Hej, har en dammsugare med uttag spec Max 1150W och en sänksåg på 1400W. Kan jag köra på utan att riskera verktygen? Kanske på lägre hastighet ?
/P
 
Om du trimmar ned sågen så är det OK. Vill du vara extra snäll startar du på ännu lägre varvtal och ökar till kanske 80 % effekt/varvtal så ska det gå bra. Troligen är dammsugaren anpassad för 10 A säkring och då blir maxeffekten 2300 W i ett 230 V-system (elnissarna i forumet får bortse från reaktiva effekter). Om damsugaren drar 1150 W själv blir det 1150 W över till verktyget. Om du kör på full effekt riskerar du att vid full belastning(!) blåsa säkringen och eventuellt (troligen inte) överhetta reläet och ledningarna i dammsugaren som förser sågen med ström. Just i starten drar t.ex. en sänksåg väldigt mycket ström så därför kan det vara en bra idé att starta med lägre varvtal och sedan gasa på. Skada sig bara inte om det är trixigt att justera varvtalet under drift; så hamnar du på sjukan och, kanske värre, i en annan tråd i forumet ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.