pratat om det här tidigare oxo Mats? Din Alto är väl ingen konsumentvariant utan en lite mer industrianpassad sugare? Har fått för mig att både Kärcher och Alto har bra och prisvärda dammsugare om man lämnar konsumentsegmentet. Priserna börjar då på kanske 2000-2500 om man hittar väldigt rabatterade maskiner, men listpris ligger mer åt 4000kr. Har jag fel?Mats Bengtsson skrev:
Min kärcher är mycket riktigt en industrivariant med metalldelar istället för plast. Däremot min alto (som det finns mer om i någon gammal tråd) var mer i konsumentsegmentet än industridelen (det är deras gamla centraldammsugare i wet and dry variant). Dock, jag tittade lite i vintras, och upptäckte att de gamla billiga Altona numera i nilfisk version (vill jag minnas) gått upp i pris rejält, så numera kanske den måste räknas mer till industrisegementet baserat på pris.phl skrev:Tror vi har pratat om det här tidigare oxo Mats? Din Alto är väl ingen konsumentvariant utan en lite mer industrianpassad sugare? Har fått för mig att både Kärcher och Alto har bra och prisvärda dammsugare om man lämnar konsumentsegmentet. Priserna börjar då på kanske 2000-2500 om man hittar väldigt rabatterade maskiner, men listpris ligger mer åt 4000kr. Har jag fel?
--- Mats ---
Ja. Ska du ha den stationärt så verkar dock en cyklon (oneida dust deputy tex) vara en riktigt bra investering. Jag har inte använt någon själv, men jag har sett Masses egentillverkade och resultatet är fantastiskt.Fluxor skrev: